Vi har varit med om det innan, ännu ett Sagan om ringen spel har kommit ut på marknaden. Denna gången är det utvecklaren Monolith som står bakom titeln Middle-earth: Shadow of Mordor. Du har säkert hört talas om det för hajpen har varit enorm. Vad kommer detta spelet att bidra med som de andra inte har? Om man sett trailern till spelet så förstår man spelets hajp. Har du inte sett eller hört något om spelet så föreställ dig en blandning av Sagan om ringen, Assassins creed och en liten touch av The punisher. Hur bra låter inte det!?

Man spelar som Talion, en ranger av Gondor som är stationerad vid den svarta porten till Mordor. En natt blir de attackerade av Saurons svarta hand och hans armé. Talion tvingas se på när hans familj avrättas innan han själv går samma öde till mötes. Men istället för att återförenas med sin familj i efterlivet så hamnar han i limbo, där han möter en vålnad som har en oplockad gås med Sauron. En förbannelse binder de två samman och endast genom att hämnas på Saurons svarta hand, en av Saurons närmsta undersåtar kan förbannelsen brytas. Tidsmässigt så utspelar sig Middle-earth: Shadow of Mordor efter Bilbos äventyr i The Hobbit, men innan Frodos och hans vänners resa i Sagan om ringen trilogin. En tid då Saurons armé av orcher växer och börjar ta sig utanför Mordors gränser.

ShadowofMordorTextScreen3

Det går inte annat än att älska spelets Nemesis system! Det fungerar så här: om en orch dödar dig så blir han befodrad till en högre rank i orchernas hierarki. Desto högre rank de har, desto starkare blir de vilket gör de svårare att döda. Men det är inte bara genom att döda dig som de kan öka i rank. Under tiden du spelar så utmanar orcherna även varandra på dueller, skaffar följeslagare och visar på andra sätt sin styrka för att klättra i rank. En mycket underhållande funktion i spelet som lyfter upp gameplayen enormt! Som grädde på moset så kan man även med hjälp av vålnadens krafter dessutom ta kontroll över orcher för att få fram information om andra orch kapteners svagheter och styrkor, eller för att få dem att slåss vid din sida. Inte nog med att man går upp i level av att döda orcher, när en orch kapten dör så släpper de även en runa som man kan använda för att uppgradera sina vapen. Det finns ett helt gäng olika runor som du kan välja mellan för att anpassa just dina vapen efter din egna smak.

Tro mig, när du har blivit besegrad av en orch så kommer du att vilja hämnas på denne. Det blir personligt och inget kommer att tillfredsställa dig mer än att se just de som tidigare dödat dig att falla. De första timmarna jag spelade Middle-earth: Shadow of Mordor spenderades på just detta innan jag satte mig in i spelets kampanj. En väldigt rolig och oväntad detalj är att orcherna inte alltid dör. Då kommer du stötta på dem igen ärrade från ert tidigare möte, för att hämnas på dig. Vissa letar till och med upp dig när du är som mest sårbar. Det är de små sakerna i spel som det här som skapar känslan av en mer personlig upplevelse, och det är precis det Monolith vill att vi ska känna i Middle-earth: Shadow of Mordor.

Middle-earth™: Shadow of Mordor™_20141008214154

Middle-earth: Shadow of Mordor är ett sandlådeaction-spel där du springer omkring fritt i världen och gör precis vad du känner för. Utvecklaren har givetvis tänkt på att det kanske kan bli lite för enformigt att bara jaga orcher hela tiden. De har därför lagt till flera sido uppdrag där du bland annat kan befria människor från slaveri, eller göra dina vapen legendariska. Eller varför inte leta upp alla reliker som är gömda runt om i världen? Även om spelets handling inte är med i Peter Jacksons Sagan om ringen filmer, så stöter man ändå på välkända karaktärer från filmerna under spelets gång. På så sätt får man en slags koppling till filmerna och det känns som att det man gör i spelet har en påverkan på Middle-earths framtid och historia. Det är otroligt roligt att springa runt och döda eller ta över orcher eller göra sido uppdrag men ibland så kan det vara roligt att spela lite på kampanjen också. Tyvärr så är den alldeles för kort och man känner sig nästan lite tvingad till att utföra sido uppdragen för att få ut så mycket speltid som möjligt. Det är dessutom inte förens ungefär halvägs in i kampanjen som man får lite välbehövd miljöomväxling, bort från den mörka miljön vid den svarta porten till en något mer ljus och färgglad plats.

ShadowofMordorTextScreen2

Att Monolith’s Sagan om ringen spel har många likheter med Ubisofts Assassin’s creed serie går inte att förneka, man ser tydligt att det är därifrån inspirationen kommer. Stilen man slåss och gör kontrings-attacker på, hur karaktären klättrar på väggar, kartans design, ja en hel del till faktiskt. Att slakta arméer av orcher på ett mycket blodigare sätt än den action Assassins creed bjuder på gör inte mig något. Det passar faktiskt spelet perfekt! Det enkla stridssystemet och de häftiga strids animationerna får mig att känna sig som en odödlig Aragorn. Något som däremot kan irritera spelaren rejält är det plingande ljudet i PS4 kontrollen när man har fått upp sin hit streak till ett visst antal träffar (detta går dock att stänga av under playstation 4as inställningar). Grafikmässigt så är Middle-earth: Shadow of Mordor riktigt snyggt men det skulle må bra av lite mer milöomväxling då det känns som att man är på samma område hela tiden. Det finns endast två kartor i spelet, dessa två tröttnar man på efter att du har sprungit runt och utforskat allt några gånger. Monolith borde  ha gjort kampanjen längre och erbjudit fler områden i spelet.

Det är inte den korta mediokra handlingen i spelet eller de lite enformiga miljöerna som får en att spela vidare. Det är nemesis systemet, den ljuva hämnden och lusten av att slakta orcher i mängder och det räcker gott och väl för att ha riktigt kul!

Middle-earth: Shadow of Mordor

Middle-earth: Shadow of Mordor
9