Blockstorm är kort och gott ett arena-fps spel med en twist, det hela utspelar sig i en minecraft-lik blockvärld där all terräng går att förstöra.
Det finns separata karaktärs- och mapeditors där man simpelt men ändå med väldigt stor frihet kan skapa i princip vad som helst, något som känns väldigt befriande och roligt.
Det är ett väldigt roligt koncept, där det finns mycket potenial att hämta.

2014-07-09_00001

Att skapa maps och karaktärer skulle jag säga är halva nöjet med spelet och det är det och själva blockstilen som får spelet att stå ut från massan.
Det hela är en väldigt enkel process, särskilt om man spelat minecraft sedan tidigare då samma principer går att applicera här.

Då det saknas Steam Workshop support så är det dock inte lika enkelt att dela med sig av sina skapelser, utan man behöver själva ladda hem filerna och se till att det hamnar rätt. Detta är dock inte så svårt, men känns som ett onödigt steg då det gör det svårare för spelare att både dela och ta del av nedladdat innehåll. En annan grej jag saknade var att kunna ladda in egna texturer i programmet, men jag hoppas på att det är något som kommer läggas till innan det färdiga spelet släpps.

2014-07-09_00005

Förutom editor-läget lever tyvärr inte riktigt Blockstorm upp till sin potential och det hela beror egentligen på ett stort problem, nämligen att det inte finns särskilt många som spelar Blockstorm, i alla fall inte som jag kan connecta till. Ifall detta är ett spelarproblem eller ett nätverksproblem återstår att se, men det är ganska tråkigt när man behöver söka flera gånger efter en Team Deathmatch match och tillslut hittar en match med två andra personer. Det tredje speläget, Assault, har jag inte alls kunnat spela då det verkar som att absolut ingen spelar detta läge och då har jag ändå startat en egen server och väntat uppemot en halvtimme på att någon ska joina mitt spel.

Detta gör även att resten av spelet blir lidande, då saker som custom maps och karaktärer knappt existerar och istället får man hålla sig till de få maps som redan finns i spelet. Det tåls dock att säga att Blockstorm är ett Early Access spel på Steam, vilket betyder att spelet inte är klart och uppdateras konstant, något utvecklarna har varit väldigt bra på hitills.

2014-07-09_00002

Jag måste dock betygsätta spelet som det ser ut just nu och med ett löfte om att priset kommer höjas när allt är klart så känns det ändå som att man betalar en bra slant för ett ganska barebones spel. Med bara tre spellägen, (8st i den färdiga versionen enligt utvecklaren) därav ett inte går att spela på grund av spelarbrist så tröttnar man ganska snabbt på Blockstorm, vilket är synd då det finns verklig potential för något bättre här.
Om spelet blir lite populärare och inkluderar Steam Workshop-support och de nya spellägena så skulle jag absolut rekommendera det, men som det ser ut nu så finns det ingen hållbarhet i spelet alls.

Blockstorm

Blockstorm