I helgen släpptes den nya trailern som visar storyn bakom årets Call of Duty-spel. Advanced Warfare har utvecklats under 3 år genom spelstudion Sledgehammer Games. Trailern visar scenarion från år 2054 där privata militära företag tagit över inflytandet i världens konfliktområden genom att anställa de bästa soldaterna för de högsta lönerna.

Jonathan Irons är VD för ATLAS, ett av militärföretagen. Han spelas av Kevin Spacey. Karaktären uttrycker sin misstro mot de nationella intressen som styrt tidigare konflikter, där demokratins hållbarhet i andra kulturer kritiseras och människans grundbehov lyfts. Dessa kontroversiella utgångspunkter låter spelet utforska en ny era av militära motiv och förutsättningar där den starkaste militära makten finns hos företag som säljer sin lojalitet.

I spelet återspeglas detta av påkostade futuristiska farkoster, gadgets och exoskelett som liknar de i filmen AVATAR, eller i spel som t.ex. Blacklight, Crysis, F.E.A.R. och Titanfall. Soldaterna kan hoppa längre, sätta upp skottsäkra barriärer och ta sig fram med hjälp av hoverbikes, VTOL stealth ships och klätterhandskar, samt med nya mech suits och drones. Spelet innehåller även cloaking och en ny typ av ammunition. Release 4 Nov.

Denna information verkar tyda på att Activision satsar på 3-åriga utvecklingstider där deras tre nuvarande COD-studios får turas om att utveckla längre projekt inom spelserien. Sledgehammer Games beskriver årets COD-spel som ett ”mycket ambitiöst projekt”. Flera av deras utvecklare har även setts anteckna och hålla intervjuer med spelare och publik under den senaste ESPORT-turneringen för Call of Duty: GHOSTS som hölls i Mars.

Vad detta innebär för spelets Multiplayer är ännu svårt att säga, men det ser ut som att de planerat att bygga spelet för next-gen prestanda, med futuristisk ton och ESPORT-stöd. Förhoppningsvis blir det ett lika ambitiöst spel som COD4: Modern Warfare och Black Ops. Mer information kommer troligen under E3 i Juni, samt med MP-trailern i Aug-Sept.