I november släpptes ett av årets mest efterlängtade rollspel, Dragon Age: Inquisition. Vi på redaktionen har spelat det och vi är inte besvikna. Dragon Age: Inquisition är det tredje spelet i spelserien, och kan mycket väl vara det bästa. Bioware kastar in dig i spelets handling med en explosion och du känner dig redan från första början som en viktig del i detta episka äventyr.

Jag startar spelet med fjärilar i magen och en obeskrivlig lycka. Äntligen fortsätter äventyret som man så länge har väntat på. I början av spelet får man frågan om man vill importera sina val från tidigare spel. Självklart besöker jag hemsidan dragonagekeep.com som gör det möjligt och loggar in på mitt Originkonto. Där får man en genomgång på allt som har hänt i de föregående spelen, och dessutom möjligheten att skräddarsy valen man har gjort i dessa. En mycket bra funktion som gör att man kommer in i handlingen igen. Den påminner spelaren om allt som har hänt, och det känns som att det var igår man klarade ut det första och andra spelet i serien.

Daitextscrnone

Magikerna och tempelriddarna ligger i krig med varandra. Redan i huvudmenyn visas det hur en ändlös mängd magiker och tempelriddare marscherar mot ett gemensamt mål. De är på väg till ett fredsmöte i hopp om att få slut på kriget. Då händer något som inte får hända. En stor explosion uppstår och  orsakar en slags portal och ett antal sprickor till ”the Fade” som släpper igenom demoner till din värld. Du är den enda överlevaren från explosionen vilket gör att du till en början blir anklagad för att ligga bakom den. Men explosionen märkte dig med en förmåga som ingen annan har. Du har förmågan att stänga dessa sprickor vilket gör att folket till slut ser dig som utvald av Andraste (Spirituell hustru till Skaparen, profet vars läror är grunden till religionen som den religiösa organisationen The Chantry tror på). Tillsammans med ett fåtal modiga personer startar ni en inkvisition vars mål är att stänga sprickorna och portalen en gång för alla.

Utvecklaren Bioware är känd för att låta spelaren välja mellan olika alternativ och dess konsekvenser. De är också extremt bra på att skapa relationer mellan spelaren och karaktärerna i spelet. Karaktärerna i spelet har egna personligheter och saker du gör kommer att påverka din relation till dem. Precis som tidigare spel så kan relationerna snabbt förvandlas till en flört, kanske till och med ett förhållande. Hur långt du vill ta det är helt upp till dig. I den enorma och fantastiskt detaljrika spelvärlden som utspelar sig i Ferelden och Orlais, hittar du under spelets gång flera spelbara karaktärer som ansluter sig till din inkvisition. Bioware har lagt in ett krigsbord som föreställer hela kartan i spelet, där samlar man krigsrådet. Härifrån skickar man ut spioner för att göra uppdrag, samla resurser och låsa upp nya platser att besöka. För att kunna gå vidare i handlingen och låsa upp viktiga områden krävs det att man samlar styrka till inkvisitionen. En rolig del i spelet som pushar en till att spela vidare.

Dragon Age: Inquisition innehåller mycket historia från tidigare spel. Hjältarna som man har spelat som i de tidigare spelen nämns vid flera tillfällen. Pratar man med vissa karaktärer i spelet kan man få höra lite av vad de har varit med om. Har man inte spelat de tidigare spelen så kan det nog vara svårt att hänga med i historierna. Även om det talas om lite då och då så känns det som att det är något man måste ha upplevt själv.

Daitextscrntwo

Jag har tidigare läst och hört av folk som tycker att Dragon Age är mer av ett PC spel än ett konsolspel. Personligen har jag spelat de tidigare spelen på konsol och inte haft några problem. Dragon Age: Inquisition spelar jag däremot på PC. Jag fick vid flera tillfällen höra att det är bättre med kontroll så var jag tvungen att testa. Efter det gick jag aldrig tillbaka till tangentbord och mus. Bioware har i Dragon age: Inquisition lyckats med att klämma in alla tangentbordets tangenter i kontrollen på ett bekvämt och naturligt sätt. Det känns helt rätt och jag känner att jag har mer kontroll över mina karaktärer.

Musiken och röstskådespelet i det här spelet är fantastisk! Det märks att det är något som Bioware har lagt ner mycket tid på. Grafikmässigt är det snyggt och välgjort, men en och annan mindre grafikbugg har uppstått under tiden jag har spelet. Inget stort nog för att dra ner spelets kvalité. Bioware visar tydligt att de vill att spelaren ska få ut så mycket speltid som möjligt. Som en viktig del i inkvisitionen så får man väldigt många uppdrag. Detta kan ibland kännas rörigt och överväldigande. Det bidrar dock till en massa speltid om man väljer att göra alla uppdrag.

Något man tycker Bioware borde ha lagt mer energi på är definitivt flerspelarläget i spelet. Så fort man fick höra att spelet skulle innehålla ett flerspelarläge så byggdes förhoppningarna upp. Det är inte bara en enorm besvikelse, det är enformigt och tråkigt också. Man kan till en början bara välja tre olika klasser. De andra klasserna låser man upp genom att hitta eller tillverka rustning åt de. Material för att tillverka rustningar får man genom att ta sönder utrustning som man hittar eller får i kistor som man köper. De tre olika kartorna i flerspelarläget blir snabbt tråkiga efter att ha spelat de några gånger. Det är kanske dags för Bioware att lägga in ett flerspelarläge i kampanjen också.

Daitextscrnthree

Dragon Age: Inquisition är ett underbart RPG med en fantastiskt handling som kommer att stjäla många speltimmar från dig. Det finns egentligen mycket mer att skriva om detta spel men vad det är får ni ta reda på själva. Så sluta läs nu och sätt dig och spela. Du har en värld att rädda, fylld med drakar och demoner!

thebestgameintheworlforteen

En Andra åsikt:

Dragon Age: Inquisition blandar det bästa från Dragon Age och Dragon Age II. Det strategiska stridsystemet är för både den inbitna taktikern som actionälskare. Musiken i Dragon Age: Inquisition är så bra att den inte går att beskriva den måste upplevas. Med en välskriven story och intressanta dialog val som verkligen påverkar är Biowares senaste ett måste ha för alla RPG älskare. Dragon Age: Inquisition hade fått topp betyg om flerspelarläget hade varit lite mer varierande, men det är nära..väldigt nära
9/10 – studio23

Dragon Age: Inquisition

Dragon Age: Inquisition