Finska RedLynx har släppt Trials Fusion, en 2D/3D hybrid om att åka motocross på svåra platser. De som är insatta i genren sedan tidigare har säkert redan spelat Trials HD och Trials Evolution, och frågan man ställer sig är ifall Trials Fusion är tillräckligt originellt jämfört med föregångarna, eller om det mer känns som att man har bytt klädsel på en soffa.

Genren har hängt med länge. Sedan Elastomania lanserades på 90-talet har det kommit många kopior som med olika engagemang har visat upp en egen tolkning av hur man åker motocross i 2D. På senare år har RedLynx kommit att dominera genren, och detta genom att bredda utbudet lite. Sedan första spelet, Trials HD, har Redlynx nämligen bakat in möjligheter att designa egna banor, humoristiska sidouppdrag, spela med vänner, med mera.

TrialsFusion2

Det är någonting med spelen som inte går att slita ögonen ifrån. Förutom att Trials Fusion utspelar sig i en otroligt vacker futuristisk stad så borde det inte vara så stor skillnad mot föregångarna. Den största nyheten är att gubbens trixande på motocrossen styrs av en egen fysikmotor, men där tar det stopp. Dock så skulle nog inte genren kunna komma längre. RedLynx har vridit ur motocrosstrasan ordentligt och lagt allt den innehöll i Trials Evolution. Grafikmotorn i kombination med fysikmotorn gör den väldigt fantasifulla spelvärlden trovärdig.

För att komma långt i Fusion måste du ha tålamod. Spelet är väldigt oförlåtande, och vid många av utmaningarna krävs det att du har en perfekt ansats och sedan landar perfekt för att du ska kunna komma vidare. Ibland kommer man till en lite mer lättsam utmaning, som att hoppa så högt som möjligt, vilket är skönt. Banorna är lagda i lämplig ordning för att undvika att spelandet blir monotont.

Om du ändå blir utmattad av all trial-and-error så finns det nu möjlighet att ändra på sin karaktär. Att kunna distrahera sig med att byta ut sin keps mot en snygg hjälm gör mycket för att bryta frustrationen.

Trialsfusion

Medans Trials HD samt Evolution har legat runt hundralappen, kostar Fusion cirka 350 kr i butik, men då får du också med deras season pass. Om du köper spelet digitalt på PSN, XboxLive eller på PC så kan du få ner priset till mellan 179-200kr, men innehållsmässigt är Fusion inte så pass överlägset sina föregångare. Onlinemultiplayer är borttaget, med löfte om att ”en helt ny typ av multiplayer” kommer senare under året. Den lokala multiplayerdelen finns kvar. Ifall du har två handkontroller så kan du alltså spela mot en fysisk kompis.

Som med så många andra titlar nu för tiden så verkar spelet ofärdigt. Det snurrar en symbol i huvudmenyn med underrubriken, ”comming soon”. Det finns också utlovade funktioner som vi får tillgång till senare. Bland annat ska spelet kunna synkronisera sig med Trials Frontier, ett mobilspel som än så länge bara finns tillgängligt i Finland och Kanada.

Trials Fusion

7

7