”If there’s something strange in your neighborhood, who ya gonna call?”

Vet du vilket ord som kommer sen? Känner du igen detta så vet du antagligen att det är från Ghostbusters filmerna som gjordes under 1980-talet. Då vet du också vart indieutvecklarna Bumblebee har fått sin inspiration från. Detta märks även i spelets val av vapen. Man lånar friskt både proton packs och spökfällor för att jaga fatt och slutligen fånga de spöken som ställer till med hyss. Jag får en nostalgisk känsla när jag startar spelet för första gången och får rejält härliga nostalgikänslor från de gamla filmklassikerna.

Ett hål i ozonlagret över London får spöken och andra paranormala varelser att skapa kaos hos invånarna i staden. GhostControl Inc är ett så kallat tycoon spel (d.v.s. du spelar som en affärsinriktad person där målet är att tjäna pengar medan du expanderar ditt företag och utför diverse aktiviteter). Precis som i de flesta tycoon spel startar du även i detta spel från noll och jobbar dig uppåt genom att tjäna mer pengar, låsa upp och köpa nya saker och på så sätt få ditt företag att expandera. Invånare med spökproblem ringer dig då de behöver hjälp. Det är bara att åka dit innan dina konkurrenter hinner före, fånga in spökena så du får betalt.

Har ni varit med om att telefonen alltid ringer när ni är upptagna med annat och inte hinner svara? Eller när ni väntar på ett samtal och tiden går extra sakta? Precis så är det i Bumblebees spökjagar-simulator. Det är ofta man får lägga på för att hinna med annat som spelet kräver och förväntar sig av en, vilket kan ta emot eftersom man vill tjäna pengar. När man är klar med allt och vill starta ett uppdrag, då känns det helt plötsligt som en evighet innan det ringer. Det är fruktansvärt skönt att det finns en framspolningsknapp så att man kan få tiden att gå snabbare när det passar en själv och faktiskt då även anpassa spelet i den takt man själv föredrar att spela.

Ghostcontrolintext1

En glad överraskning för mig som varken sett eller hört något alls tidigare om GhostControl Inc, var att Bumblebee valt att ha ett turbaserat stridssystem. Det medför lite strategiskt tänkande när man spenderar tid som spökjägare då banorna ofta är ganska små, och det sista man vill är att bli instängd i ett hörn när man möter flera spöken på en gång. Att de även valt att ha klassbaserade spökjägare är också ett plus. Shooters som är en klass är till exempel bättre på att sikta än de andra klasserna, som förstås är bättre på annat. De spökjägare som inte är så bra på att sikta missar ofta spökena och tar sönder föremål som finns utplacerade på banorna istället, vilket gör att man får mindre pengar av uppdraget då kostnaden för förstörd egendom givetvis måste betalas av dig.

Att slänga in lite välanpassad humor i spel är väl aldrig fel i mitt tycke, men i GhostControl Inc så känns det mest påtvingat och stelt. Spökjägarna säger ibland små catchphrases under uppdragen som spelet hade klarat sig utmärkt utan. Det blir lite som att de försöker för mycket, vilket tyvärr ger en motsatt effekt. Det finns mycket att köpa och låsa upp i spelet men det blir snabbt enformigt att åka från plats a till b, för att göra samma sak om och om igen. Variationen kunde ha varit större vilket även uppdragen hade behövt sig en släng av, då jag efter inte allt för lång stund känner mig ganska uttråkad och önskar jag kunde gjort mera saker i spelet.

Trots de enformiga uppdragen så får utvecklarna Bumblebee mig att vilja fortsätta spela. Kan det kanske vara att jag är nyfiken på vad det mer finns för olika spöken och varelser jag kommer stötta på? Eller kanske för att se hur mycket det finns att låsa upp? Eller helt enkelt för att jag vill se hur mitt företag utvecklas och expandera? Jag vet inte exakt vad det är, men det är något som Bumblebee har lyckats bra med. Man kan sitta timmar framför skärmen och ibland känns det som att man även spolar fram tiden på riktigt också då klockan jag nyss slängde ett öga på redan har passerat spöktimmarna.

Ghostcontrolintext2

Grafiskt sätt så är jag faktiskt ganska nöjd. Utvecklarnas val av pixelgrafik är helt rätt och spelet hade nog fallit rejält om man försökt satsa på någon annan typ av grafik än just retro varianten. Jag vet inte vad ni tycker, men personligen är jag inte särskilt kräsen när det kommer till indieföretag som ligger bakom titlar. Det är klart att det går att finjustera vissa saker eller göra det snyggare, men det är något med just den pixliga grafiken som adderar en stor charm som passar spelet helt perfekt. GhostControl Inc ett ganska roligt spel även om det kan bli lite enformigt på sin längd. Blandningen mellan spökfångar tycoon det turbaserade stridssystemet passar spelet som en handske! Om du precis som jag kollade mycket på Ghostbusters när du va liten så kommer du att känna igen lite saker i spelet. GhostControl Inc kommer troligtvis inte bli lika stort som Ghostbusters blev på sin tid, men det är såklart inte rättvist att jämföra med.

GhostControl Inc.

GhostControl Inc.
7

Grafik

7/10

Ljud

7/10

Spelbarhet

6/10

Hållbarhet

7/10

Plus

  • Roligt tidsfördriv
  • Turbaserad tycoon gameplay

Minus

  • Enformigt
  • Påtvingad humor