Nästa del i Civilizationserien blir en spirituell uppföljare till Sid Meiers Alpha Centauri. Som väntat är det ett strategispel med hexagon grid som nu utspelar sig i rymden. Du styr en besättning av vetenskapsmän som letar efter passande kolonier för människorna på jorden. Du får alltså resa runt bland olika planeter och bekanta dig med de utomjordiska varelserna och de olika naturresurserna som finns att tillgå. Målet är att sätta upp en självgående bas som håller faror på avstånd, där människor så småningom kan flytta in.

Två av de nya resurstyperna är Resolin och Floatstone. En annan av dem heter Miasma som utomjordingarna ofta använder till sin fördel. Till att börja med skadar det dig och dina enheter men om du uppgraderar dig tillräckligt mycket kan även du använda den här resursen mot dem. Du kan också göra arkeologiska utgrävningar och lära dig hur du kan skapa dina egna utomjordiska enheter. Under E3 2014 fick vi även se en del karaktärer som hade röstskådespelare och visades i helskärm, riktigt bra kvalitet dessutom!

Tidigare så har Civilizationserien primärt utgått från människans historia och epoker, där utvecklarna ofta varit bundna till vad som fanns i de tidsperioderna. Nu har de fått vara kreativa och har kunnat hitta på element och nya enhetstyper som de alltid drömt om från ett spelmässigt perspektiv. Du kan t.ex. sätta ut satteliter runt planeter för att få veta mer om dem innan du hjälper folk emigrera. Det finns flera olika typer av skepp och frakt-möjligheter för utrustningen mellan kolonierna. Det finns tre specialiseringsträd, Affinitys, som ständigt ger dig nya taktiska möjligheter att utforska med. De kan kombineras på intressanta sätt för att låsa upp nya vinstmöjligheter som gör din civilisation mer unik.