Det har gått cirka ett halvår sedan vi fick sätta tänderna i inFAMOUS: Second son (Läs våran recension av spelet som fick 7/10 i betyg här!) och nu har vi äntligen fått sätta tänderna i spelets första DLC, inFAMOUS: First Light. Som går att läsa i recensionen av basspelet är det ett spel som delade fansen lite i två läger, å ena sidan älskade man spelet och på andra sidan hade man önskat sig så mycket mer med tanke på spelseriens två tidigare spel var så otroligt bra. Men nu sitter vi här med det tredje spelet i serien och dess första DLC och har väl ungefär lite samma känsla, vi hade önskat oss lite mer än att bara få spela som den kvinnliga karaktären Fetch.

maxresdefault

När vi fick stifta bekantskap med Fetch i huvudspelet var det mystiken som gjorde att vi blev intresserade av vad hon egentligen var. Vi var tvungna att jaga rätt på henne och försöka nå ut till henne vilket var oerhört svårt, och hon gav spelet en identitet på något vis. När vi nu får spela som henne, ta del av hennes perspektiv och hennes väldigt intressanta bakgrund får man en känsla av att det var mer åt det här hållet man hade önskat grundspelet var. Visserligen är det ett DLC vi pratar nu, och kanske kommer det mer som vi får ta del av, för den enda nackdelen som går att se just nu med inFAMOUS: First Light är att det är väldigt tillbakadraget, sparsmakat och allmänt kort. Men vad gör det när man har något bland de vassaste i grafiskväg och stil som inFAMOUS faktiskt besitter enligt mig.

infamous-first-light14

Ett försök till att göra en spoilerfri introducering av DLCt börjar det hela där Fetch sitter fängslad i ett hög-säkerhets fängelse och blir utfrågade gällande det hon ställt till och varför hon nu sitter där. Efter det hoppar vi tillbaka två år i tiden och får spela som Fetch i samma stad som inFAMOUS utspelar sig i, ett Seattle täckt i neon. Mer än så går inte att förklara om denna DLC för att inte spoila vad det hela handlar om vilket gör att ni slipper spela spelet, det vore ju onödigt. Sett till Fetch kommer hon ha med sig en kompanjon genom spelets gång vid namn Shane, en person som är oerhört hjälpsam men tröttsam på samma gång då han fäller kommentarer som har sexuella anspelningar hela tiden. Till en början fnissar man mest, men mot slutet vill man inget annat än puckla på honom.

Sett till Fetch så finns det en del begränsningar till hennes krafter. Till skillnad från Delsin (Huvudpersonen i inFAMOUS: Second Son) som kunde absorbera krafter är nu Fetch helt begränsad till sina neonkrafter, och DLCt är begränsad till endast en liten ö från spelets hela stad gör att det känns mer instängt än något annat. Det som fortfarande saknas är en distinkt koppling till de onda och goda besluten som man kunna gjort i alla andra spel i serien, vilket i sin tur leder till olika typer av uppgraderingsbara krafter. Kampanjen i sig sträcker sig inte längre än till runt 2 timmar och då har utvecklarna Sucker Punch helt omotiverat slängt in en arenautmaning där du slåss mot fiender i vågor och erhåller erfarenhetspoäng och möjlighet att låsa upp nya krafter, men hela läget känns väldigt plase och lite som en nödlösning till den korta kampanjen vi får ta del av.

inFAMOUS First Light™_20140826160826

Min förhoppning med denna expansion var att få en inblick kring vem Fetch faktiskt var och hur hennes förflutna som drogmissbrukare och hemlös ledde henne till kraften hon besitter och en mer djupgående personifiering. Det vi får nu är ungefär lika spännande som att skrapa en trisslott, när du skrapat fram alla belopp finns det inget mer att hämta, ungefär som i inFAMOUS: First Light. Däremot, om ni känner för att slå och skjuta ned massa fiender med den kvinnliga Fetch är det här ett definitivt köp ni bör göra. Om ni däremot känner att ni gjort allt detta ett par timmar med Delsin ifrån inFAMOUS: Second Son är det här ingenting ni missar egentligen, bara lite kort fakta om vem Fetch egentligen är.

inFAMOUS: First Light

inFAMOUS: First Light
7