Det var redan i Februari i år som vi satte oss ned i den livsfarliga trädgården där nästintill allt kunde ta död på en, en trädgård som jag skulle komma att förälska mig i. Efter att ha spelat ett par timmar här och där med och ägnat mesterdel av min tid på många andra spelreleaser (Läs: Destiny) känner jag mig nu tillräckligt färdig med Plants vs. Zombies: Garden Warfare för att dela med mig av mina erfarenheter av Popcaps och Electronic Arts FPS, Plants Vs Zombies: Garden Warfare. Denna gång till våra nyare plattformar Playstation 4 och Xbox One.

Nu kanske ni känner att ni redan sett recensionen vi gjort på Plants vs. Zombies: Garden Warfare här på CtrlAltElite, och det stämmer delvis. När det begav sig där i Februari gjordes en videorecension av spelet till Xbox 360 som ni kan titta på här. Anledningen till att vi nu gör en helt skriven på spelet är för att vi nu fått ta del av de få men intressanta nya funktioner till Playstation 4. För er som tänker fortsätta läsa här kan jag berätta att Plants vs. Zombies: Garden Warfare är ett FPS-spel där Zombies slåss mot växter, bomber sprängs, ärtskjutetorn upprättas och allt känns helt galet. Till skillnad från andra spel i samma genre är det här ett spel med färgglada färger, väldigt lite blod och en sjukt hög nivå av humor. Som så många andra spel finns det även här flera olika spellägen, skydda din trädgård från zombies och låt dem inte ta sig in till den gigantiska tomaten, team deatchmatch eller varför inte lira den slumpmässiga spellistan där precis vad som helst kan hända. För den oerfarne kan man alltid dra igång Garden Ops som bygger lite på människostyrda spelare mot datorn. Det här läget är ultimat för att bara öva på sina strategier eller testa ett par nya vapen, egenskaper eller liknande.

pvz_pressdemo_screens_03

Plants vs. Zombies: Garden Warfare bygger på att öppna olika spelkorts-påsar som i sin tur ger dig klistermärken, dessa klistermärken används som uppgraderingar till vapen, utseende till dina gubbar, allt för att göra just din kaktus eller vad du nu valt att favorisera unik, som att t e x. sätta på sin karaktär ett par cyclops-ögon, allt för att göra hen ännu mer skräckinjagande. Det är precis den här typen av gameplay som gör att man gärna fortsätter spela, samlar ihop mer in-game pengar för att få öppna upp ytterligare en spelkorts-påse. Annars finns det ett ytterst få olika kartor att spela på, ett lika lite antal olika klasser, men dessa låter dock dig som spelare skräddarsy just din klass, men det största nöjet med Plants vs. Zombies: Garden Warfare är enkelheten att sätta sig in i det och starta spelet, hoppa in och bara spendera fem till tio minuter med det för att sedan stänga ned utan att känna att man går miste om något. Laddningstiderna är relativt korta jämfört med många andra spel, och faktumet att det går såpass fort att ladda matcherna bidrar till att man spelar match på match utan att tröttna, det finns ett underbart tempo man både med glädje och enkelhet följer med.

pvz_pressdemo_screens_02

Det finns självklart de som anser att spelet är obalanserat och att vissa karaktärer är O.P = “Overpowered” vilket jag tänker dementera direkt. Självklart har alla klasser och karaktärer olika egenskaper, är bra på olika sätt, och vi som spelare kommer definitivt hitta en klass som vi gillar mer än alla andra. Men obalserade är dom inte. Istället handlar det mer om hur man taktiskt väljer att använda dem och hur man strategisk man är som spelare.  Ta till exempel den köttätande blomman, den kan gräva sig ned under marken och käka upp motsåndare om man kommer tillräckligt nära. Denna attack kan dock bara användas en gång var 20 sekund, tänk dig då att under dessa 20 sekunder ska undvika att bli skjuten samt att du går mycket långsammare medans attacken laddas upp. Alla klasser har både för och nackdelar precis som det ska vara, och det här är ett praktexempel. Visst har du en egenskap med den köttätande blomman som är nästintill omöjlig att undvika, men du måste använda den korrekt och strategiskt för att den ska vara effektiv överhuvudtaget, vilket samtidigt lämnar dig väldigt sårbar när du använt den.

I Playstation 4-versionen får vi ta del av möjligheten att spela Split-screen offline (dvs lokalt hemma med vänner och familj), och Boss mode där en person kan skicka lådor med vapen, ammunition eller livpåsar till sina kamrater i trädgården. Du kan även välja att bomba dina motståndare, dock finns det en liten hake med detta. På skärmen ser du hela banan uppifrån och vart dina lagmedlemmar befinner sig. På samma skärm släpps det ned solrosor som du måste fånga för att få poäng. Ju fler solrosor du lyckas fånga, desto fler saker kan du kasta ut till dina kamrater eller på dina motståndare (precis som i originalet till mobiltelefonerna). Boss Mode går att styra med både Playstation 4-kontrollen, PS-vitan eller via Playstation Appen på din Smartphone. Ett klockrent läge tycker jag, däremot skulle jag velat se att det blev mer säreget och finslipat. Nu sitter jag och tittar på skärmen och samlar poäng, som ett repetivt kontorsjobbs mönster, roligt i sisådär 10 sekunder sen har jag tappat koncentrationen. Jag skulle vilja se något typ av minispel där man utför olika uppgifter samtidigt som man har stenkoll på spelplanen. Utöver detta finns det egentligen inga större skillnader ifrån spelet som släpptes för drygt 8 månader sedan. Någon ny karta, några nya klistermärken samt uppiffat utseende såklart, men det är ingenting som gör Plants vs. Zombies: Garden Warfare till ett måste ha spel eller ändrar spelets speciellt mycket från de tidigare versionerna.

pvz_pressdemo_screens_01

Så vårt tips till er är, om ni fortfarande inte spelat Plants vs. Zombies: Garden Warfare i hopp om att det ska släppas expansioner eller dylikt så bör ni ge spelet en chans om ni hittar det till nedsatt pris någonstans. Det finns inte tillräckligt med nyheter för att motivera släppet till nästa generations spelkonsoler. Det grafiska lyftet, bossmode och möjligheten till remote play med Playstation-vita, mer än så blir det tyvärr inte. Köp om ni ännu inte spelat, köp inte om ni redan har spelet på Playstation 3/Xbox 360.

Plants vs Zombies: Garden Warfare

Plants vs Zombies: Garden Warfare
7