Det bör inte finnas en enda själ där ute som spelar dator och TV-spel som missat Electronic Arts och Maxis spelserie “The Sims” som gjorde sin premiär i början av år 2000. Spelet är en livssimulator där vi som spelare skapar oss en egen karaktär från grunden och väljer ett par egenskaper som vi känner passar till det liv vi just skapat. The Sims 4 tillför egentligen inte in något nytt nytt i spelserien utan bygger på exakt samma sak som vi fått se i över 14 år nu. Visst finns det ett par nya funktioner som gör spelet något roligare, men även det blir monotont i slutändan.

408432-the-sims-die-sims-4-preview-bericht-informatio1

Så hur börjar man egentligen en recension av en livssimulator där varje spelare kommer få en helt unik spelupplevelse varje gång man väljer att starta en ny karaktär, flytta till ett nytt hus eller påbörja en ny karriär i spelet. Nytt för årets version av spelet är att man gjort om “Create-a-sim”-läget rätt markant då man nu kan göra en mer eller mindre exakt kopia av sig själv. Tidigare har man varit låst till att flytta olika reglage för att få sin karaktär perfekt, nu drar man istället i karaktären som en lerklump och formar dem. Dra i vaderna för att göra dem större eller mindre, eller justera ögonbrynen för att placera dem precis där du vill ha dem. Det här verktyget låter oss som spelare att spendera bara flera timmar på att skapa sin egna familj, ett Big Brother gäng eller bara något helt slumpmässigt, möjligheterna är oändliga. Vi kan troligen även förvänta oss ett flertal expansioner till Sims 4, för i skrivande stund finns det inte speciellt mycket olika kläder, smycken eller smink att välja bland till våra karaktärer. Tidigare spel i genren har alltid haft ett överflöd av detta så att The Sims 4 även kommer få mer innehåll är ett säkert kort.

TS4_054_PE_HOUSE_02_001

En annan ny mycket välkommen funktion är sättet man bygger simmarnas hus på. I år har vi fått mycket enklare verktyg som gör det möjligt att skapa våra drömhus vilket går att beskåda nedanför. Upp till tre våningar kan husen ha med möjlighet till terrasser, upphöjningar från marken eller varför inte bygga till en pool. Eller juste, av någon väldigt mysko anledning har man valt att ta bort de svalkande poolerna och till sitt försvar ska man ha svarat; “Det  för svårt att göra animationen för simmande sims”. Detta har funnits i tidigare delar i serien, och borde det inte vara svårare att göra simmar som har sex med varandra, än någon som simmar? Jag förstår inte det resonemanget överhuvudtaget. Awell, nu är det så det är skapat och likaså gäller barnen. När din fru tillslut föder ett barn hamnar det i en krubba omedelbums helt okontaktbar ifrån verkligheten. Krubban bara står där mitt på golvet tills det att du “låter barnet växa upp” och blir skolpojke/skolflicka omedelbums, 8 år har gått på bara några sekunder. Men det är ju trots allt ett datorspel, så det är väl tur att vissa saker faktiskt går oerhört fort. Tänk om man var tvungen att ta hand om barnet precis som man gör på riktigt, gå runt med dem, leka med dem eller mata dem, usch vad det hade varit jobbigt.

För mig är The Sims 4 ett spel som fungerar som ett bra tidsfördriv i väntan på ett annat spel, eller den där timmen man har för sig själv på morgonen innan det verkliga livet och arbetet, då kan The sims 4 fungera utmärkt som det spel det är. Men att springa runt med din karaktär på toa, göra frukost till sig själv, duscha och klä känns lite sådär när man faktiskt kan (och måste) göra det på riktigt istället. Men det som gör att jag fastnar en extra stund framför min datorskärm är möjligheten att uppgradera min karaktär med intelligens, fysiska attributer eller varför inte lära hen att måla och sälja dyra tavlor i framtiden. Det är nog möjligheten att nå ett eventuellt slut som håller mig kvar. Även om det kan låta tvetydigt, att nå slutet för mig kan vara en sak medan det är något helt annat för just dig. Jag har läst texter runt om på internet om folk som vill skapa 100 barn, ta livet av så många olika sims som möjligt eller bli världsberömda artister och vara värd för ett historiskt party. Det är spelaren själv som sätter målen, för det finns inget direkt och tydligt mål eller slut i The Sims serien.

ts4_live_3

Om du har spelat något av spelen i serien sedan tidigare och fastnat helt så tycker jag definitivt du ska skaffa The Sims 4. Det finns en del välkomna funktioner som gör spelet något roligare, dumt att uppfinna hjulet ytterligare en gång så att säga. Det kommer som nämnt säkerligen släppas en drös med expansioner där vi bjuds ut på stan, kanske får flyga ut i rymden och skjuta på utomjordingar eller möjligheten att bygga oss själva en helt egen stad i form av bullerbyn. Hur häftigt skulle inte det vara att få utforma en helt egen värld med väldigt enklare verktyg som faktiskt erbjuds i The Sims 4, nackdelen är att det just nu bara finns två olika kvarter att välja på med 10-15 olika husplatser att bygga på. Nej, har du spelat spelet tidigare och inte riktigt fastnat för serien kommer nog inte del fyra heller vara något för just dig, men spelet är snyggt, det är roligt, ett av världens bästa tidsfördriv och ett sätt att fly verkligheten till en något enklare värld att existera i. The Sims 4 är ett spel som inte direkt kommer bjuda på några höjda ögonbryn, men en j***a massa speltimmar.

The Sims 4

The Sims 4
9