Månadsskiftet kom och plötsligt var det den första februari, datum för prereleasen av Magic the Gatherings Born of the Gods, anordnat av Dragon’s Lair. Sedan kom och gick mars. Nu är det april, och knappt nu har jag lyckats förstå vilken infallsvinkel som passat artikeln om denna dag bäst. Jag tror denna krönika får bli en chans för mig att berätta något om eventet, men på samma sätt något om mig själv och mitt sätt att skriva. Luta er tillbaka och läs igenom en kanske annorlunda tolkning av ett Magicevent.

Larmet gick på tok för tidigt och ruskigt kallt var det också. Även för de som gjort alla föranmälningsförberedelser var det tidig närvaro som gällde. Från tidig förmiddag till sen kväll satt 256 deltagare fokuserat vid sina bord och testade för första gången de nya korten. Innan dess att turneringarna startade fann jag många redan placerade inne på Dieselverkstadens stora scen. Andra passade på att träffa vänner, studera platslistorna och diskutera de nya korten. Den förra och den sista aktiviteten var de som intresserade mig mest. Gemenskapen. Nya spelmekaniker. Låt oss gå igenom de nya förmågorna som myntats, Tribute respektive Inspire. Tribute tvingar motståndaren att antingen låta spelarens creature bli ruskigt stor eller också att den gör något obehagligt. Pest eller kolera med andra ord. Inspire är olika förmågor som inträffar när den specifika creaturen tappas upp, det vill säga aktiveras i början av turen. Mycket nytt att laborera med, och jag förstår många spelares egen inspiration när de ser hur olika kort mycket väl kan tänkas samverka…

Spelarna har satt sig till bords. Sorlet har tystnat, de vanliga lamporna släckts och ersatts med röda spotlights. Mystisk dimma omsluter deltagarna när musiken går igång och kungör starten på det nya setet med en mäktig introfilm som trollbinder de samlade. Born of the Gods är här, och nu vill de pröva sina styrkor i strid. När den sista tonen sakta dör bort tar applåder vid. Huvuddomaren Patrick Ericsson frågar om det är många nya i lokalen. Spridda runtom rummet och vid nästan en hel bordsrad viftar händer. Rungande applåder hälsar dem välkomna till gemenskapen. Dieselverkstadens Andrés Sierra tackas för lokalen och de stämningshöjande bild-, ljud- och ljuseffekterna och hälsas även han av applåder. Slutligen meddelas alla oroliga deltagare att en kaffemaskin kommer att levereras till runda två. Ett massivt jubel följer…

mtgPRfeb2

I andra änden av rummet fångar jag upp Andrés Sierra, från Dieselverkstaden. Han är mannen bakom de fina effekterna under introduktionsfilmen och berättar att han kom i kontakt med Dragon’s Lair när han var där för egen räknings skull. Innan dess hade han haft spelmarknader, där de samlade kunde spela, visa upp och sälja egentillverkade brädspel, i de lokaler som nu användes för prereleasen. Vad Dragon’s Lair behövde just nu var en bättre lokal och det var just vad Andrés kunde erbjuda. Att därtill vara bra på just maffiga upplevelser vilket var exakt vad Dragon’s lair önskade gjorde att samarbetet föll sig naturligt. Genom att utveckla och blanda sina kompetenser lyckades de skapa detta uppskattade och centrala evenemang. Andrés berättar att när han först träffade folket från Dragon’s Lair slog det honom hur roliga, trevlia och pigga på nya lösningar de var. Jag får känslan av att det gjorde honom inspirerad. Han berättar vidare om sin fascination för den åldersmix som råder under event som dessa, något olikt de annars mest ungdomsfokuserade aktiviteter som brukar råda på Dieselverkstaden. Det slår mig att han pratar om mångfald och gemenskap, något som ständigt tycktes återkomma när jag pratade med olika personer inom arrangörsgruppen.

En av de som varit med länge och är glada över samarbetet är David Rasmusson, som när denna artikel påbörjades var ordförande i Dragon’s Lairföreningen. Han är också en av de som varje gång vi setts petat lite på mig och sagt att han sett fram emot att få läsa artikeln. Inte kan man göra annat än att anstränga sig ytterligare och skriva klart den! David berättar för mig om hur Dragon’s Lair har en stark föreningsbas på Kungsholmen men att events såsom detta möjliggör en större exponering och möjlighet att få in fler i gemenskapen som kanske annars inte naturligt hittar in. Det är otroligt viktigt för föreningen att de nya spelare som hittar in skall få träffa bra folk och känna sig välkomna. För att uppnå detta läggs mycket fokus på de nya spelarna och stort tankearbete ligger bakom utformningen av dagens turneringar. Eskil Myrenberg, eventansvarig för dagen, förklarar att det på prereleaser brukar dyka upp spelare som annars inte närvarar. Mycket beror på att det är en något annorlunda och ofta bra spelupplevelse, och den känslan är något föreningen vill behålla så att besökarna skall vilja återkomma. På en pre-release är stämningen nämligen i mångt och mycket betydligt mer avslappnad. Här finns möjlighet att diskutera lekbyggandet med sina medspelare och till och med domare, något som annars är förbjudet och räknas som fusk. Eskil berättar vidare att det generellt finns två typer av spelare på dessa events. Dels de han redan berättat om, de vars primära nöje är en bra spelupplevelse, och sedan de som är där för att vinna. För att tillgodose dessa olika spelartypers önskemål anordnas två olika turneringar som kort och gott kallas Några vinner mycket och Många vinner lite. Den sistnämnda är betydligt mer populär med 190 deltagande spelare.

mtgPRfeb3

Utspridda bland de andra spelarna sitter mina vänner jag kom hit med. Jag är nyfiken på vad de tycker om Born of the Gods och hur deras upplevelse har varit hittills. Mattias Nyman har valt att spela en grön röd lek med stora hot, removals och combat tricks. Han spelade själv inte Theros, det förra setet så mycket, men pratar lite om de nya förmågorna som dykt upp. Mattias tror att hans lek har potential att gå relativt långt. Han menar att den är stabil, livsfarlig om man drar allt rätt men kan sätta en på pottkanten om korten inte riktigt vill. Rickard Helmfrid spelar liksom Mattias primärt grön men har kompletterat med blå. Med hjälp av stora gubbar och några förödande enchantments såsom en som ger +1 i både attack och försvar samt gör en creature oblockbar, det vill säga, att den inte går att stoppas av andra creatures, ser han fram emot många roliga matcher. Jag undrar hur man hanterar en enchantment likt denna som motspelare. Rickard förklarar att det bästa är att få död på just den creaturen. Det verkar enkelt i teorin tänker jag, men kanske betydligt svårare om man inte har något att kontra med.

Alla dessa olika begrepp är sådant jag själv lärt mig förstå över tid, men kan tyckas övermäktiga till att börja med. Många av dem är återkommande i spel generellt, och andra självförklarande om man är en smula insatt i terminologin. Det blir lite som att härleda ord i vilket annat språk som helst helt enkelt. Ju mer man lär sig desto lättare blir det att lära sig nya ting som bygger på den gamla kunskapen. Sant inom det mesta. Tidigare i texten skrev jag om de två saker som jag reflekterat mest över under detta event, gemenskap och spelmekaniken i Magic. Magic alltså. Det fascinerar mig och erbjuder nästintill ändlös variation. Trots mina tidigare negativa erfarenheter har mina reportage från Magicturneringar sakta men säkert fått mig mer intresserad. Det är nu hög tid att lägga ett av mina favoritspel, Hearthstone, åt sidan för några minuter och utmana mig själv ytterligare. Det är dags att lära sig spela Magic. Jag återkommer om det inte tar kål på mig! Det andra som fick mig att spetsa öronen var det som Andrés, David och Eskil pratade om. Mångfald, jämställdhet. Mycket har hänt sedan denna artikel skrevs. Dragon’s Lair bjöd in Gudrun Schyman som höll ett föredrag om vad jämställdhet innebär. Kort, koncist och nästan stand upkomiskt lyckades hon förklara och utveckla begreppen jämställdhet och feminism. En jämställdhetsgrupp har inrättats, dit jag själv blev inbjuden, och föredrag för att belysa denna typ av frågor har och kommer att fortsätta anordnas för arrangörer.

Det händer med andra ord mycket spännande just nu. För de som vill ha något nytt och extra spännande att göra, vilket kanske ligger lite mera nära i tiden, är det snart dags för nästa prerelease Journey into Nyx. Den första turneringen Dragon’s Lair erbjudet går av stapeln vid midnatt natten mellan fredagen den 25:e april och lördagen den 26:e april och fortsätter med flera turneringar som löper över hela helgen.