Det är med höga förhoppningar om stordåd som jag och Studio23 sätter oss ned med ett hett efterlängtad spel. Sacred 2 gjorde ett stort avtryck i hjärtat på oss båda med sin öppna värld, isometriska kameravinkel och djupgående berättelse. Sacred 3 hoppades vi skulle bjuda på en gigantisk värld att utforska, mängder av utrustning att hitta, crafta och föremål att dela med oss av till varandra men framför allt ett spel som skulle äta upp våra vakna timmar. Deep Silver sålde sin själ till oss i och med Sacred 2, nu förväntar de sig att vi spelare ska sälja våra liv till deras nya spel, ett spel som faller pladask på precis alla j**la punkter som finns.

sacred-3-gallery-02

För det första blir jag starkt förundrad över hur man lyckas gå från ett isometriskt perspektiv, till en öppen värld för att sedan avsluta serien år 2014 i en pytteliten isometrisk och inträngd värld som inte är större än en skokartong. Så låt oss börja där, level design. I Sacred 3 har man konstigt nog valt att skapa ett system där man väljer bana. Hela 15 olika banor finns att välja på samt en 13-14 stycken småbanor, alla med en rekommenderad nivå för att du inte ska stöta på en för stor utmaning. För hör och häpna, Sacred 3 är fortfarande ett rollspel där du går upp i level, erhåller nya egenskaper och magier. Framför allt finns det fortfarande ett uns av möjlighet att skräddarsy sin karaktär med de fåtal olika vapen som går att välja mellan, men valmöjligheterna slutar där. Det droppas inga prylar ifrån fienderna, vilket i min mening är lite av poängen med att spela ett rollspel. Men här är det borttaget och hela spelet känns mer som en prototyp än ett faktiskt färdigt spel. Att Deep Silver valt bort flera bra saker ifrån föregångaren gör mig ännu mer förbannad, just för att de kunde gjort Sacred 3 så mycket större och häftigare. Istället får vi korta banor som inte tar mer än 5 minuter att klara. Vem bad om det?

Sacred-3_Shot_04

Nästa del som gör mig så enerverad att jag nästan spricker i sömmarna är det faktum att man helt valt bort den hårt drivna berättelsen och ersatt den med en riktig jobbig berättarröst som mer eller mindre ser allt med sarkasm. En sten faller över en gubbe som tvärdör och berättarrösten skriker då ”Ihh, that must have hurt, now my turn!”. Jag menar, visst kan man dra på smilgroparna någon gång, men att det vid varje mening bara skriker sarkasm och ironi gör det mer tröttsamt än underhållande att lyssna på i längden. Jag kan absolut se varför man gjort på detta viset i och med att spelet ser ut som det gör. Man gör ett försök att underhålla spelaren under den korta tid de får spela och försöker samtidigt dra spelserien åt ett helt annat håll jämfört med de tidigare spelen i serien. Men jag kan knappast vara den enda som ser det här som ett grovt misslyckande.

Sacred-3_Shot_01

Men om vi för en gångs skull ska vara uppmuntrande och glada för något i spelet så måste det vara själva sättet som spelet körs på. Karaktärerna som vi spelar har animerats riktigt bra och de känns väldigt levande på samma gång. 4 klasser ingår, Warrior, Archer, Paladin och Lancer. Alla har så klart olika för och nackdelar och spelas lite annorlunda. Det här spelet skulle fungera utmärkt på en konsol och en handkontroll. När du spelar på dator styr du din karaktär med tangentbordet och datormusen, men vissa magier avfyras dit där du håller muspekaren. Framför allt måste du öva in hur det fungerar att ”dodga”, för du dodgar alltså till muspekarens position. Spelets positiva sidor har alltid en negativ klang, och någonstans under spelets utveckling måste Deep Silver känt att det inte blev som de tänkt sig och gav mer eller mindre upp om att göra spelet som fansen skulle älska.

Sacred 3 är årets största besvikelse i mina ögon. Ett spel som jag personligen haft högt på min lista över spel som måste spelas, men som jag nu hellre kastar i papperskorgen. Det finns så mycket fel i spelet, men den som orkar med det kan kanske kan ha kul ändå. Det tog slut för fort, för lite nyheter och utnyttjandet av namnet får mig att inte vilja sätta igång spelet någonsin igen. Eller ja, det skulle vara om Deep Silver får för sig att släppa en Patch som ger oss Sacred 3 – Version 2.0 med en öppen värld, borttagen berättarröst och ett spel anpassat för rollspelsfantasten som i Sacred 2. Deep Silver, ni borde skämmas ta mig f*n.

En Andra åsikt:

Ibland hoppas man så innerligt, man har så stora förhoppningar. När dessa inte infrias utan slåss ned i backen som en misslyckat pulkaåkning blir jag ledsen. Sacred 2 var för mig och många andra en oslipad pärla. Det hade en öppen värld, intressanta karaktärer och mer än okej grafik för sin tid. Spel som fokuserar mer på story och karaktärerna är något jag saknar mer och mer för varje år som går. När Sacred 3 knackade på hoppades jag att jag skulle få uppleva den där magin igen, istället fick jag något som kändes väldigt framstressat, med olustig humor och fruktansvärt linjär värld. Att Deep Silver gav över licensen av Sacred serien från Ascaron till Keen Games, var det som ett svek jag aldrig kommer glömma. Ett av årets tyvärr sämsta titlar.
4/10 – studio23

Sacred 3

Sacred 3