Nu när vi alla vant in oss i det nya året och alla nyårslöften börjar brytas kan jag i alla fall glädjas åt de virtuella världar jag kan fly in i. Teslagard är ett pusseläventyr som är perfekt för alla som älskar utmaningar, 2D-skrollande skönhet blandas med klurigheter under spelets gång. Teslagrad är skapat av de Norska indieutvecklarna Rain Games och de lyckas verkligen att dra med oss i den stämningsfulla atmosfär, helt perfekt i januari-mörkret som råder utanför fönstret.

Vi tar oss an rollen som en ung pojke vars uppvaknande sker mitt i en bortglömd konspiration där kungen styrt landet med järnhand under en längre tid. Vi leds direkt in i hetluften och börjar vårt äventyr mot det så mystiska och mytomspunna “Tesla Tower”. So far so good, några direkta överraskningar dyker inte upp under spelets början utan dessa får vi successivt (Som med de flesta 2D-äventyr idag) vi lär oss nya egenskaper, hittar nya vapen och föremål för att ta oss runt i Teslagards värld och framförallt sätter man redan här den lite dunkla och mörka stämning som följer med oss resten av äventyret. Värt att nämna är att du bara har ett liv, en träff, sen är det bara att börja om ifrån senaste checkpointen. Jag hatar att jag älskar detta upplägg för det gör att spelutvecklarna kan göra spelet utmanande, men samtidigt kan det gå spelarna på nerverna för att man inte orkar vänta på att den där fienden ska flytta sig, utan försöker gång på gång hoppa över hen, vilket i princip aldrig funkar. Och visst, Teslagrad har upplevts med “One hit kill” som nu Rain Games gjort, men laddningstiderna är banne mig för långa, för det upplever jag gång på gång. När du dör genom att hoppa på ett elektriskt fält, blåsas ut från banan av en fågels vingpust eller hoppar en millimeter för kort får du se en svart skärm i 6-8 sekunder, varför?

Teslagradintextpicone

Hur som helst så är det nog det ENDA negativa jag upplever på min resa genom Tesla Tower. Utmaningen ligger ständigt runt hörnet och vid varje nytt rum är det ett objekt som ska flyttas, polaritet ändras för att likt en magnet skjuta ifrån sig sin motpol. Den unga pojken som har tillgång till ett urgammalt vapen, en handske vars krafter härstammar ifrån Teslamancer teknologin; möjligheten att ändra polaritet på specifikt utvalda objekt. Tänk er tillbaka till barndomen när man tuffade omkring med de färgglada BRIO-tågen på sin tågbana, jag minns att det inte fanns något bättre än att försöka fästa magneterna på tågen motpol mot motpol, men det gick aldrig. Precis så fungerar Teslagrad, allt handlar om logiskt tänkande, hur röd färg attraherar blå färg, och att blå färg skjuter iväg blå färg. Det finns ett jättebra exempel på detta i Teslagrad, för att ta sig över ett område med lava behöver du fånga en röd sköld och sväva längst taket som består av blåa magneter. Det låter oerhört simpelt vilket det självklart inte är, för allt handlar om millimeterjävlig precision och hundradelar över hur länge skölden du har på dig håller. Det är dock lite det som är charmen med Teslagrad, ett mysigt äventyr med oerhört stämningsfull atmosfär som inget hellre vill förstöra din dag.

Det som gör Teslagrad till ett riktigt mästerverk är de handmålade miljöerna som vi springer omkring i, allt ifrån mysiga steampunk inspirerade hus till fantastiska inomhusmiljöer som tillsammans med förgrunden utgör ett konstverk. Här har vi ett spel som verkligen levererar på nästan alla plan, men för att uppnå extas hade det behövts något bättre musik än det vi bjuds på. Här har vi kompositioner av musik som inte alls passar till miljön eller det pågående uppdraget utan det känns väldigt utanför och inklippt bara för att musik behövdes. Jag tror resan genom omgivningarna, känslan att ta sig an spelets pussel och den allmänna atmosfären hade höjts mer om stämningsfulla och klockrena musikstycken varit närvarande, i skrivande stund kan jag inte ens minnas något av musiken i spelet, och det är sällan bra.

Teslagradintextpictwo

Spelet har funnits ute på Steam sedan December 2013, och något mer bör man förvänta sig av ett spel som släpps ett helt år senare på en av denna generations absolut kraftfullaste konsoler. Det jag menar är inte att vi bör förvänta oss en total renovering av spelet, men på ett år har man ändå lyckats få en hel del feedback ifrån recensenter och fans, och de saker som påpekas här är knappast något jag är ensam om att tycka eller klaga på, och ändå har inte Rain Games gjort något åt detta. Avsaknaden av kortare laddningssekvens när man dör i ett spel som tvingar spelaren att dö flera gånger om, är något som verkligen drar ner  betyget. Samtidigt är Teslagard ett mysigt, steampunkigt och konstnärligt äventyr som ingen bör missa, vare sig du älskar eller hatar äventyrsspel.

Teslagrad

Teslagrad
8