Till mångas förvåning släpptes betan för Battlefield Hardline redan under E3-mässan. 
Den första omgången hålls på PS4 och PC, resten får delta i betan som är nära launch. Det är skönt att se att Visceral Games tar spelets polishperiod på allvar. Dessutom fick vi veta att den senare betan kommer ha annat innehåll. Så vad finns då i dagens Beta och vad tycker vi om de features som visats? Låt oss börja med grunderna.

Battlefield: Hardline – Heist Gameplay i 60 FPS 

 

Spelets miljö – Tjuv och Polis: Själva bakgrunden till striderna och de objectives vi möts av i matcherna är starkt sammanlänkade med vad tjuvar och poliser skulle kunna tänkas slåss om. I spelläget Heist attackerar rånarna två värdetransporter och är ständigt steget före poliserna. I Blood Money är oddsen jämnare och det gäller att samla ihop så många brottsrelaterade sedlar som möjligt. Dessa objectives känns i min mening mer relevanta för den vanlige spelaren än de annars ganska anonyma objectives som vi spelat med i Battlefield 3 och 4. Det enda problemet dyker upp när tjuvar och poliser helt plötsligt ges tillgång till lika många fordonsresurser där speciellt Hardened Attack Trucks och Patrol Helicopters känns alldeles för militariserade för spelets nedslimmade kontext. Fordon som är så bepansrade att de äter upp 5 RPGs blir oftast för mycket när de även kan repareras.

hardline1

Frostbite 3 – Levererar den? Från det jag sett av betan är Battlefield: Hardline tänkt att bjuda på en snabbare typ av infantry gameplay där de vanliga marktrupperna interagerar mer med de flygande fordonen, istället för sten-sax-påse-rotationen av Tanks > AA > Air som Battlefield vanligtvis använt sig av förut. Frågan är då vad spelmotorns resurser lagts på. Hittills har vi sett förbättringar till körkänslan och den hastighet som servern klarar av att hålla reda på utan att kollisionerna blir konstiga. Men det som saknas är fortfarande dynamisk destruction som påverkar hur vi spelar varje bana. Låt mig först understryka att fönster och krukväxter inte räknas som Frostbite-värdig destruction, vi kräver mer än så.
Det finns en levolution event med en lyftkran, men den når bara en liten del av banan.

Det jag vill se är microdestruction från BF3: Close Quarters blandat med rubble drops från Battlefield 3 och de kollapsande medelstora byggnader vi tidigare sett i Battlefield 4. Om Rainbow Six: Siege klarar av att pulverisera väggar och golv för att skapa nya vägar för spelarna så borde inte Battlefield: Hardline vara sämre. Nätkoden för betan har nyligen uppdaterats till samma hastighet som BF4. Förhoppningsvis innebär det att vi även kan få minskad screenshake när lyftkranen faller ner, vilket t.ex. påverkar piloten i helikoptern.

hardline4

Fristående spel vs. Hardline som DLC: Många fans har gjort sina röster hörda och kritiserat Battlefield: Hardline för att vara en cashgrab och någonting som borde inkluderats i BF4 för att väga upp det enormt trassliga halvåret efter spelets release.
Jag skulle även kunna kritisera EA för att i sin marknadsföring på Origin endast visa spelets Digital Deluxe-version i listan för förbokningar. Jag vet ingen Battlefieldspelare i mitt nätverk som skulle kunna tänka sig att förboka Battlefield: Hardline för 700 kr, där
det varken lovas gratis tillgång till den förstsläppta DLCn eller exklusiv Betatillgång eller rabatter för andra spel som t.ex. Battlefront eller Mirrors Edge 2. Så vad går dessa extra 100-200 kr till egentligen? Förupplåsta vapen och gadget slots, där det senare annars öppnas upp genom att använda vapnet tillräckligt mycket för att få ett visst antal service stars. Det enda exklusiva du egentligen får är ett par camos, några exp boost och ett startpaket av 10 Gold Battlepacks. En riktigt trist värdeminskning från tidigare spel alltså.

Däremot tror jag inte att Hardline hade klarat sig särskilt bra som DLC för Battlefield 4 då det finns för många bråkiga features i BF4 som hade behövt rivas upp. Istället tror jag att Visceral Games och deras berättarteknik kan väcka liv i spelets singleplayerdel och att de kan passa på att slipa till seriens skjutkänsla och utbudet av nya spellägen i deras MP. Avsaknaden av slumpmässiga avvikelser i vapenträffsäkerheten och spelets minskade grenade spam märks direkt. Suppression påverkar inte eldstriderna lika mycket och rekylen och vapnen känns mer autentiska, så nu premieras spelare med bra rekylkontroll.

hardline5

Battlefield: Hardline kommer i min mening inte bli mer kompetitivt än CS eller COD, men det finns en stor chans att Hardline blir riktigt kul att spela. Atmosfären är mer lättsam och fokus ligger på att spela målinriktat som ett team. I Heist och Blood Money spelar kills inte så stor roll om du inte dödar spelare nära objectives. I Blood Money finns inte heller någon ticket counter som premierar slayers och spawn camping, vilket känns välkommet även om matcherna lättare kan domineras av ett mer välkoordinerat team. Något som skulle kunna förbättras för kompetitiva spelare är att höja volymen på fotsteg.

Nya game modes: Några strings som hittats i spelets filer indikerar att vi även kommer
få spela game modes som Turf War (domination?), Hotwire (biljakter över större kartor), Crosshair, Rescue och Hacker. Hotwire känner vi igen från den tidigare koncepttrailern som läckte för ett par veckor sedan. De sista tre vågar jag inte riktigt spekulera kring men det har hittats ljudfiler som indikerar att Rescue kan ha att göra med nya gisslansituationer. Conquest sägs ha testats tidigare i spelets Alpha, men vi vet inte om det kommer finnas med när Hardline väl kommer ut på marknaden. Blood Money innehåller den intressanta twisten att lagen kan stjäla pengar från varandras kassavalv, så det räcker inte med att övervaka pengahögen i mitten av banan. Heist ser ut att bli Hardlines version av Rush men det innehåller även en del aspekter från Capture the Flag för att matchen ska bli mindre statisk. Från det jag sett fungerar upplägget ganska bra förutom att det ständigt regnar ner spelare från de för tillfället ohotade helikoptrarna. Flera spelare försöker just nu spela med andra klasser och har oftast inte låst upp sina Stingers ännu. Mer om detta senare. Fler game modes och vapen har också hittats i spelets filer. Läs mer om dessa här (länk).

Nya gadgets: Till att börja med har ziplines och grappling hooks återintroducerats, vilket leder till att det går fortare att ta sig mellan taken på byggnader. Denna möjlighet kan bli användbar när du försöker hitta en snabbare väg tillbaka till din bas för att lämna pengar eller andra objectives. Tyvärr så är det lätt för snipers att hitta ett ostört tak att sitta på då dessa gadgets oftast inte är värda att spawna med och redan finns som battle pickups. Det leder till att man oftast får ta den uppenbara hissvägen eller offra en transport-helikopter för att ta sig dit, där avsaknaden av Proximity VOIP gör det svårt att säga till lagkamraterna i helikoptern att hoppa av just där. Ska något göras får man alltså hålla ihop sitt squad eller göra det själv, vilket jag hoppades att Visceral skulle ha ändrat på. Elpistolen är dock rätt användbar om man inte känner sig så säker med att spreja kulor i närstrid, vilket kan rädda dig om du skulle stöta på en rånare som stjäl pengar från ditt valv precis när du ska lämna av 500 000 dollar. Gasgranaten är också bra nära objectives då den agerar som en väldigt lokal suppression-zon för de spelare som inte har gasmask.

hardline2

Hardlines unlock-system: Spelet går ut på att samla cash genom att utföra teambaserade handlingar. Spelar du nära objectives kommer du utan problem samla ihop tillräckligt med cash för att kunna köpa allt du lyckats låsa upp. När det kommer till att pynta ut dina vapen så tar det lite längre tid att få tillgång till alla upgrade slots. Dessa låser du upp genom att dra in service stars eller assignments med vapnet i fråga, därefter kan du köpa alla attachments som du låst upp inom den kategorin. Det här systemet liknar det vi tidigare sett i Call of Duty: Black Ops, men för tillfället går det snabbt att dra in den cash som behövs och det är mindre komplicerat att låsa upp de olika utrustningstyperna.

Problem som måste adresseras inför nästa Beta: Tyvärr så finns det en del logikmissar och obalanserade features i spelet som verkar roliga vid första anblick, men som snabbt kan urarta när folk börjar använda det organiserat. Till att börja med finns det en self-revive survivalist pen som Operator-klassen kan använda för att få tillbaka all sin hälsa efter att ha blivit dödad. Även om den bara fungerar en gång per liv så är det fortfarande en spark i ansiktet på den teamfokuserade utrustningen som annars gjort Battlefield så bra. Om den istället fungerade som en snabb livsinjektion på 80 HP eller bara kunde användas som revive om lagkamraterna plockar upp dig så hade den kanske varit mer balanserad. Den andra revive-pennan kan dessutom användas ett oändligt antal gånger trots att den är adrenalinbaserad. Den kan samtidigt hugga ner fiender med ett enda slag, lika snabbt som kniven i Call of Duty : Ghosts. Vi har redan fått se filmer på Youtube där folk springer runt med ”Epi pen only” som en närstridsklass, vilket är överlägset alla andra typer av närstridsvapen i spelet. Inte ens defibs har skadat så mycket om de inte laddats upp.

Det finns även en del buggar som tillåter spelare med sköldar att ta sig in i bilvalven
och sitta där utan att kunna ta skada. Deras lagkamrater kan t.ex. spawna bakom spelaren med skölden och kasta ut C4 på fiender som står utanför. Flera av de fordon som finns utspridda på banan borde kunna köras, eller i annat fall markeras ut så att de inte ser ut som vanliga fordon. Vapnen i mechanic-klassen borde få sig ett lyft för att hålla samma nivå som övriga vapentyper. Hardened Attack Trucks behöver bli svagare mot RPGs och skott från helikoptrar. I övrigt så vore det perfekt om fordonen fick en handbroms att leka med så att man kan sladda runt kurvorna likt biljakterna i polisserierna och actionfilmerna som Battlefield: Hardline försöker återspegla. Spelets killcam är fortfarande buggig och följer sällan din fiende på ett mjukt sätt. Det är svårt att se vilken klass andra spelare har valt genom att titta på deras karaktär och motorcyklarna känns inte lika bra att köra som bilarna. Vi hoppas helt enkelt att det blir lättare att sladda runt på gatorna i framtiden. Visceral Games sägs ha snappat upp detta och ska försöka bygga in det inför release.

hardline3

Andra features som kan vara bra att nämna: Du kan nu spreja ditt emblem var du vill på kartan, vilket gör att du kan se andras emblem utan att behöva bli dödad av dem. För de som har AMD-kort finns det nu en inbyggd streaming feature i Frostbite som kommer låta dig streama Frostbitespel som Battlefield Hardline, Dragon Age: Inquisition med flera. Spelets hitmarkers ser annorlunda ut beroende på vad du träffat och du kan se vilka områden på kroppen som fienderna träffade när du dog och undrade hur det gick till.
Istället för en UAV kan du nu förhöra fiender du arresterat genom en non-lethal takedown och det kommer avslöja alla fiender på kartan så att ditt team får ca 20 sekunder av intel.
Vi kan tänka oss att det lätt blir obalanserat med 64 spelare så det vore bra om den infon kunde begränsas till att bara visas inom ditt eget squad. Vi får se hur Visceral löser detta.

Om spelet är värt 600 kr återstår att se, för det har nu fått konkurrens från Payday 2 och deras nya DLC. Precis som i Hardline så kan man ta hjälp av lyftkranar för att nå objectives, spelet kostar dessutom mindre och har redan en installerad spelarbas. Det finns dock få spel som har ett så slipat klassystem som Battlefield så om du gillar den typen av teamplay så kommer du känna igen dig direkt när du plockar upp betan för Hardline. Betan för PC-versionen är nu öppen för alla, så kan du själv avgöra om du tycker spelet är tillräckligt roligt. Jag skulle dock råda dig att inte förboka förrän du prövat betan i höst, för du får ingenting extra om du inte köper Digital Deluxe, där DLC tyvärr inte ingår.

hardline6

Klicka här för att läsa våra recensioner av Battlefield 3Battlefield 4 och Payday 2.
Om du har egna tankar om Betan kan du skriva dem i kommentarsfältet här nere!