Mr Nintendo i egen hög person presenterade under Nintendos live-segment ”Treehouse” två kommande spel till Wii U, ”Project Giant Robot” och ”Project Guard”.
Spelen var fortfarande långt ifrån klara, men kunde ändå visa upp hur spelen fungerade i det stora hela där fokus låg på att använda Wii U:s Gamepad på nya och spännande sätt.

Project Giant Robot

I det här spelet kontrollerar man en gigantisk robot som verkar vara tagen direkt från en monsterfilm från 50-talet. Men hjälp utav gamepaden så kontrollerar man roboten genom ens egna rörelser, lutar du dig framåt så lutar sig även roboten framåt etc.
Spelet handlar mycket om balans, för faller roboten ner på marken så är det game over.
Miyamoto jämför spelet med sumobrottning, fast på ett mycket större och mer episkt plan.

En stor del utav spelet ligger i dess customisation. Här finns det 13 olika delar på robotens kropp som man kan ändra på, vilket innefattar både storlek, färg men också formen går att ändra på. Detta är inte bara utseendemässiga förändringar,
utan påverkar spelet enormt. Tillexempel så gör större fötter det lättare att balansera roboten, men samtidigt blir det svårare att röra på sig.

I demonstrationen som visades fick vi se hur roboten fäller motsåndare med både olika grepp och knytnävslag, men i slutversioen kommer man även
kunna sparka ner motståndare, vilket är väldigt riskfullt men samtidigt mycket ett mycket effektivt sätt att ta ner svåra fiender.

Project Guard

Ett spel som enligt Miyamoto varit på idéstadiet sedan Nintendo 64 dagarna, Project Guard är ett tower defense-spel med en tvist. Som spelare har man i sitt kontrolrum tillgång till 12 olika kameror som alla visas på skärmen samtidigt och det är med hjälp av dessa som man ska skydda sig mot de elaka robotarna som är ute efter att förstöra generatorn i mitten av basen.

Project Guard är ett väldigt socialt spel då såklart är otroligt svårt för endast en person att hålla koll på de 12 olika monitorerna på TV-skärmen samtidigt som man tittar ner på gamepaden. Andra i rummet, även om de inte deltar i själva spelandet, kan hjälpa till med att hålla koll, något som gör det mycket enklare för den som faktiskt spelar spelet.

Förutom de vanliga robotarna så finns även fågelrobotar, ufon, tanks och ninja varianter som gör det hela till enen väldigt varierad och kaotisk upplevelse för spelaren.
Ingen konkret info om släppdatum för spelen har ännu annonserats.