Creeper World 3 utspelar sig långt, väldigt långt in i framtiden. Mänskligheten håller på att utplånas och en liten grupp aliens ska ta över jorden, ja vi har hört det här många gånger förut. En okänd makt attackerar universum och jorden stryker nästan med, en liten mängd människor överlever och kämpar för att överleva, suck.

Grafiskt är CW3 inget mästerverk utan känns otroligt föråldrat, men det gör ingenting. Grafiken håller lagom mått, och påminner något om ett mobilspel jag spelat för ett par år sen. Men återigen, det gör inget. Spelets grafik räcker och blir över, för vad det är. Ljudeffekterna håller OK klass, inget over the top här heller utan fyller sina funktioner. Musiken däremot känns väldigt repetitiv vilket däremot är en nackdel. Kontrollerna är väldigt enkla, för att välja byggnader och placera ut eller flytta byggnader använder man musen. Man kan styra runt kartan med wasd-tangenterna, vilket i alla fall för mig är ett plus.

cw3ss7-610

Spelet går ut på att man ska bekämpa Creeper på planeter man reser runt till i sitt rymdskepp. Creeper är i stort sett exakt samma som från Star Craft-serien. Lila gegga som bara tar mer och mer yta över planeterna. Med hjälp av olika kanontorn och dylikt är det din uppgift att rensa bort detta. Konceptet är enkelt att förstå efter en väldigt snabb tutorial, och man får hela tiden tipsrutor så fort det kommer något nytt moment under spelets gång. Creeper World 3 blir förstås svårare ju längre in man kommer. Man har inga små minions som yrar runt och samlar material eller bygger byggnader åt en. Det som händer istället är att man placerar ut små byggnader som tillsammans bildar ett nätverk som byggnadsmaterial och ammunition skeppas runt via. Ju längre in i spelet man kommer desto mer tillgång till mer och mer saker i sin arsenal får man, men Creeper blir även starkare och mer avancerad att utplåna. Creepet sprids ut över banan lite i taget, och hastigheten varierar lite beroende på hur många spridare det finns. Till en början så har man endast enkla kanontorn som skjuter bort det lila klegget, men under spelets gång får man tillgång till andra vapen. Till exempel anti-creep som hjälper till att ta över redan befintligt creep istället för att förstöra det. Anti-creep kräver förstås att man måste utföra gruvdrift på material som huvudbasen skapar anti-creep av.

cw3ss13-610

Sammanfattningsvis är Creeper World 3 ett ”okej” spel. Det gör inget fantastiskt, och det gör inget sådär jättedåligt. Ändå tycker jag spelet är otroligt tråkigt, det händer för lite för min smak. Visst är det ett form av strategispel, men det känns som om det hellre hade hört hemma på en surfplatta eller mobiltelefon. Det känns mer som någon form av tower defence än ett strategispel, man skulle kunna säga att det är en blandning av båda. Storyn är inte speciellt fängslande utan känns snarare extremt uttjatad. Tänk dig att du sitter och spelar Star Craft II, som Protoss. du får bara sätta ut pylons och turrets för att försvara dig mot zerg creep. Det är ungefär Creeper World 3 i ett nötskal.

Creeper World 3

4

3/10