Masahiro Sakurai har gått tillbaka till rötterna av det som varit omtyckt i det hyllade Super Smash Bros: Melee och kombinerat detta med Brawl. Slutligen kryddade han det hela med ett mer tävlingsinriktat online-läge för att få fram receptet på nästa generations smashbuffé. Den 3:e Oktober släpps det till Nintendo 3DS och i Jul kommer spelets Wii U-version. Vi på CtrlAltElite har bevittnat presskonferansen på E3 och kikat på världens första turnering i Super Smash Bros. Ja, spelets titel är nu re-bootad.

Ett orginalkoncept för Super Smash Bros. är Nintendos nya storsatsning på Amiibo. Detta är samlarfigurer som som vaknar till liv i spelet när du ställer dem på kontrollen.
I spelet blir då din Amiibo en AI-styrd karaktär, vilket temporärt byter ut karaktären du spelar med och hjälper till i fighten. Man kan träna upp figurens AI och styrkor ju mer du spelar med den. Även om du och din vän båda skulle ha låt oss säga en var sin Pikachu-Amiibo, så kommer figurernas AI bete sig olika när du kallar in dem i spelet för att slåss.

Flera hopp i spelmekaniken har skett från orginalet till Melee och därifrån till Brawl. WiiU versionen ser till ytan ut som Brawl med nya karaktärer, aningen mer minimalistiska banor, nya items samt ett högre tempo. En intressant observation vi gjorde var att Smash-attacker tycks vara starkare i detta spelet, vilket lägger om fokusen från att dra upp procenten så högt som möjligt. Istället handlar det mer om timing och intesivare matcher.


Det finns 8 nya karaktärer i spelet som hämtats från spelen Pokemon, Punchout,
Mega Man, Pac-Man, Kid Icarus, Super Mario Galaxy, Animal Village samt Wii Fit.

smashnewchars

Tidigare kunde du förvandla dig mellan Zelda och Sheik, Charizard ingick i karaktären Pokemon Trainer och Zero Suit Samus kunde byta mellan sina olika suits i Brawl. Nu står de på egna ben, vilket fokuserar karaktärerna till ett tillgängligt moveset.

smashindependents

Du kan även ta med dina Mii:s till fighterna och välja mellan 36 olika färdigheter och specialattacker som listas under kategorierna Gunner, Brawler och Swordfighter.

miifighter


När man spelar online kommer man kunna välja mellan två olika spellägen:

For Fun: Består av slumpmässiga banor och tillåter alla items. Här sparas bara vinster.

For Glory: Det här är ett spelläge utan items där den enda banan för tillfället planeras vara Final Destination. Både vinster och förluster sparas här.

Ett intressant tillägg är att alla banor fått ett Final-Destination-läge där alla extragrejer och plattformar tas bort och lämnar ett helt platt underlag, vilket gör att vi får se flera miljöer.

Global Smash Power är det nya rankningssystemet som tillkommit i Super Smash Bros.
Istället för att skriva vilken rankningsposition du har så kommer man kunna se ett tal som visar hur stark spelaren är. Denna siffra kommer enbart visa hur pass mycket högre poäng man samlat på sig i singleplayer-läget, så det bedömer alltså inte ens multiplayer styrka.

Spelar man på skoj med sina kompisar så kan man välja fritt mellan olika regler och items. Du kan dessutom använda dig av character customized abilities och egna movesets.

forfunforglory


På 3DS kommer man se det exklusiva spelläget Smash Run. Det går ut på att så effektivt som möjligt ta sig genom en labyrint på begränsad tid. I labyrinten kommer det finnas fiender som ger dig power ups när du besegrar dem. När timern tar slut skickas du in i en 4v4 onlinestrid med andra som spelade Smash Run samtidigt, där du som tur är får behålla dina Power Ups. Innan striden börjar visas du en skärm med information om hur bra du gjorde ifrån dig. Striderna är inte alltid klassiska smash battles utan de kan även ha andra mål, t.ex. att klättra upp för en vertikal bana. I sådana utmaningar vinner Agility över Power vilket ger spelarna en anledning att inte blint fokusera på en sorts Power Up.

Det kommer även finnas Challenge Doors i labyrinten som kommer belöna dig betydligt bättre än om du bara slåss mot vanliga fiender. Kom ihåg att timern fortsätter ticka så om du misslyckas där inne så riskerar du att förlora all den tid du spenderade inuti dörren.

Båda versionerna kommer ha en gemensam uppsättning av karaktärer men man kommer kunna ta del av lite olika banor beroende på vilket format du spelar på.

battlegrounds

Dessutom kan samma bana se annorlunda ut mellan formaten på grund av prestandan.


I Smash Invitational såg vi att Zero Suit Samus onekligen tycks vara en av de farligare karaktärerna när hon får tillgång till en Smash Ball. När det händer får du en gigantisk laserkanon som du kan sikta på andra spelare med och göra rejäl skada på kort tid.

Old-School boxaren LIttle Mac är också ett starkt hot. Han stackar inte bara ordentlig damage, utan kan också ladda upp en OH-KO, något som andra karaktärer inte har.

Nämnvärt är också att både Samus och Donkey Kong var otillgängliga karaktärer under Smash Invitational eftersom att de i förtester ansetts vara alldeles för överlägsna.

Många av de klassiska karaktärerna har fått sina förmågor uppdaterade, vilket kan skaka om det hela ordentligt. Sakurai nämnde också att de arbetar med att balansera karaktärerna vilket förhoppningsvis ger bättre turneringar än vad Brawl kunde ge oss. Från vad vi sett så är dock inte balansen riktigt där ännu, men det finns tid att fixa det.

reggie

Reggie lämnar här över prispokalen till “ZeRo” som tog hem segern i Smashtävlingen. 


Slutord:
De banor vi sett var visserligen ganska platta, men även om de blivit råare och bättre rent spelmässigt så saknar de dock lite karaktär. Vi ser dock en hel del positiva sidor med det nya banupplägget. För även om de nya stridsfälten upplevs som ett klart tråkigare alternativ så tror vi att de mindre ytorna kommer hålla kameran mer på plats. I och med att banorna blivit avskalade kommer man nog också tvingas in i fighten mer, vilket troligen leder till hetare strider än vad vi hade i den slöare föregångaren, Brawl. Givetvis hoppas vi också på andra sorters banor som kan främja diverse karaktärer som är specialiserade på avstånd, men det känns som om vi kommer få mer skillfokus med de stilrena platåerna. Några större banor har naturligtvis inte uteslutits helt men de är inte lika vanliga längre.

Något vi också håller tummarna för nu innan spelet släpps är att teamet bakom det nya SSB jobbar på fler karaktärer än de vi hittills fått se eller läsa om. I två av Nintendos videoklipp har det hintats om Dark Pit och Game & Watch men det cirkulerar också en del rykten på nätet om karaktärer såsom Ness, Captain Falcon och även Meta Knight. Om detta stämmer eller inte återstår att se, men årets SSB ser ut att bli riktigt roligt!

Den här artikeln skrevs i samarbete med Jesper Rådde och Kawa Aydemir. Vi på
redaktionen vill passa på att tacka dem för deras bidrag och engagemang under E3!