Biljardspel har aldrig riktigt legat högt på spellistorna världen över, och aldrig har det funnits ett sådant spel som verkligen dragit ut det mesta av datorn eller konsolen. Pure Pool gör ett bra försök, fast går det att göra ett biljardspel tillräckligt intressant för att spelaren ska bli glatt överraskad? Frågan har jag ställt mig och Pure Pool är definitivt ett spel att räkna med, men om det är bland de bästa spelen i genren ställer jag mig fortfarande oerhört tveksam till.

Pure-Pool-screenshot_PS4-1

För det första så har jag som spelare och ägare av en Playstation 4 rätt höga förväntningar på vad det är jag kommer få se på min TV när jag drar igång ett spel. I dagens samhälle har spelindustrin tagit över världen med storm, och under 2013 gick branschen om filmindustrin i total omsättning, så visst måste väl vår standard höjts ett snäpp. Pure Pool är alltså ett biljardspel, enklare än så blir det inte. Det finns inga häftiga perks som i Call of Duty eller hissnande grafik som i Battlefield 4. Inte heller finns det någon annan att skylla på vid misstag som i valfritt sportspel, utan här är det du, din kö och det sammetslena biljardbordet som står i fokus. För den som inte är så inbiten i biljard och dess olika regler så kan man spela vanlig biljard som 8-ball och 9-ball. Dessa går ut på att man spränger iväg alla bollar för att sedan tävla mot din motståndare om att få ned alla biljardbollarna i ett av de sex olika håll som finns på biljardbordet. Hälften av biljardbollarna är helfärgade, resten halvfärgade. Du får ned din beskärda del av biljardbollar och sen ska den svarta bollen sättas. Dessa regler är egentligen det enda du behöver veta för att kunna spela, och Pure Pool kommer med en rätt så genomgående tutorial där du får reda på alla dess regler.

030540

Vid sidan av detta finns det små extraspel som killer, checkpoint och perfect pocket. Killer går ut på att turas om och få i en biljardboll åt gången, missar du förlorar du. Checkpoint går på tid och perfect pocket handlar om att få i biljardbollarna i en combo. Det enda jag saknar, och det kanske spelets namn svarar på varför det inte finns med, är spelläget Snooker. Den absolut roligaste formen av biljard, men snooker och pool är egentligen två helt olika saker. Men sett till det spel vi faktiskt får så är det väl ett helt okey spel. I och med att det är en väldigt speciell genre så kommer det inte tilltala alla spelare, och det är lite tråkigt. Det tar tid att möta motståndare, datorerna tänker så det knakar och ett skott kan ta upp emot 1 minut innan de avfyras, och under den tiden får du se på när din motståndare siktar, roligare än så är det inte. Och musiken, förvänta er inga stordåd, det är mer eller mindre hissmusik.

1406217276-media

Ett irriterande moment är att under spelets gång, i överkant på skärmen, kommer det ständigt upp en massa pladder. Det är spelare som loggar in och ut, och det är inte bara dina egna vänner utan alla spelare som spelar just Pure Pool. Oftast när en spelare loggar in hackar spelet till, så det gäller att passa på att skjuta under tiden att en spelare loggat in och innan notifikationen försvinner. Det är inte riktigt en sådan sak man förväntar sig av ett spel till Playstation 4. Men i överlag är Pure Pool underhållande och framför allt om du spelar mot en kompis och kan sitta och håna varandra samtidigt. Pure Pool är den virtuella versionen av biljard, fördelen är att det är helt gratis så länge du har ett Playstation plus-medlemskap. Om det är av intresse bör du definitivt ladda ned spelet och spela ett par matcher, ge spelet en ärlig chans, för det är absolut inte dåligt men samtidigt är det inte världens roligaste spel heller om man inte har ett uns av intresse för biljard. Vad mer finns det att säga, Pure Pool ser bra ut, tar fasansfullt lång tid att bemästra och ständigt finns det personer att spela mot. Vid sidan av detta finns det ett karriärsläge där du möter olika personer, allt ifrån amatörer till originella proffs.

Pure Pool

Pure Pool
7