I The Sandbox får du i uppdrag att ska små små världar, föreställ er ett mindre terrarium, samt möjligheten att bygga precis vad vi vill. Det som bjuds på är en palett innehållandes olika element med olika fysiska egenskaper som sand, jord, eld och vatten. Med hjälp av ett inlärningskapitel tar vi del av en hel del roliga saker vi kan bygga, exempelvis en fabrik som eldar syra där röken bildar moln som regnar ned frätande syra i naturen runt omrking. Ja ni hör, helknäppt och en alldeles underbar spelidé.

the-sandbox-07-700x466

The Sandbox är lite som en uppiffad version av Windows Paint, med den stora skilladen är att paint är ett ritprogram och The Sandbox är ett spel och att vi får använda oss av precis vad som helst, som Scribblenauts typ. Verktygen vi använder oss av är mindre pennor, penslar eller den stora färgpytsen. Paletten innehåller olika element där vi även kan leka lite med diverse reglage som påverkar omgivningens temperatur eller luftfuktigheten bara för att nämna några. Inlärningskapitlet består av mindre banor som skapats för oss där vi ska lösa problemet. Det kan handla om allt ifrån att förse elektricitet till ett batteri till att skapa ett vulkanutbrott genom att borra hål i ett berg, fylla detta med olja och tända på med elden, allt med våra små redskap som finns till vårt förfogande. Efter den inledande timmen händer det dock något och spelet tar en drastisk vändning där fritt skapande låses upp. Vi har klarat av alla de små uppdrag som presenterats för oss och nu har vi äntligen låst upp precis allt för att själva börja skapa. För mig finns det dock inget mer omotiverat än att själva börja skapa saker utifrån ingenting, då det finns så många olika parametrar och reglage som påverkar minsta lilla sak jag kommer rita ut i min värld.

Ett sätt som skulle gynnat spelet så oerhört mycket och gjorde det trevligare att spela samt tilltalande är ifall inlärnings-delen kunde mynnat ut i något svårare banor där jag som spelare måste bygga till allt fler grejer. Nu slutar det tvärt med att vi sätter ut fyra små batterier som ska belysa en gran, och sedan förväntas vi själva börja bygga. Charmen i spelet lever kvar trots att inledningen tar slut på tok för snabbt, och det är just det faktum att skapandet sker med små pixlar. Jag har sett folk som delat med sig av banor där de ritat små bilder, skapat en kedjereaktion eller min absoluta favorit, en person som tagit sig tiden att skapa en binär klocka.

the.sandbox

Tyvärr hade jag personligen större förväntningar och hade önskat mig så mycket mer av The Sandbox, visserligen talar ju namnet i titeln vad spelet kommer erbjuda. Men någonstans på vägen skulle man försökt fånga upp spelaren som mig som totalt ledsnar efter att vi inte får fatet serverat med olika problem som ska lösas framför vår näsa. Det finns en viss charm med spel som försöker tänka utanför den berömda lådan och faktiskt lyckas. Men vad händer när man har en utmärkt idé som fallerar lite på utförandet. The Sandbox är ett spel som verkligen låter oss göra precis vad vi vill med de redskap vi erbjuds, men när vi väl står där efter upplärningskapitlet är det som att all kreativitet och bygglusten runnit ut som sanden i ett timglas. Spelet riktar sig främst till den som älskar att skapa och tycker att det är roligt i en liten miljö

The Sandbox

4

3/10