Ännu en gång har vi fått möjligheten att prova en produkt från Polk Audio, den här gången var det en typ av högtalarsystem för gamers. Nämligen Polk Gaming Sound Bar N1. Är soundbars en hit för gamers?
Se recensionen nedan för att få reda på svaret.

För gamers… Mja, den fungerar ju faktiskt för alla egentligen, det enda som gör den här produkten “för gamers” är att det finns ett par equalizer-filter förinställda för både Forza och Halo – vilket gör högtalaren designad för Xbox. Högtalaren fungerar förstås med andra konsoler eller produkter. Högtalaren fungerar minst lika bra till PS3 som så väl en dator så länge det finns en optisk, koaxial digital eller analog utgång, eller varför inte med mobilen via Bluetooth.

Soundbaren är extremt enkel att koppla in till konsolen, endast en strömkabel och en ljudkabel och du är redo att köra. Enda inställningen man behöver göra är att ändra så att det skickas ut digitalt multikanal istället för stereo. Även fjärrkontrollen är extremt simpel, inte många knappar. Man kan även programmera in en annan fjärrkontroll om så önskas. Det går både att väggmontera eller ställa N1 på en plan yta då den har inbyggda fötter.

Polkaudiononeremotetxtscrn

Även fjärrkontrollen är extremt simpel, inte många knappar

Som jag sa tidigare har högtalaren ett par equalizer-filter inbyggt för två spel, Halo och Forza. Jag är lite osäker på om någon riktigt använder dessa filter, men vid tester märkte jag att ljudet i de flesta fall lät något bättre. Jag önskar dock att man helt kunde stänga av filtren för att få ljudet som det kommer ur konsolen utan man får istället välja det som låter bäst.

Manualen är väldigt sparsam på information, vilket jag både gillar och ogillar. Folk som inte är så tekniskt lagda blir inte bombarderad med information, men samtidigt vill jag gärna veta om det går att låta bli att använda filtren till exempel.

Sammanfattningsvis tycker jag att Polk Gaming Soundbar är en produkt jag varmt kan rekommendera. Högtalaren levererar mycket bra ljud, till ett vad jag anser är ett skäligt pris. Passar utmärkt för den som har platsbrist och inte har möjlighet att ha ett stort ljudsystem, och går även att väggmontera. Visst, surroundkänslan är inte i klass med ett riktigt system men jag tycker det är helt okej.

Polk Gaming Sound Bar N1

9

DESIGN