Utvecklarna Spiders och Focus Home Interactive släppte nyligen ett intressant RPG. Spelet går ut på att din karaktär ingår i en grupp krigare som ska skydda The Red Scribes. Dessa magiker försöker hitta en väg att slå tillbaka mot en ändlös armé av odöda krigare. Men en av deras ritualer går fel och den kraft som de skulle fått hamnar istället inuti din kropp i form av en demon. Den ger dig magiska eldkrafter och blir ett viktigt vapen för att hålla tillbaka de odöda. Under spelets gång får du välja hur mycket demonen får ta över.

Konceptet och känslan i striderna påminner mig en hel del om Fable: The lost chapters.
Det finns gott om uppdrag att utforska och spelet loggar varje karaktär och uppdrag på ett smart sätt så att du när som helst kan komma åt den information du behöver. Inlärnings-kurvan är också välpresenterad, trots att spelet emellanåt är ganska svårt och utmanande. Craftingsystemet och spelets skill trees rimmar väl ihop och har lagom många faktorer att lära sig och ta hänsyn till. Istället för att ständigt jaga efter nya vapen och rustningar så kan man använda material man hittar och återvinna saker man inte längre har nytta av.

boundbyflameskillsboundbyflamecombat

Grafiken på PC-versionen är snygg och atmosfärisk, speciellt i samklang med musiken. Spelet använder sig ibland av välkoreograferade combat cutscenes där detaljrikedomen på motståndarna verkligen kommer fram. Det finns ett timingbaserat pareringssystem att använda sig av, vilket gör att det blir lättare att behålla momentum för erfarna spelare. Automatiska sparningar finns tillgängliga på många ställen på kartorna om man råkar dö. Storyn och de viktigaste karaktärerna är intressanta, men vissa dialoger kan dra över lite.
Enligt utvecklarna så finns det 3 olika slut, där en playthrough kan ta mellan 15-30 timmar.

Källa: CtrlAltElite (Spelade PC-versionen ca 6 timmar i sträck med en tanky Warrior)