Förra helgen blev vi inbjudna till att testa en ny och kreativ klassbaserad PC-Shooter. De som ligger bakom spelet är Jagex, som bland annat har utvecklat Runescape. I deras nya spel Block N Load blandas de bästa elementen från Minecraft med strategisk tower defense av MOBA-liknande baser. Allt detta paketeras inom ramen för ett kompetent klassbaserat FPS-spel som lätt kan tävla med Team Fortress 2. Ingen match är den andra lik och spelet kännetecknas av att alla klasser kan bygga om eller förstöra kartan under matchens gång.

blocknload1

I början av varje match ges båda lagen ett par skyddade minuter att fortifiera sin bas. Därefter öppnas hela kartan upp och det är dags att försvara och attackera generatorerna som finns längre fram. När generatorerna på en sida har förstörts så går en sköld ner, vilket gör att basen på den sidan av kartan blir möjlig att attackera. Under våra matcher byggdes allt från underjordiska tunnlar till inmurade objektiv och catwalks uppe i himlen. Istället för att använda olika material som separata resurser så kostar de istället olika mycket att bygga. De tar också olika lång tid att ha sönder om någon bestämmer sig för att bryta ner blocken.

Dessutom har varje klass en uppsjö av valbara specialblock och gadgets som du kan använda när du samlat tillräckligt många block. Det kan du göra genom att använda varje karaktärs byggverktyg till att bryta ner träd, sten- och jordblock runt omkring dig. En poulär taktik är att använda Ninjan för att klättra in i motståndarens bas, där du bryter ner det motståndarna byggt upp och placerar egna fällor istället. Sedan kan du använda din teleport-totem för att snabbt förflytta dig till en specifik punkt på kartan. Den karaktären har dock inte så mycket liv, så det är viktigt att lagkamraterna drar i fiendernas uppmärksamhet.

blocknload2

Något som jag kom att tänka på under matcherna var att jag verkligen gillar det här, trots att jag i vanliga fall aldrig fastnat för spel i de genrer som blandats. Den fina balansen mellan målinriktat försvarsbygge och kul förstörelse gör att jakten på block känns relevant. Samtidigt så är inte klassförmågorna lika låsta till karaktärna eftersom de externaliseras i specialblocken så att både lagkamrater och fiender kan utnyttja funktionerna som du byggt. Det är samtidigt lätt att roterna rollerna i laget och att bygga sina egna spawnpoints, vilket gör att det är svårt att hamna i låsta situationer där det inte går att ta sig ur sina spawns.

Kommunikationen inom laget kändes givande och vi såg flera nagelbitarsituationer
där båda baser bara hade några pixlar kvar på mätaren. En roligt detalj är att skjutvapnen balanserats för att göra mer skada mot spelare, medan byggverktyg gör mest skada på baser och generatorer. På det sättet blir anfallande karaktärer blottade när de borrar sönder ett objektiv och det krävs mer lagarbete för att täcka deras rygg. Supportkaraktärerna bidrog både aktivt och passivt till lagets framgång och det kändes som att det fanns en klass för varje spelstil och smak. När spelet släpps kommer det finnas gott och skins och röstpaket som kan låsas upp genom spelets progressionssystem, eller genom promotions och småköp.

Spelet är tänkt att släppas på Steam och kommer att kosta cirka 20 Euro vid release. Det finns dock en chans att pröva på betan gratis och den kommer rullas ut 11e December. Du kan anmäla dig genom länken längre ner i artikeln. Alpha-versionen som vi fick spela kändes välpolerad och det kommer även finnas stöd för ett League of Legends-liknande rankningssystem med leaderboards. Det ser ut att bli lätt att skapa ett squad av vänner och hoppa in i allt från kompetitiva locked-in-matcher till skojmatcher där du kan byta karaktär mellan respawns. Spelet flöt på bra och det fanns även en Field of View-slider i valmenyn!

Jagex har lärt sig mycket från sin tid med Runescape och Ace of Spades. De kommer därför låta spelarna av Block N Load rösta på prioriteringar av nya features. Bland annat planerar Jagex att släppa en map editor, samt ett slags horde mode med zombies och ett spectator mode för e-sport. Det finns även en feedback-enkät som spelarna kan fylla i för att tipsa utvecklarna om hur de kan göra spelet ännu roligare. Matcherna kommer att köras på dedikerade servrar där utvecklarna kan kontrollera att ingen fuskar. Jag tyckte det var lätt att sätta sig in i spelet och det gick rätt snabbt att hitta en kul roll i laget. Kartorna kändes alltid fräscha och det fanns ett antal olika map layouts med varierande komplexitet och matchtid.

Vi hoppas att ni också blivit intresserade av Block N Load och vill pröva på spelet med oss!
Hemsida för Block N Load – Anmäl dig till Betan som startar den 11e December