CastleStorm kommer ifrån en spelutvecklare som tidigare släppt en hel drös med flipperspel till diverse konsoler. Utvecklarna heter Zen Studios och har nu äntligen tagit sig ifrån sin säkra zon och försöker sig på något helt nytt. CastleStorm är ett spel där man ska försöka förstöra motståndarnas slott och erövra deras flagga. Motståndarna ska göra exakt samma sak mot dig, och som försvar kan man ropa ut olika soldater på slagsfältet samt använda sig av sin ballista. CastleStorm är något lite extra, och här nedan ska jag försöka bena ut vad det egentligen är som gör spelet så sjukt roligt.

bild 2

CastleStorm har funnits sedan drygt ett år tillbaka på diverse mobila enheter. I och med lanseringen på den senaste generationens konsoler valde man att döpa spelet till CastleStorm Definitive Edition då alla tidigare extra prylar, banor och funktioner nu finns samlat i ett fint litet paket. Som nämndes tidigare ligger fokuset i CastleStorm på att försöka försvara ditt egna slott samtidigt som du rushar mot motståndarnas slott med soldater, bågskyttar eller stora troll. Som spelare får du välja vilka soldater som ska skickas hejdlöst mot motståndarnas slott, frammana en lite större och kraftfullare soldat som du själv kan styra, men huvudsakligen skjuter du ut pilar, bomber och dödande drycker med hjälp av din Ballista. Den kan skjuta över hela spelplanen men man måste ständigt ha fiendernas hastighet samt längd ifrån dig i åtanke för att kunna dela ut den dödliga pilen.

Inte nog med det, för ju längre man tar sig in desto svårare blir spelet vilket även kommer tvinga oss spelare till att bygga upp vårt egna slott med Castle Designer-verktyget. Här får vi sätta ut slottets olika rum på ett så strategiskt vis som möjligt, för tänk ifall fienderna skulle förstöra din barrack, det skulle leda till att du inte kan skicka ut fler soldater på slagfältet och fienderna får då givetvis en stor fördel. Varje liten centimeter av ditt slott är förstörbart och kan få oanade konsekvenser och kan avgöra utgången från match till match. Ett bra planerat slott kan leda till vinst.

bild4

Det är svårt att definiera vilket fack man ska placera CastleStorm i. Det är ett action-äventyr i grunden med inslag ifrån valfri byggsimulator och en hel del rollspel. För vet ni, man kan faktiskt uppgradera sina trupper, sin ballista, hjälten, slottets olika rum och liknande. Beroende på vilken uppgradering du väljer spelar också in i hur utfallet i matchen kommer bli. Det underbaraste med hela CastleStorm är att det ständigt är en balans mellan ren frustration och skär spelglädje. Ena sekunden kan man bryta ned fiendernas slott helt totalt, för att andra sekunden få se ett troll som knackar på dörren och du står chanslös då du upptäcker det försent. Spelar du själv är det bara spela om banan, men lirar du däremot på nätet är det bara gilla läget.

Grafiskt är väl inte CastleStorm ett spel som strävar efter att vara det absolut snyggaste spelet med bäst fysikmotor, men här behövs det verkligen inte. Mycket av estetiken går att hämta ifrån diverse mobilspel, men sättet man använder sig av ett lite mer tecknat, färgglatt tema gör att spelet charmerar spelarna och miljöerna känns genuina med spelets upplägg. Och eftersom vi spelar på en nästa generations spelkonsol bör man inte förvänta sig annat än att spelet flyter på, vilket CastleStorm gör oavsett hur mycket som sker på skärmen samtidigt, eller om du skulle få för dig att zooma ut maximalt med alla gubbar, projektiler och stenar som flyger över hela skärmen. Med tanke på att det händer så mycket på skärmen samtidigt kan man ändå njuta av det lite subtila soundtrack som spelas i bakgrunden tillsammans med soldater som skriker sig hesa när en sten kommer farandes mot dem, eller ljudet av en pil som fastnar i huvudet på ett av trollen. Här används även högtalaren i Dualshock 4 på ett utmärkt sätt, för den varnar om soldater kommer nära ditt slott, om din flagga eller motståndarens flagga blivit fångad, allt för att du ska kunna fokusera på att försvara, attackera och sikta med din ballista. CastleStorm är för dig som älskar spel som blandar flera olika genrer och gör det med bravur. Här bjuds vi på ständig action, ett rollspelssegment som kan vända svåra utmaningar till en promenad i parken. Men framför allt bör du testa CastleStorm enbart för att fastna i det, precis som jag har gjort. Skippa Destiny, Skippa FIFA 15, spela CastleStorm!

CastleStorm Definitive Edition

CastleStorm Definitive Edition
8