Undrar du också hur det känns att köra enorma skogsmaskiner och truckar i naturen? Då kanske Spintires kan visa dig om du verkligen är redo att ge dig ut i skogens leriga dieselparadis. Här finns steniga och halvt översvämmade skogsvägar, fyrhjulsdrivna strandpromenader och trixig trädslalom i överflöd. Oovee Game Studios har satsat rejält på att leverera dynamisk omformning av miljön samt ger oss fem stora banor att utforska!
Alltid bättre att köra fast i spel istället för i verkligheten, med respawns vid varje garage.

spintires0000

Till en början har du tillgång till tre olika fordon som kan hjälpa varandra på olika sätt. Det första du får bekanta dig med är en jeep som är relativt smidig och kan bära med sig olika reparationskit. Den har också en stabil fyrhjulsdrift och en winch, vilket kommer till nytta när du börjar utforska de nya banorna. Den mellanstora lasttrucken används för att frakta mindre stockar och har tillgång till kedjehjul och bakhjulsdrift. Med så breda däck kan den oftast hantera lera lite bättre än jeepen, i alla fall innan den är lastad. Till sist ser vi krantrucken som kan användas för att flytta på bråte och stenblock som ligger i vägen. Den har också en winch som kan dra upp andra fordon som fastnat i vatten eller lera.

spintires00

Vad är då målet med Spintires och hur kombinerar man sina fordon för att ta sig dit? Aktiverar man hjälpmenyn medan man tittar på spelets karta så berättar den för oss att man ska ta med sig stockar till varje mål, motsvarande totalt 16 poäng. Längre typer av stockar är svårare att frakta men ger istället mer poäng. När du lämnat av 4 poäng låser du upp det andra garaget på banan och får då tillgång till fler tillbehör att utrusta dina fordon med. Du får helt enkelt börja smått och lära dig att hitta de bästa skogsvägarna.
På vägen dit kommer du även märka att spelet har en snygg och valfri dag-och-natt-cykel.

Hjälpsystemet är för det mesta ganska anonymt och kan vara lite för svårläst ibland. Du får ingen riktigt tutorial i början utan förväntas helt enkelt aktivera hjälpfunktionen i varje meny som du inte förstår. Det finns ingen möjlighet att sväva med musen över det du vill få förklarat, utan du blir istället bombarderad av textboxar med pilar. Det gör inte saken lättare när man försöker lära sig att hantera lyftkranar och winchar, speciellt i de situationer när man snabbt vill kunna introducera co-op och samarbeta med sin vänner.
Som tur är har några användare skrivit en nybörjarguide på Steamforumet, läs den här.

spintires000

Vad är då de svarta fälten som täcker kartan och hur tar man bort dem på bästa sätt? De kallas för cloaking areas och de gömmer bland annat nya garage, fordon och genvägar som satts ut på kartan. Du kan klicka i mitten av ett cloakingfält och på så sätt sätta ut en kurs som tar dig till kärnan av fältet. På kartan nedanför har jag ritat ut ungefär hur jag tänkte ta mig från stocklagret till målet. På vägen dit fick jag fylla på tanken med bränsle och ta mig över flera översvämmade vägar. Till sist stötte jag på cloakingfältet vid det vita frågetecknet och fick pröva en annan taktik för att kunna fortsätta enligt min planering.

spintires00000

Jag fick helt enkelt byta till jeepen och åka ut med ett reparationskit till lasttrucken. Sedan fick jag åka längst stranden för att ta mig fram till kärnan av cloakfältet så att jag kunde ta bort det. När det hade försvunnit kunde jag hitta en säkrare väg på kartan och åkte därefter vidare och hittade 3 nya fordon som parkerats i tidigare gömda områden. Du kan se dem i galleriet längst ner i recensionen, där jag bland annat fick använda tankbilen för att fylla på bränslet i en av de övergivna skogsmaskinerna. Upptäckten var mer givande än jag väntat mig och de nya fordonen var någonting som jag aldrig fått köra i andra spel. Dessa bestar med 6-8 hjul ser smått militärinfluerade ut och ger spelet en viss coolfaktor.
Cloaksystemet känns dock inte kul eftersom det förhalar planeringen med trial-and-error.

Det var istället utmaningen som gjorde spelet roligt för mig, med vad finns mer att se? Vi får flera specialmodeller och tillbehör som säkert skulle få det att vattnas i munnen på skogsarbetare och motorinsatta spelare. Den live-deformerade terrängen är någonting nytt som inte riktigt ses i andra spel, där även vattnet rör sig realistiskt och utövar massiva krafter på fordonen. Det bästa tror jag dock är spelets co-op där flera spelare samtidigt kan hjälpas åt, vilket sparar en hel del tid. Att spela själv känns alldeles för stelt och det är mycket svårare att koordinera fordon när man inte kan styra dem samtidigt.  Målet med stockleveranserna blir lite anonymt och man önskar att det fanns fler delmål som kunde öka variationen lite och att de introducerades bättre av spelets icke-existerande narrativ.

spintires000000

I framtiden kommer spelet att uppdateras med mod support och nya kameratyper, men det verkar även vara fler funktioner på väg så att man t.ex. kan spara sina framsteg i varje bana separat. Om du byter bana just nu så förlorar du dina framsteg där, eftersom spelet bara håller koll på en enda smidig live-sparning åt gången. Det är nog inget större problem för den vanlige spelaren, men uppdateringen skulle antagligen göra Spintires till ett av de bästa simulatorspelen för att träna förare i off-roadkörning. Spelet verkar redan ha samlat en mindre community som byggt upp en wiki-sida och diskuterar flera olika strategier på spelets Steamforum. Spelet kom ur sin kickstarter med ett tech demo för inte så länge sedan och just nu kostar spelet ungefär 25 dollar på Steam, ett helt okej nypris.

Det som håller spelet tillbaka är dock den bråkiga kameran som aldrig riktigt lyckas. Man kan inte zooma ut tillräckligt mycket för att ta de screenshots man hoppades på, där många av vinklarna är begränsade och hoppar hit och dit av okända anledningar. Att styra detta med musen känns väldigt oprecist och även i menyerna är det svårt att träffa rätt när man ska välja bland olika objekt på kartan. Dessutom så är renderingsavståndet på objekten i miljön väldigt ojämnt, där småträd, stenar och kvistar dyker upp och försvinner lite som de vill. Samma sak händer med det i övrigt väldigt atmosfäriska ljudet. När man svänger med kameran kan vissa element försvinna, vilket märks tydligast när man åker nära vatten och porlandet plötsligt försvinner. Spelprestandan är dock bra i övrigt och olika ratt- och handkontroller kommer att stödjas bättre i Spintires framtida patchar.

Du kan ladda ner ett gratis demo av spelet här för att se om det är något för dig.

Spintires

Spintires