Som vi på redaktionen har väntat! Äntligen har det skapats ett klassiskt point and click äventyr som är i klass med de gamla Monkey Island spelen och Grim Fandango. I Randal’s episka äventyr stöter vi på karaktärer och referenser från spel, filmer och TV-serier som vi allihopa känner igen. Spelet är fullspäckat med humor och det går inte att göra annat än att älska det! Tycker du dessutom om kluriga pussel och att behöva tänka till när du spelar så bör du köpa detta.

Spanska utvecklarna Nexus Game Studios visar tydligt vart  inspirationen kommer ifrån. Älskar du precis som jag Monkey Island spelen och Grim Fandango? Då lägger säkert du märke till att huvudkaraktärerna i de spelen har fått en varsin gata döpta efter sig i Randal’s Monday. Man skulle kunna säga att det här spelet är ett hyllnings spel till de gamle klassikerna som vi alla minns väl och fortfarande älskar. Men det är inte bara där inspirationen kommer ifrån. En väldigt stor och rolig detalj i spelet är alla andra saker man känner igen. Under spelets gång så stöter man nämligen på karaktärer och föremål från allt mellan 80-tals filmer till moderna TV-serier och spel. Men samtidigt som det är roligt att se så många saker man känner igen, så känns det också som att Nexus Game Studios inte har skapat något originellt. Det hade varit spännande att se något egenskapat och nytt, förhoppningsvis får vi se det i framtiden.

Randalsmondayone

Randal, hans bästa vän Matt och Sally sitter på en krog tillsammans för att fira Matt och Sally som nyligen har förlovat sig. Det är det sista Randal kommer ihåg när han vaknar upp i sin säng dagen efter. I sina fickor har han en halvt uppäten tonfisk macka, ett oljigt hopknycklat tidningspapper och Matt’s plånbok och guldring. När han lämnar sin lägenhet så berättar en uteliggare för honom att det vilar en förbannelse över ringen. Något han givetvis inte tror på. Randal har dåligt med pengar och ligger efter 3 månader med lägenhetshyran. Genom att panta in ringen får han en enorm summa pengar. Då börjar de riktiga problemen. Efter att ha haft en jobbigare och galnare måndag än vanligt så går han och lägger sig. Nästa dag när han vaknar så inser han att det är måndag igen. Samma måndag, men allt har ändrats. Han har alltså hamnat i en slags tidsloop. Det Randal gör ena dagen påverkar den andra, han får behålla föremål från tidigare dag och det är bara han som kommer ihåg något av det. Nu måste han bryta förbannelsen genom att få tillbaka ringen. Något som visar sig vara svårare än vad han trodde.

Något som inte undgår spelaren är att Nexus Game Studios har tänkt till när de skapade Randal’s Monday. De kluriga pusslen och de logiskt uttänkta kombinationerna av föremål är något de har lyckats oerhört bra med. Det är ofta man själv får tänka till rejält. Och när man väl kommer på hur eller vad man ska göra så uppstår en sån där ”Aha!”-känsla. Spelet är stundvis ganska svårt och ibland märker man själv hur dumt det är att kombinera vissa föremål med varandra. Skulle man dock fastna och inte komma vidare så finns det en extremt användbar ledtrådsfunktion i spelet. Men det kostar att få ledtrådar! Varje gång du väljer att få en ledtråd så dör en kattunge. Detta innebär att det såklart tar emot extra mycket när man behöver ta ledtrådar.

Randalsmondaytwo

Till en början är det svårt att tycka om Randal, karaktären man spelar som i spelet. Han är en kleptomanisk, oansvarig och extremt kaxig ung man. I stort sätt varje gång han pratar så säger han något elakt eller kaxigt. Vilket kan vara roligt i början men ganska tjatigt efter ett tag. Men ju längre in i spelet man kommer ju mer börjar man tycka synd om honom, då han desperat försöker ställa allt till rätta. Vad som lyfter upp spelet är humorn, alla kluriga pussel, och allt roligt innehåll. Att utvecklarna valde att göra Randal’s Monday tecknat är också ett stort plus och det finns inte direkt något att klaga på när det gäller det grafiska. Detsamma gäller ljudet i spelet. Personligen blev jag ganska glatt överraskad när det gällde musiken och röstskådespelet.

Randal’s Monday är ett fruktansvärt roligt spel och jag ser redan fram emot att se mer spel från Nexus Game Studios i framtiden. Ni som älskar peka och klicka spel med humor kommer inte bli besvikna på Randal’s Monday.

Randal's Monday

Randal's Monday
9