Vad är egentligen Skylanders? Är det roligt även för de lite “äldre barnen”? Jag tog mig tid med Activisions senaste del i Skylanders serien – Trap Team.

Skylanders Trap Team är den fjärde installationen i serien som bygger på en tidigare kär spelfigur vid namn Spyro the Dragon som var en Playstation serie under sent 90 tal. Id’en är simpel men så galet smart; Ta ett spel med en kärnfigur, skapa nya karaktärer och ta gamla från Spyro världen, lägg till ett fysiskt tillbehör i form av en platta som “scannar” figurer in i själva spelet, blanda och få direkt succé. Jag kan inte bestämma mig om själva plattan man scannar in karaktärerna eller om faktumet att det finns så många olika fysiska karaktärer att samla på som är det som lockar nya som gamla spelare.

Under september 2013 avslöjade Activision att Skylanders dragit in cirka 1,5 miljarder dollar och sålt över 175 miljoner plastfigurer sedan Skylanders: Spyro’s Adventure. Inte dåligt för en serie som riktar sig från 7 år och uppåt. Som spelrecensent har jag lyxen att få gå på diverse spelevents och Skylanders är inget undantag. Swap Force och Trap Team har jag varit på och ätit tårta, färglagt Skylanders figurer och blivit tillrättavisad av barn som minsann vet att den där Skylandern har inte de färgerna, och det är inte svårt att förstå varför kidsen älskar Skylanders serien. Min vän och kollega Jonas “Puppetmaster” var med på bägge eventen och vid Swap Force minns jag att han fick med sig ett exemplar hem för att spela med sin son, några dagar senare visade det sig att det var han själv som suttit och spelat det, han kunde inte sluta men kunde inte riktigt sätta fingret på vad det var som höll kvar honom. “Barnsligt” tänkte jag. Nu ett år senare sitter jag själv och spelar Skylanders och bara njuter, för ett spel kan vara mysigt, simpelt och skoj, det behövs inte mer, ingen längre förklaring det bara “är”

Skylanderstrapteamtxtpicthree

“Gotta catch ’em all” Jag förstår äntligen innebörden av orden, min inre samlarkänsla skriker – SKAFFA ALLA! NU NU! min plånbok liknar en lök när jag öppnar den och jag gråter. Det är dyrt att äga Skylanders figurer, jag hör barn tjata på mamma och pappa och känner igen mig. Det Skylanders är idag är var Turtles och allt annat super poppis “hippt” var för oss när vi var barn. Activision har lyckats det är det inge snack om. Nog med förord och inledning recensionen är anledningen till att du klickade dig hit ändå.

I Skylanders Trap Team har ondingen Kaos fritagit Skylands mest farligaste brottslingar från Cloudcracker fängelset, i hopp om herravälde i Skylands genom samarbete med de numera fria fångarna. Det dröjer dock inte länge fören Koas blir förråd och måste jobba tillsammans med Skylamers…eh Skylanders. Enkel grundstory som inte komplicerar till det för “if it ain’t broke don’t fix it” Alla får vara med helt enkelt: fånga det onda, släpp lös det goda är mottot. I startpaketet får du förutom Trap portalen, en Trapmaster och en ny Skylanders karaktär även två stycken elementnycklar som du använder för att fånga olika karaktärer med. Vill du dock ha alla 11 nycklar får du punga ut pengar för ett komplett paket som säljs separat, vilket givetvis resterande Trapmasters och andra figurer även gör. Förutom grund elementen (eld, luft, vatten och jord) finner vi även teknik, kaos, magi, och odöd. I skrivande stund har även de nya mörker och ljus elementen kommit ut i butik med tre nya figurer vardera. Jag hade turen att få med mig några extra figurer hem från Trap Team eventet som inte följer med i startpaket, i ärlighetens namn tycker jag nog att Activision kunde bjussat på i alla fall två figurer till i startpaketet. Även om du kan spela igenom Trap Team med den Trap mastern du får i paketet är det självfallet roligare att ha flera att välja mellan då två stycken känns lite väl lite.

Grafiken i Trap Team är inget man flyger i taket av och skriker “OH MY GOD” men det behöver den inte vara heller. Smarta färgval blandas in till passande miljöer som man besöker på de olika banor och platser i spelet. Hela 18 kapitel finns det , du får även ge dig på arena battle där du möter vågor av fiender och vinner både pengar och ibland föremål du kan utrusta dina Skylanders med. Ett liknande läge finns där Kaos själv skickar vågor av fiender med skillnaden att du här kan bygga upp torn för att försvara dig, lite som ett väldigt simpelt Tower defence mini-spel. Allt vartefter du spelar låser du upp nya delar i Skylanders akademin som är din hemmabas och platsen där du får spela några mini-spel, köpa nya färdigheter till dina Skylanders med intjänade pengar och den sista förmågan behöver du låsa upp genom att hitta ett slags mynt som finns utspridda på spelets olika banor. På varje bana finns mellan två-tre Skylanders du kan besegra och fånga, Alla hamnar i fängelset i Skylanders akademin, men för att använda och spela som alla kräver detta att du har elementnycklarna för diverse Skylander. Precis som många andra plattform/äventyrs spel får du betyg på hur mycket du hittat på diverse bana, hur bra du spelat, och vilka hemligheter du låst upp. Det finns tre stjärnor att låsa upp för varje bana och för detta krävs mer än bara problemlösningar, åter igen “fler karaktärer” “fler elementnycklar” ett litet plus jag i alla fall får ge Activision är att ingen av achievements/trophies kräver att du köper fler Skylanders karaktärer.

Skylanderstrapteamtxtpicone

Musiken är väldigt passande och likt andra succé sagor a’la Super Mario är den stämningsfull, humoristisk och välgjord, det hörs att tid lagts ned på det melodiska och även ljudeffekterna passar in. Det största pluset Skylanders serien har i den här kategorin är dock att det finns på såpass många språk. Svenska, Danska, Norska, Finska m.flera och röstskådespelarna är riktigt bra! Kvalitet rakt igenom och inte som de gamla 90 tals tecknade serierna där en person utgjorde hela rollistan. Trallvänlig och medryckande musik summerar nog Skylanders soundtrack.

Skylanders Trap Team är ett riktigt roligt spel som är lätt att plocka upp och fastna för, men svårare att lägga ned och sluta spela. Priserna på de olika figurerna är ganska höga i min personliga åsikt och jag lider med föräldrar som har griniga barn som tjatar och vill ha (Ja jag har varit en av dem en gång i tiden) Att Trap Team finns till mer eller mindre alla plattformar är också ett stort plus. Nu ska jag jaga vidare, inte bara Skylanders utan även trophies. Jag har kul med Skylanders Trap Team och det kommer du troligen också få oavsett vilken plattform du skaffar det till, det enda som krävs av dig är att våga leka, våga bli barn på nytt. Och om du som läser recensionen har barn som redan spelar eller är nyfikna; Engagera dig! det vinner alla på!

Skylanders Trap Team

Skylanders Trap Team
8