”Deceptively simple and insanely fun”. Blizzard Entertainments egna ord slår huvudet på spiken i min mening. Vem hade kunnat tro att detta simpla digitala kortspel skulle bli ett sådant positivt tidsfördriv? Inte jag iallafall. Det var av en ren slump som jag såg att man kunde ladda ner Hearthstone från App Store, och bestämde mig då för att det kanske var menat att jag skulle testa Blizzards digitala kortspel, som blivit så hypat bland mina vänner. Mitt första intryck av spelet var nog ganska exakt raka motsatsen till hur jag ser på det idag. Den första tanken som slog mig under den alltid lika långsamma genomgången av ett spel, var: Varför? Hur kan det här vara så roligt som folk påstår att det är? Redan efter ett fåtal matcher så förstod jag. Och då hade det inte ens börjat.

Hearthstone_Screenshot1

Som en f.d World of Warcraft spelare, och utan någon som helst kunskap om Hearthstone, så blev jag glatt överraskad när jag insåg att man kunde låsa upp och välja mellan klasserna från just WoW: Rogue, Shaman, Mage, Paladin, Druid, Hunter och Priest. Den första klassen man får spela som är Mage, och under den första genomgången så tilldelas du en kortlek. Ditt uppdrag? Besegra den ökände Hogger. Reglerna för spelet förklaras grundligt steg för steg, och när Hogger springer hem med svansen mellan benen, så får du gå vidare. Hela genomgången är smart, och ganska humoristiskt gjord. Den involverar ett antal matcher mot andra kända karaktärer ur WoW-serien, och även fast det kan verka överväldigande och svårt att komma ihåg allt på en gång, så garanterar jag att det inte kommer att bli ett problem efter några timmars spelande!

En enkel beskrivning av en match i ett tidigt stadie skulle kunna se ut såhär: Du väljer din klass, i det här fallet Mage, och tilldelas en baskortlek, och sedan paras du ihop med en ”Värdig Motståndare”. Låt spelen börja! Ditt slutgiltiga mål i varje match är att få ner din motståndares liv från 30 till 0, och för att göra det så måste du spela dina kort strategiskt. Man turas om att spela sina kort under en bestämd tid, och varje omgång så tilldelas man en till mana kristall, med ett maxantal på 10. Kristallerna används för att lägga och använda korten, och dessa kostar olika mycket att spela. Korten från din kortlek utdelas alltid i slumpmässig ordning. Varje klass har även en egen Hero Power, och unika kort och spells för den specifika klassen. Alla hittar sin favorit.

Det finns tre oilka spellägen. Practice, The Arena och ja, Play. Inom Play så kan du välja mellan två olika lägen, Casual eller Ranked. I träningsläget så får du öva offline mot en Innkeeper, men i alla de andra lägena så är det online som gäller. I arenan kan du även prova lyckan och se hur länge du varar innan du slår näven i bordet av frustration eller kanske glädje. Ju längre du varar, desto bättre pris får du.

Hearthstone_Screenshot3

Det bästa med Hearthstone är ändå mångfalden av kort, som du kan vinna, köpa eller tillverka. Det är med dessa som du kan skapa en Custom Deck, som är din alldeles egna. Det finns även olika kategorier av kort, såsom Spells och Minions. Inom Minions så finns t.ex. Beasts och de ikoniska Murlocsen. Det finns även kort som är mer ovanliga och bättre än andra, från Common till Legendary. Man slutar aldrig att ändra sin kortlek, då man hela tiden kan få nya kort. Ibland kan det kännas sorligt när du bestämmer dig för att peta ett kort du inte trodde du kunde leva utan innan, för att göra plats åt det där ovanliga kortet du aldrig trodde att du skulle få. När du väl dominerar din motståndare senare, så vet du att du har gjort rätt val. Men om det nu skulle vara så att du saknar din lilla Murloc, så är det bara att ändra din episka kortlek igen.

Det finns dock ett  irritationsmoment som jag tror att många har stött på, eller kommer att stöta på: Motståndaren som tar ALL tid i världen på sig att spela sina kort. Blizzard har finurligt nog löst detta på följande sätt; varje omgång har en bestämd tid, och när tiden håller på att ta slut så tänds en löpande stubin över spelplanen, och om din moståndare inte spelar sina kort, så ser man en mycket tillfredsställande explosion och det blir din tur. Men vad gör man då under den tiden? Spelplanen är faktiskt interaktiv, och är därför ett utmärkt botemedel mot otålighet. Du kan göra allt från att krossa glas, till att ladda en katapult med en rejäl sten för att sedan skicka iväg den och höra ett eventuellt stön av smärta. Väldigt underhållande!

Hearthstone_Screenshot44

Ett stort plus för detta digitala kortspel är att det är genomsyrat av Blizzards humoristiska anda, som märks av på många sätt. Det tillför en otrolig charm till ett annars ganska anspråkslöst och oskyldigt spel. I bakgrunden av matchen så spelas en avslappnad gitarrslinga, som blandas med stridsropen från dina små digitala kämpar i platt format. Man får verkligen känslan av att man sitter på en liten taverna, då man hör småprat och jublande rop under matchens gång. Det ger en riktigt skön atmosfär! Med tanke på att detta är ett CCG så är grafiken givetvis lite begränsad, då miljön inte förändras. Dock så finns det olika spelplaner som hämtar inspiration från stora städer från World of Warcraft, såsom Stormwind och Orgrimmar. Animationerna för korten är mycket välgjorda, speciellt för de stora AoE attackerna som faktiskt t.o.m. kan skaka om hela planen.  Grafiken må vara simpel med tanke på vad det är för typ av spel, men låt inte detta lura dig. Du kommer garanterat att sitta på helspänn med ditt skakande ben då du får det där kortet som du har väntat på under matchen. Det kortet som vänder matchen till din fördel, och som får din motståndare att halvt behärskat yttra : Well played.

Hearthstone

Hearthstone
8