Varför valde Microsoft att inte nämna DirectX 12 under sin presskonferens på E3 2014?
Tanken på att underlätta utvecklarnas optimeringsarbete för Xbox One ser på pappret väldigt aktuellt ut, speciellt då Sonys PS4 lyckats spela upp flera nyare titlar i snäppet högre upplösning. Det ser ut som att spel som stödjer DirectX 12 inte kommer förrän till julen 2015, men för vilka spelare kommer uppdateringarna att göra skillnad? Det enklaste sättet att ta reda på det är att titta på vilken typ av hårdvara som tjänar på ändringarna.

DirectX är i grund och botten ett mellanlager med förprogrammerade funktioner
som kan användas för att rendera multimedia, där det främst är känt för 3D-grafiken på Microsoft Windows. Det är väldigt användbart när spelarna har olika uppsättningar av hårdvara där maskinens processor samtidigt kan vara upptagen med flera orelaterade applikationer. På konsol är det lättare att veta vilka applikationer som körs, hur mycket minne som är ledigt och i vilken hastighet man kan synka maskinernas komponenter. Microsoft öppnar nu upp 8% av GPUn som tidigare varit låst till Kinects Snap feature.
Prestandan kommer kunna användas i nya spel, men räcker det för att jämna ut gapet?

Xbox 360 har klarat sig väldigt länge på en modifierad version av DirectX 9 och gjorde det för att utvecklarna kunnat koda egna funktioner direkt till den bestämda hårdvaran. DirectX är därför inte lika styrande på konsolen, men gör det lättare att porta spel mellan Xbox och PC. I DirectX 10 och 11 lades flera effekter till som t.ex. Tesselation, vilket gjorde att scener kunde renderas med fler dynamiska detaljer. De senaste tilläggen i DirectX 11.2 har dock varit exklusiva till Xbox One och Windows 8.1 vilket gjort att spel som Battlefield 4 till en början inte var optimerat för Windows 7, där 50% av PC-spelarna finns.

Med DirectX 12 blir det lättare för GPUn att ta emot och utföra parallella instruktioner. Tidigare har vi fått dras med CPU-flaskhalsar när processorn inte har kunnat skicka sina instruktioner snabbt nog, eftersom de bara kunde skickas en åt gången. Likt med AMDs Mantle blir det här lättare att få bättre framerate även om du har en svagare processor. De andra ändringarna i DirectX 12 utnyttjar även bättre återvinning av saker som tidigare hämtades på nytt varje gång de behövdes. De har också slimmat ner hur dynamiskt vissa element kunde renderas för att dessa möjligheter inte ska ta upp för mycket plats och overhead. Men vilket Windows kommer stödjas och kommer Xbox One att bli starkare?

Eftersom Xbox One inte är så begränsad av sina processorer blir skillnaden rätt osäker.
Men på PC kommer vi nog se ett rejält lyft och bättre utnyttjande av den kraft som tidigare inte kunnat visa sig. Det blir lättare för spelet att kommunicera direkt med GPUn, vilket är bakgrunden till optimeringarna som hållit de gamla konsolerna vid liv. Det vi vet är att de flesta kort som stödjer DirectX 11 kommer kunna använda sig av DirectX 12, men som sagt vet vi inte om det är tillgängligt utanför Windows 8.1 ännu. Men jag undrar fortfarande hur Microsoft tänkt sig att tredjepartsutvecklare ska trolla fram spel som ser lika bra ut som Microsofts självpublicerade, exklusivt optimerade spel som Halo MCC i 1080p 60 fps. En av de som försökt var Cryteks Ryse, som kan ha orsakat ett hål i utvecklarens finanser. Spelet sålde inte så bra och kunde inte heller nå 1080p trots att det bara kördes i 30 fps.

Vad tror du kan hända när DirectX 12 rullas ut och nya konsolgenerationen tagit över?
Länka gärna fler artiklar i kommentarsfältet som bidrar med fler perspektiv på ämnet!
Klicka här om du vill se skillnaden mellan 60 fps och 30 fps, med och utan motion blur.

Källor: Extremetech – GamepurGame-debate – Dark side of gaming: Crytek in trouble