För drygt elva år sedan släpptes Pokémon Ruby och Sapphire till Game Boy Advance. Det är nästan svindlande att det var så länge sedan som jag fick för mig att skaffa ett internet-alias som jag döpte efter en av mina favoritpokémon från dessa spel. Hoenn-spelen byggde grunden till den djupa spelupplevelse och breddade publik som kännetecknar Pokémon idag. Nu tar Nintendo nästa steg genom att utforska Hoenn-regionen genom den 6e generationen. Som tur är har jag möjlighet att ge er läsare en lite annorlunda bild av spelseriens framväxt och varför just remakes av äldre spel fyller ett syfte för både nya fans och inbitna champions. Den här recensionen blir lite speciell och kan även delas som en mindre wiki eller spelguide.

Till att börja med kännetecknas Hoenn-regionen av ren upptäckarglädje, vilket inte minst visar sig genom en enorm världskarta med flera unika karaktärer som brinner för både djuphavsdykning och rymdraketer. Spelet är fyllt av gömda pyramider, legender och kryptiska pussel som kan få varje spelare att känna sig som en riktig arkeolog. Ovanpå detta finns även en av de mest omvälvande konflikterna i spelseriens historia, där två organisationer slåss om regionens framtid. Team Magma står för spridningen av landmassan och vill ge rum åt landpokémon samt människans och teknologins utveckling. Team Aqua ser det farliga i landspridningen och vill istället främja rena vattenmiljöer och regn som låter naturen och vilda pokémon frodas tillsammans. Klimatfrågan förkroppsligas i två legendariska monster, Groudon och Kyogre, som nu riskerar att väckas till liv för att förändra regionen för evigt.

Pokémonspelen har alltid varit starkt sammanknutna med animén, där Nintendo på senare tid jobbat ännu hårdare med att sammanväva dessa kulturer under en gemensam flagga. Varje ny film brukar ofta komma med någon form av exklusiv event-pokémon och de nyaste spelen har även fått dedikerade kortfilmer. De introducerar bland annat de nya mega-formerna genom tecknade berättelser och strider. För X och Y handlade Pokémon Origins om Red’s resa från Pallet town tillsammans med sin Charmander som till slut utvecklades till Charizard X med hjälp av en Megasten. Det tecknade klippet ovan ger en inblick i hur Hoenn-karaktärerna May och Brendans resa börjar i 3DS-spelen Omega Ruby och Alpha Sapphire.

Istället för att visa fler trailers så gör jag en länklista med nya features i 3DS-spelen

eventpokemon

Allt som nämnts ovan gör Omega Ruby och Alpha Sapphire till en komplett upplevelse. Det som i GBA-generationen kändes rätt plötsligt och inskränkande är nu mer polerat och utvecklat i syfte att förstärka djupet och rollbyggandet för de mer fördjupade RPG-systemen i spelen. Från att vara en mäktig och välskriven upptäcktsresa blir Pokémon Omega Ruby och Alpha Sapphire snabbt en plattform för dedikerade tävlingsformer och sociala onlineutbyten. Det är lättare än någonsin att hitta meningsfulla kontakter och få tillgång till allt som Hoenns spelvärld har att erbjuda, oavsett om du letar efter sparringpartners, en favoritpokemon av ett speciellt kön, eller en E-sports-avlad shiny med egg moves. Själv har jag startat upp en facebookgrupp som fokuserar på just de starkaste och mest sällsynta varianterna som kan användas i tävlingar runt om i världen. Vi ligger just nu på över 1000 medlemmar och bildar ett nätverk som hjälper folk att para ihop de egenskaper som anses skapa en perfekt shiny.

6IV-pokemon

Istället för att spoila den fantastiska storyn så kan jag berätta hur du blir en vinnare. Det första som varje tränare behöver greppa är vilka typer som är starka eller svaga mot andra typer. Använder du attacker som är av samma typ som din egen pokémon så blir de dessutom 50% starkare. Att förutsäga när motståndaren tänker använda en viss typ av attack gör att du själv kan byta in en pokémon som kontrar motståndaren, tills någon av er lyckas utmanövrera den andre. Ibland handlar det även om vem som lagt ner mest tid, planering och föremål på sin pokémon, vilket bygger på ett system som innehåller flera olika faktorer. Du måste inte bemästra dem för att klara ut spelet, men det är i multiplayer som det märks.

Individuella värden, kallade IVs, påverkar pokémons stats och grundförutsättningar. Deras stats kan påverkas med så mycket som 0-31 poäng på level 100 beroende på hur deras “IV-gener” ser ut. Ovanpå det har vi även natures som ökar och minskar specifika stats med 10%. Därtill spelar även träningsmiljön en roll i hur dina stats utvecklas, genom så kallade Effort Values eller EVs. Du får dem genom att slåss mot pokémon som är bra i en specifik stat, via stat boosters, eller genom 6e generationens minispel Super Training. Till slut har du en pokémon som specialiserat sig på vissa typer av attacker, teamstrategier och försvarsformer. För att ta fram bästa möjliga stats på monstren får du börja med kompetitiv breeding.

Med hjälp av dessa verktyg så blir det lättare att vara med i officiella VGC-turneringar och att vinna mot kompisar eller i Battle Maison. De senaste turneringarna i Sverige hölls på Dragon’s Lair i Stockholm, trots att Bergsala haft vissa problem med att upprätthålla stöd för Club Nintendo och större pristurneringar. Den gången kom jag på tredje plats och tävlingen vanns av en tjej som hade tävlat i flera andra turneringar tidigare. Det är inte säkert att alla events och koder kommer till Sverige, men de kan fortfarande spridas genom spelare som umgås över landsgränserna. Såna möten blir ofta riktigt roliga och ger en helt annan typ av gemenskap än när man spelar med folk över internet eller diskuterar spelen med vänner.

Sammantaget så är Pokémon Omega Ruby och Alpha Sapphire riktigt bra spel som tar varsin sida i klimatfrågan och paketerar det hela i ett kompetent RPG för alla åldrar. Storyn presenteras bättre än i originalen och animationerna är mer levande än någonsin. Trots det stridscentrerade systemet så finns det tonvis av saker att göra för den som hellre odlar bär, vinner skönhetstävlingar eller samlar på sällsynta monster och föremål. Musiken är ljuvlig och fantasifull, men även karakteristisk för Hoenn med rytmiska fanfarer och intensiva battle themes. Enda kritiken jag har är att spelet är ganska lätt, på grund av att specialföremålet Experience Share gör att du växer ifrån tränare och gymledare om du inte stänger av det. Begränsningar i åtkomsten till spelarens PC-box och spelets RNG speglar inte heller animén särskilt bra och vissa ogillar att det krävs så många HMs för att ta sig förbi hinder i världen. Horde Battles leder ibland till frame drops och där kunde 1 mot 3 fungerat mycket bättre. Trots dessa brister så är ändå Omega Ruby och Alpha Sapphire riktiga system sellers för 3DS.

________________________________________________________________________________________________

Glöm inte heller att vi har fått möjlighet att ge vidare EON tickets via 3DS Streetpass! Det vore roligt att få träffa några av CtrlAltElites läsare och kanske utbyta både tankar och pokémon någon dag framöver. Vi har även två exklusiva koder för Mystery Gift som ger våra två vinnare en event Diancie eller shiny Gengar. Tävlingen kommer ske via vår Facebooksida.
Den går ut på att rita eller måla den pokémon du vill ha på papper, länka sedan bilden till oss! Viktigast är att den är tydligt handgjord med ditt namn och Ctrlaltelite utskrivet: Exempelbild

pokemon-mystery-gift

Pokémon Omega Ruby