Manga, Anime och andra Japanska härligheter har vi här i Sverige fått ta del av sedan en tid tillbaka. Som med många andra av CyberConnect2/Namco Bandai titlar riktar sig även JoJo’s Bizarre Adventure: All-Stars Battle till denna skara fans. Men om du nu inte har sett eller läst något från JoJo’s Bizarre Adventure är frågan om du kommer förstå vad spelet handlar om och går ut på. Nedan åker vi på en resa som mer än troligen kommer lämna dig en smula förvirrad. Men jag ska göra mitt bästa för att försöka ge en någorlunda bra överblick av vad exakt JoJo’s Bizarre Adventure: All-Stars Battle är.

Teeth

Inledningen till JoJo’s Bizarre Adventure: All-Stars Battle påminner mig lite om Persona 4 introt grafiskt, fast mycket MYCKET mer förvirrande. Jag har aldrig läst JoJo’s Bizarre Adventure Mangan men börjat titta på Animen (i skrivande stund på avsnitt 17)  Jag är en sån person som jättegärna vill veta vad som händer i spelet och om jag inte har en aning i alla fall få det förklarat för mig. Det får man visserligen i JoJo’s Bizarre Adventure: All-Stars Battle, men om du verken läst Mangan eller sett Animen kommer du nog tycka att världen som Jojo’s Bizarre Adventures utspelar sig i är minst sagt underlig och troligen inte hänga med alls.

Vid första anblick skiner jag dock upp en smula då karaktären vid namn Joseph Joestar påminner mig om Kenshiro från Hokuto no Ken (Fist of the North star vilket kanske inte är konstigt då konstnären Hirohiko Araki ritat både Kenshiro och Joseph) Med hela 32 st spelbara karaktärer erbjuds det mångfald i spelstilar och diverse personligheter från normala (Om man nu vill kalla någon av spelets karaktärer det) till de lite mer obskyra typiska stereotyper Manga och Anime ofta porträtterar fram. Är man en fan av serien tror jag dock inte detta är något man ens tänker på och ännu mindre ens lägger märke till, men jag gör det och jag kliar mig lite i huvudet, ännu en gång helt utan svar.

Weirdo

Mellan diverse strider och spelet laddar får vi en kort till lite längre beskrivning i form av text med en japansk berättarröst om vad som sker fram till striden, mellan striden och efter striden vi får ta del av, och visst här ges en förklaring men den är under all kritik för den oinsatte. När de första spelen kom ut och man fick använda sin fantasi för att skapa grafiken i sitt eget huvud kunde jag köpa, men 2014 nej.

Storyläget i  JoJo’s Bizarre Adventure: All-Stars Battle går ut på att du får ta del av kända strider från serien och du blir även utmanad att utföra olika saker som till exempel utföra diverse special attack, taunta din fiende o.s.v När du klarat av en del av story segmentet kan du spela om det fast motsatsen, det vill säga du spelar som de du nyligen besegrade. Skoj inslag som är skoj ungefär två gånger sen blir det bara tjatigt. Du tjänar in poäng som du sedan använder för att köpa artwork, soundtrack med mera från själva spelet.

Med ett tillägg på 14 nya karaktärer och ett nytt kapitel till spelets story i form av ett DLC (den 27:e maj) Blir det plötsligt en känsla av Déjà vu som kommer över mig. ”Campaign pack 2 is available for download on PSN the 27th of may” På allvar? Har ingen lärt sig av hur förbannade spelare världen över blev när Capcom med Resident Evil 5 och Street Fighter X Tekken hade allt innehåll i spelet närvarande på den redan köpta skivan, men valde att låsa det för de ville mjölka pengar ur sina fans genom diverse DLC paket med nya outfits och liknande? Som spelare kan jag förstå om något senare tillkommer i spelet, men att köpa loss delar i storyn är bara larvigt. Faktum är att spelet har flera mikro transaktioner närvarande. Jag ställer mig frågandes huruvida detta skulle fungera i turnering av spelet? med största sannolikhet inte alls. Här har CyberConnect2 gått bakåt i utvecklingen och jag tappar mycket respekt för utvecklarna och deras val.

Pissoff

Ljuset i mörkret? Spelets Campaign mode är ganska roligt och annorlunda. Här har du en livsmätare på 10 st energi bitar och söker efter olika bosstrider. Varje sökning kostar en energi bit och när du presenteras med motståndet du ska möta kan du välja att lägga antal energi bitar för att göra mer skada på motståndaren, men här måste man vara lite vaksam då det är Game Over när energin är slut. Visst får man nytt med tiden genom en kock som tillagar mat till dig, men detta är med mellanrum så går man all in i hoppet och självförtroendet att gå hem med vinst ska man också vara säker på att det är just det du kommer göra. Här låser du upp annars Otillgängliga föremål. För den late går det även att köpa boosters för: JAPP! riktigt pengar via PSN..

Och visst finns det massvis med saker att låsa upp, men är det något nytt? Är det något som JoJo’s Bizarre Adventure: All-Stars Battle gör unikt? Nej men det är ett tidsfördriv. Jag väljer att inte kalla det ”något som förlänger livslängden” för fighting spels livslängd beror på helt andra saker. Viljan att bli bra, viljan att börja tävla inom dem som en E-sportare. Det kan också vara drömmatchen man går mot sin syster eller bror i ett virtuellt slagsmål. Men att låsa upp föremål är inget som förlänger detta på något sätt. På sin höjd bidrar det med att ens favorit karaktärer kanske känns mer som ”sin egen”

liarliarpantsonfire

De olika banorna är interaktiva i form av fallande lampor, arga svartsjuka pojkvänner och andra liknande sjuka påhitt. Avslutar du din motståndare med en superattack kan detta även skapa en så kallad ”Dramatic Finish” vilket är jättehäftig till en början. Musiken och ljudet..ja i alla fall musiken håller standard måtten men varför man valt att ha allt med Japanskt tal och Engelsk text har jag ingen aning om. Dessutom berättas det vad jag har markerat varje gång vare sig det är story, Campaign, options, ja allt. När jag sedan märker att för varje val jag ska göra frågar spelet mig: Are you sure? och svarsalternativen (samma varje gång) är YES YES YES! eller Like hell i will!

Det finns många timmar att spendera med JoJo’s Bizarre Adventure: All-Stars Battle och för fans av serien är detta rena guldgruvan, allt från WAMUU till engelska ”OKAY BABY!” Man har lagt ned kärlek på det grafiska och har säkert med de riktiga röstskådisarna från serien vilket är ett plus. Och spelets grafiska stil är snyggt som en serie……Manga och liknar därefter. Att Jojo är populär är det ingen tvekan om, med 70 miljoner sålda exemplar av Mangan sedan premiären 1987. Men att spela JoJo’s Bizarre Adventure: All-Stars Battle med någon kompis hemma i soffan blir det inte.

Mangaartstyle

Att ge andra på käften över nätet! Ja det funkar bra i JoJo’s Bizarre Adventure: All-Stars Battle och om andra spelare är hälften så arga som jag är borde det vara tättbefolkat av arga gamers som vill få ut sina aggressioner. En sak jag märkte var dock att antingen är jag fruktansvärt bra på spelet eller så är resten av världens spelare kassa. Jag har inte förlorat en enda match jag gått online och det är minst 30 stycken. Är detta en indikation på att spelet inte varmt mottagits av fightingeliten? eller har de inte hunnit få upp ögonen för JoJo’s Bizarre Adventure: All-Stars Battle ännu? Det har jag inte svar på, jag har heller inget direkt svar på vem som skulle vilja köpa JoJo’s Bizarre Adventure: All-Stars Battle som inte är fan av det, kanske blir man lurad av det coola omslaget på spelet? Nej Animen är sjuktbra, men spelet är bara en i mängden av många fighting titlar som slåss om en plats i gamers hjärtan. JoJo’s Bizarre Adventure: All-Stars Battle är inte dåligt en det är heller inte speciellt bra.

JoJo's Bizarre Adventure: All-Stars Battle

7

7/10