I helgen fick vi testa våra vingar med den nya plattformen Claimony. Det är ett svenskt initiativ som med hjälp av samarbetspartners kan läsa av och ge dig kreditpoäng för Steam achievements som du låst upp. Det fungerar helt enkelt så att du kopplar ditt Steamkonto till Claimony genom en referenslänk. Inloggningsuppgifterna kommer inte synas för Claimony, utan de verifieras via Steams egna servrar. När du väl kopplat ditt konto kan du se alla spel du äger, hur många achievements spelen har, samt hur många krediter de är värda totalt. Dessutom står det vad man behöver göra för att låsa upp fler och hur många du klarat av.

claimony2

Du kan uppdatera avläsningsmekanismen när du vill, när du exempelvis klarat en boss i ett spel eller hittat ett easter egg som gav dig nya achievements. Därefter är det bara att bege sig till fliken där krediterna du tjänat byts mot prylar och annat. Prissättningen sker genom att varje pryl eller nedladdningsbar kod får ett startpris som sedan sjunker med tiden tills någon blir den första att köpa ut den. Det leder till en slags spänning där du får balansera tiden du spelar med att försöka vara först med att köpa ut någonting innan prisnivån blir för attraktiv. Det finns såklart även en community där du kan följa vänner och se deras framsteg och köp.

claimony

Vi tävlade mot olika redaktioner från Sveriges alla hörn och slogs om allt från nya hörlurar till spa-upplevelser och designslipsar. När du väl slagit till och vunnit en auktion så sätts en timer igång så att du inte kan köpa ut något mer under 24 timmar. Claimonys system öppnade upp en möjlighet för mig att få ut mer replayability ur min Steam-backlog, det vill säga alla spel som jag samlat på mig, lagt på hyllan eller bara rushat igenom. Varje liten Humble Bundle-titlel som jag glömt att testa blev plötsligt intressant och tävlandet mot de andra deltagarna på Claimony motiverade mig att äntligen försöka klara varenda co-op bana i Insurgency. Betan ger ca 1000 credits för historiska achievements, för att fokusera på att testa nya spel.

Det finns även välgörenhetspaket på Claimony, så allt är inte bara om prylar och spel. Det var någonting som jag reagerade mycket positivt på eftersom det ger spelare som inte har något kreditkort en möjlighet att bidra till välgörande ändamål genom hobbyn. När ett sådant paket köps ut så betyder det att Claimony kommer att donera pengar till det aktuella ändamålet i ditt namn, t.ex till Barncancerfonden eller Röda Korset. Värdet på achievements beror på hur många som klarat av dem. Claimonys affärsmodell handlar i princip om att det ska bli lättare att nå gamers som målgrupp genom att den här gratisplattformen gör det mer naturligt att utforska produkterna, istället för att spelarna upplever dem som jobbig reklam.

Om du inte är så bra på att jaga achievements så finns det även en del alternativa möjligheter att tjäna krediter, bland annat genom att utföra sociala uppdrag på hemsidan eller att svara på opinionsmätningar. Det senare var dock ingenting jag lyckades hitta eller pröva på under prövoperioden, men i framtiden kanske det kommer gå att skapa sina egna mätningar och undersökningar som andra kan svara på. Sammantaget hade Claimony en stilren design och fyller en unik funktion som inte heller verkar skada spelarna eller företagen. Achievement- jakten blev just mer målinriktad och intressant, och timmarna som vi lägger ner på detta kan äntligen bytas mot någonting som du själv eller andra behöver. Vi tackar så mycket för det! Kom ihåg att sätta din Steamprofil och spelbiblioteket till offentliga så att Claimony kan läsa dem:

claimonysettings

Claimony startar Betan den 1 December och du skapar ett konto genom att klicka här!