Att döpa en speltitel är inte det lättaste och även om Endless Legend är långt ifrån det sämta alternativet kan jag inte undgå att fundera på om jag inte hade valt någonting annat. Här har vi trots allt en titel med en välutvecklad värld, detaljerad information om dess invånare och andra trevligheter för den som verkligen vill ta åt sig allting i lite större detalj, men sen väljer Amplitude Studios att döpa spelet till något som skulle kunna misstas för ett framstressat JRPG. Mitt lilla problem med spelets titel försvinner dock ganska fort långt bak i huvudet när jag väl sätter igång, för det goda överskuggar helt klart det dåliga. Endless Legend är just nu tillgängligt genom Steams Early Access program och bör därför inte ses som en färdig produkt, varpå det kan verka lite konstigt att göra en recension på det redan nu.

EndlessLegend_001

Det finns många typer av strategispel och det är oftast efter många timmars spelande som man verkligen börjar känna av skillnaderna mellan olika titlar. Endless Legend tillhör samma kategori strategispel som Civilisation men estetiskt och känslomässigt är det lättare att se likheter med Heroes of Might & Magic. Kanske inte helt oväntat när det handlar om turbaserade stadsbyggen i fantasymiljö, men betyder det att Endless Legend känns som en kopia av andra fantasyvärldar? Nej det vill jag inte påstå, samtidigt som man känner igen konceptet väldigt snabbt. Innan du börjar spela har du möjligheten att ställa in antal motståndare, vilken sorts karta omgången ska utkämpas på, vilka raser som ska spelas och lite annat smått och gott. Än så länge finns det ingen kampanj eller liknande för den ensamma spelaren men det det är en av flera saker som ska tillkomma någon gång i framtiden. En sak jag däremot gärna hade sett att den fanns med redan nu är spelets kommande tutorial, för till skillnad från plattformsspel och brawlers finns det här väldigt mycket mer information att ta in om man ska förstå vad det är man sysslar med.

Hur bygger man nya städer? Hur bygger man ut sina områden? Hur balanserar man sin ekonomi? Vilken skillnad gör mycket mat gentemot mycket pengar? Allt detta och mycket mer får man i dagsläget inte veta och ens första omgång blir till stor del en experimentomgång där man försöker luska ut spelets alla funktioner. Det är ingen omöjlighet, men det krävs att man har lite erfarenhet från genren och att man är uppmärksam på små förändringar i statistiken när man experimenterar med siffror här och där. När man väl lyckats klura ut varför det är en dum idé att svälta sin befolkning, minimera arbetskraften och bara fokusera på stadskassan kan det vara en tanke att börja titta på motståndet. Förutom ens huvudmotståndare finns det en mängd mindre faktioner som ligger utspridda lite här och var på kartan. Lyckas du få någon av dessa faktioner att underkasta sig ditt styre (oavsett om det är genom våld eller diplomati) har spelaren  möjligheten att låta deras trupper bli en del av den egna militära styrkan.

EndlessLegend_002

Tyvärr kan man bara använda sig utav en av dessa faktioner åt gången. Jag ville verkligen ha en armé bebestående av alver, spöken och spindelfolk, men nu fick jag istället nöja mig med två utav tre. Snart stötte jag på min första riktiga motståndare. Ett annat alviskt folk som kom ifrån norr och som verkade allt annat än vänligt inställda. Dock kunde jag tydligen inte deklarera krig genom att stampa in med mina trupper innanför detta avskums landsgränser utan jag var tvungen att använda en sorts diplomatipoäng jag hade samlat på mig och berätta för min motståndare att nu var det banne mig krig. Att jag var tvungen att deklarera krig på det här sättet verkade lite märkligt, speciellt då som senare tester skulle visa att om jag inte hade tillräckligt med diplomatipoäng kunde jag inte deklarera krig alls, oavsett hur mycket av deras land jag strövade runt i och attackerade deras trupper. Jag får erkänna att jag aldrig har haft en egen armé någon gång, men jag misstänker att det inte skulle vara särskilt populärt om jag korsade landsgränsen till Norge och började plundra; det verkar däremot inte vara fullt lika tabu i Endless Legend.

När man är ute på sina plundringståg handlar det mest om att sabba för motståndarna och vad kan vara effektivare än att attackera deras trupper när de är som minst förberedda? Striderna fungerar däremot inte alls så som jag förväntade mig. Vid en första anblick ser det ut att vara ett ganska klassiskt hexagonupplägg där man väljer var man vill att trupperna ska gå och vem de ska attackera. Snart inser jag däremot att trots ett ganska enkelt upplägg är det inte riktigt så det fungerar. Det man gör är snarare att ge förslag till vad man tycker att trupperna ska göra under en runda och därefter kommer de olika enheterna att göra sin uppgift efter bästa förmåga och skulle de av någon anledning inte kunna utföra den order man gett kommer istället en standardiserad handling man har valt att utföras. Det låter krångligare i teorin än vad det är i praktiken och har en tendens att förminskas till om man vill att truperna ska hålla sina positioner eller kasta sig framåt mot motståndarna varje chans de får.

EndlessLegend_003

Att vara en krigsherre är däremot inte det enklaste och hur mycket man än vill satsa allt på att skaffa sig större trupper är man snart tvingad att anpassa sin ekonomi för att istället kunna expandera och bygga mindre våldsamma saker som exempelvis bibliotek. Trots att Endless Legend har en ganska bra bit att gå innan det är färdigt finns det redan nu en väldigt bra grund att stå på, men i det skick produkten befinner sig i dagsläget finns det helt klart ett par punkter som bör tweakas eller göras om. Avsaknaden av en tutorial är inte till spelets fördel men ett större problem just nu är spelets användargränssnitt som är ganska rörigt och inte helt intiutivt, men är man van vid denna genre ska nog även den muren gå att klättra över. Vad Endless Legend istället gör väldigt bra är en väldigt tilltalande estetisk design på både världen, varelserna i den och all den information som finns om allt detta inuti spelet. För tillfället är det världen som gör Endless Legend extra unikt och är även det som generellt sett får mig att fortsätta några rundor extra när solen gått ner.

Att Endless Legend inte är färdigt märks ganska väl på en del punkter, exempelvis avsaknaden av multiplayer och någon form av tutorial men det är fortfarande välgjort med sin egen tolkning av standardiserade managementsystem som inte är allt för komplicerade. Endless Legend ser ut att kunna bli en imponerande strategititel, men den kommer behöva mogna ett tag till innan jag kommer bli riktigt imponerad.

Endless Legend

7

Grafik

7/10

Ljud

7/10

Spelbarhet

6/10

Hållbarhet

8/10

Plus

  • Vacker värld
  • Mycket lore

Minus

  • Sporadiska kraschar
  • Ej tillgängligt för nybörjare