När Bonnie Ross tog över Halo, Microsofts största tv-spelserie, ärvde hon ett manus för Halo 4 med endimensionella kvinnliga karaktärer där männen var de enda spelbara huvudpersonerna. Sedan dess har hon arbetat med ett team av författare och designers för att skapa en värld med starkare kvinnor. Det är en delikat balansgång som många i spelbranschen står inför, att göra förändringar för att nå en större publik som inkluderar kvinnor, utan att alienera den stora gruppen av Halos manliga hardcorefans.

I en intervju med den amerikanska tidningen Bloomberg berättar hon att målet med att skriva om manuset var att ”skapa ett universum, ett spel och en miljö som är tilltalande för en bred målgrupp”. Bonnie Ross skapade Halo studion 343 Industries och har drivit den sedan 2007. Hittills har hennes formel fungerat. Försäljningen av Halo-serien har överträffat alla förväntningar och man siktar ännu högre inför 2015 års lansering av Halo 5: Guardians.

Mångfald var ett fokus när Bonnie Ross byggde upp 343 Industries, som namngetts efter Halo-tecknet 343 Guilty Spark. Att skapa studion var ”galet”, säger hon. ”Det var det mest utmanande jag någonsin gjort.” Spelet var sex år gammalt vid tidpunkten och ”jag ville säkra att vi kunde fortsätta ytterligare tre decennier”. En del av uppdraget var att se till Halo hade ”karaktärer som människor kan identifiera sig med – både heroiska kvinnor och män”.

En kvinnlig huvudperson i Halo är den allvetande Cortana. Hon hjälper den tystlåtna Master Chief i hans kamp att rädda världen från aliens. Hennes stiliserade form kan anses vara typisk för hur kvinnor skildras i spel, men den feministiska spelutvecklaren Brianna Wu förklarar att komplexiteten i Cortanas karaktär kompenserar för hur hon ser ut. ”Hon är varje bit Master Chiefs jämlike i denna berättelse.” Andra kvinnliga karaktärer är den pansarklädda krigaren Sarah Palmer och forskaren Dr Catherine Halsey.

”De senaste fyra åren har vi jobbat med att föra in fler karaktärer och många av dem är kvinnor, Det är en väldigt stark, intelligent uppsättning kvinnliga karaktärer.”
– Bonnie Ross

Bonnie Ross är ingenjör i grunden och började som teknisk skribent på Microsoft för mer än 20 år sedan. Att skapa tevespel tycker hon är ”en fantastisk blandning av konst och teknik.” Fler kvinnor borde prova, säger hon, men det är inte ett uppenbart karriärval för kvinnor. Bonnie Ross chef, Phil Spencer, som driver Xbox divisionen, bekräftar också att hennes befordran har hjälpt företaget att rekrytera fler kvinnor.

”När du försöker attrahera människor till din plattform är det viktigt att du har innehåll som representerar mångfalden på planeten, och en mångfald bland våra medarbetare kan hjälpa till att göra det,” – Phil Spencer.

”Vi vill att alla ska spela Xbox. Det är verkligen viktigt för oss att lyfta unga kvinnliga talanger, eftersom de är framtiden. Kvinnor på toppjobb hjälper till att locka dem. Det är viktigt att visa på ledande roller i branschen som alla människor kan sträva efter.”
– Bonnie Ross

Skriven av Rebecka Bjelfvenstam Keeling, mindre ändringar av Eric Gulve

Källa: Microsoft’s Ross Breaks Mold in Male-Dominated Video Games Tech