• Utvecklare: Matt Makes Games
  • Utgivare: Matt Makes Games
  • Genre: Action | Plattform
  • Antal spelare: 1-4 Online
  • Finns till: PlayStation 4 | Windows
  • Släpps: 2014-03-19

När Towerfall släpptes till Ouya förra året måste det ha fötts en ny stjärna eller åtminstone varit en väldigt bra dag. Att ett spel som är så vackert på alla sätt skulle födas på en så förskräcklig spelmaskin var ingenting den här kritikern hade förväntat sig och efter att jag blivit inbjuden till en vän för att spela några rundor gick det snabbt upp för mig att detta inte var vilket litet indiespel som helst. Towerfall Ascension är ett spel som en mängd utvecklare kommer lära sig mängder ifrån i många år framöver och förhoppningsvis lyckas jag inom kortförmedla till er läsare varför denna titel bör få uppmärksamhet från både nya och etablerade speldesigners.

Towerfall är i grunden ett ganska enkelt koncept för ett spel. Två till fyra spelare hoppar runt på en bana som täcker en skärm och försöker träffa sina motståndare med en pil eller på något annat vänster förgöra sina motståndare för att själva kunna ta poäng. Att först och främst låta spelarna använda pilbågar som vapen är ett mindre genidrag redan där, speciellt om man som mig är trött på klassiska skjutvapen baserade på krut och kulor. Det briljanta med Towerfall tar dock inte slut där utan användandet av pil och båge öppnar upp flera möjligheter och dessa har man tagit väl om hand nästintill överallt där möjligheten finns. Jag är inte helt säker på var jag borde börja för att verkligen kunna förmedla till er hur genialiskt det här spelet faktiskt är men jag får helt enkelt börja någonstans och se vart vi hamnar.

TowerfallAscension_small1

Till att börja med är kontrollen precis så enkel som den behöver vara, varken mer eller mindre. Spelaren kan gå till höger och vänster som i vilket plattformsspel som helst och självfallet ävenhoppa när det behövs. Det är även möjligt att hoppa direkt från väggar för att snabbare ta sig runt på banorna eller helt enkelt användas för att få ett extra avstamp när man försöker nå en plattform lite extra högt upp. Än så länge är det ingenting märkvärdigt, men ändock bör man ta i beaktning att dessa relativt enkla saker är något som många renodlade plattformsspel inte lyckas få till på ett mjukt och smidigt sätt. Vad gör man då när man stöter på en motståndare? Självfallet är det då dags att avfyra en pil som förhoppningsvis når sitt mål. Vilken riktning man skickar den här pilen styrs antingen med den vänstra spaken eller styrkorset, varpå man själv kan avgöra om man vill utnyttja spakens 360 grader eller om man nöjer sig med de åtta riktningar som styrkorset erbjuder.

Det är när pilen är på väg som Towerfall börjar visa sin genialitet. Naturligtvis vill man själv som spelare inte bli träffad av sagda pil, men vad kan man egentligen göra åt det? Först och främst kan man flytta på sig, antingen bakom en vägg eller med ett vältajmat hopp försöka undvika pilen i fråga. Det är också möjligt att skjuta bort inkommande pilar i luften för att sedan se två pilar falla rakt ner mot marken. Den extra våghalsiga spelarenhar dock en till möjlighet att nyttja, nämligen att försöka fånga pilen samtidigt som den flyger i luften. Med ett enkelt knapptryck kan spelaren göra en undvikningsmanöver och skulle spelaren under detta korta ögonblick vidröra en pil blir denna en del av hens egna arsenal. Alla dessa möjligheter till förflyttning och offensiva/defensiva manövrar gör att varje match inte bara handlar om snabba reflexer utan även om list.

TowerfallAscension_small3

Som om det inte vore nog måste man även ha i beaktning hur många och vilka typer av pilar man själv och motståndarna bär på om man vill ha en chans att överlista sina motståndare. Det finns pilar som exploderar, pilar som går extra snabbt och pilar som kan ändra riktning under sin färd, bara för att nämna några. Pilarna och andra föremål lägger också in ett extra lager av strategi då deras unika egenskaper erbjuder spelarna att nyttja helt nya strategier. En exploderande pil behöver inte nödvändigtvis träffa motståndaren rakt på för att göra nytta och en pil som går igenom väggar kan naturligtvis användas gentemot defensiva spelare som försöker gömma sig. Detta är bara några saker som leder till att en match inte blir särskilt lik någon annan och det är även möjligt att ställa in en mängd specialregler inför varje match för att skräddarsy den typ av utmaning spelarna är ute efter. Ska spelarna ha ett koger fullt av pilar under varje runda, eller ska de starta med endast en? Ska spelare komma tillbaka som spöken om de blir besegrade eller ska banans upplägg konstant scrolla i en riktning för maximal förvirring?

Inställningarna som går att göra inför en match är extremt många och möjligheterna detta får med sig är att där en match kan vara extremt skicklighetsbaserad kan en annan bli det perfekta partyspelet där både veteraner och nybörjare kan ha roligt tillsammans. Med väl valda inställningar ser jag ingenting som i teorin förhindrar att Towerfall Ascension skulle kunna bli en fantastisk E-sport. Det finns helt enkelt någonting att hämta för nästintill alla typer av spelare, förutsatt att man spelar tillsammans. Towerfall Ascension försöker inkludera de spelare som sitter ensamma lite mer än vad grundspelet Towerfall gjorde och det har man lyckats med relativt bra. Det har tillkommit extra utmaningsbanor som ska avklaras på tid och ett quest-läge där en eller två spelare tillsammans försöker besegra vågor av fiender på olika banor. Det är inte lika underhållande som när man är fyra vänner som försöker besegra varandra men fungerar ypperligt som en sorts avancerad träning eller för den som vill ha en extra utmaning och kunna jämföra resultaten med sina kompisar. Det är knappast onödiga tillägg till upplevelsen som vi har framför oss men det finns en anledning till att fokus ligger på multiplayer. Att spela tillsammans är ändå kärnan i Towerfall Ascension och även om jag inte skulle avråda någon från att spela ensam är det långt ifrån då som den här pärlan når sin fulla potential.

TowerfallAscension_small2

Detta smockfulla paket är inlindat i ett vackert retrodoftande knyte som inte bara är vackert för ögonen utan även öronen, även om enstaka ljudeffekter kanske viker av lite i stilen och låter lite väl retro gentemot resten. Om det är så att vi har några musikaliska läsare som ser detta vill jag jättegärna höra ett par instrumentala remixar på melodierna i Towerfall Ascension så det är bara att sätta igång och visa vad ni går för. För alla andra kan jag bara bönfalla er att antingen starta upp er Playstation 4 eller logga in på Steam och köpa Towerfall Ascension ögonblickligen. Det är ett spel som är vackert, intelligent och helt enkelt ett hantverk som är fantastiskt, speciellt ur ett designerperspektiv.

Towerfall Ascension

9

9/10