The Banner Saga har äntligen landat hos alla PC-spelare. Spelet som är galet influerat ifrån vikingatiden och skapat av tre avhoppad anställd ifrån Bioware är både häftigt och mäktigt på samma gång. I efterhand hoppas man på en större och bättre uppföljare som är något mer finslipad.

text1

Spelet tar sin början då tiden i princip har stannat och världens alla gudar har gått i graven. Vid en första anblick var det något som sa till mig att The Banner Saga kommer bjuda på en väldigt speciell resa med en stor mängd action men även en saga så värdefull att man mer än gärna ramar in den och hänger på väggen för betraktarens ögon. Jag minns när man satt vid skolbänken och läste om vikingar och hur landskapen målades upp i huvudet. I det här spelet behöver vi inte drömma oss bort för att få ta del av de ändlösa fjordarna, bergskedjorna eller de mysiga små byarna utspridda runt om i världen.

Visst ser man många referenser kopplade till den fornnordiska mytologin överallt i The Banner Saga, men det finns även något säreget där. Det där som gör spelet till något extra kan nog ha med utvecklarna Stoic att göra. Tre inbitna arbetare som älskar spel ända in till kärnan och som tidigare arbetat på Bioware. Bara det måste ju ha något i görningen med att The Banner Saga fångar upp oss som spelare i den djupt rotade värld som faktiskt återfinns. Gudar, demoner och vargfolk, allt i en härlig mix i ett och samma spel. Och utöver den härligt tecknade stilen a lá Disney finns det en värld uppbyggd framför ögonen på oss där vi förväntas veta precis vad vi ska göra och hur det ska utföras i spelet. Det finns egentligen ingen genomgång som talar om hur du för din karaktär, fast spelet vinner på det i långa loppet då man känner lite mer för karaktärerna och spelets utförande. Allt för ofta spelar vi med oddsen emot oss och ständigt i rörelse ifrån byar och fiender. De få minuter som finns över att slå läger används till att uppmuntra mitt ekipage till att fortsätta skippa rättvisa och följa med mig på nya äventyr i det vilda

text2

Spelet styrs framåt i handlingen med hjälp av en så kallad “vandringsvy” där miljön målas upp på en canvas för oss i ett tvådimensionellt rum. När vi inte vandrar oss framåt strider vi mot fiender i bästa turordningsmanér. Dessa strider är som oftast väldigt korta men samtidigt fyllda med taktiska drag från dig och motståndarna. Vad gäller striderna handlar allt om vilken typ av utrustning samt styrka dina karaktärer besitter som avgör utgången för striden. Det finns dock ett härligt system gömt i detta. Ju mer styrka en karaktär har desto mer hälsopoäng får du. Däremot, ju mer hälsa din karaktär förlorar resulterar det i att hen blir svagare. Utrustningen avgör hur mycket stryk din grupp tål.

Det som gör att The Banner Saga inte når hela vägen fram till ett toppbetyg är att det tenderar till att bli väldigt enformigt efter ett tag och att striderna blir väldigt lika gång på vartannat. Det finns ingenting som överraskar utan det ser nästintill likadant ut, men berättelsen och sättet man berättarhistorien lever dock upp detta lilla moment med råge. Visst handlar det om att du som spelare måste leva dig in i berättelse, men där finns det i alla fall beslut som kan leda till någons död eller skoning av livet vilket leder till en inre diskussion med en själv. Visst är The Banner Saga ett ruskigt bra spel där jag hoppas på att få se en uppföljare eller två. Och den grafiska stilen bjuder verkligen in till dramatiska scener. Personligen skulle jag stundtals vilja se mycket mer rörelse eller dyl när det kommer till hur man berättar hela historien annars är det ett oerhört underhållande spel som kommer bjuda dig på väldigt många fina spelminnen att ta med dig i bagaget.

The Banner Saga

The Banner Saga
8