På Ubisofts blogg kan man läsa att de har tagit hjälp av Red Storm gällande vapendesignen i spelet. Massive kör på som vanligt med sin massiva utveckling av The Division, allt i sin egna grafikmotor – Snowdrop.

Massive började i höstas med att leta efter extra hjälp från Ubisofts studios, Red Storm var först på listan. Med tanke på att studion har så lång historia av Clancy-titlar så var valet självklart. Red Storm grundades 1996 och Tom Clancy var en av medlemmarna, och de skapade Rainbox Six och Ghost Recon. 2000 plockades de upp av Ubisoft och har hängt med sedan dess.

Det var inte bara Clancy-arvet som hjälpte till i valet, utan även ett av Massives primära behov; utveckling av en autentisk vapenarsenal. ”De visste att vi säkert hade ett team här som vet vad vi håller på med på den fronten,” berättar Red Storm-producenten Tony Sturtzel. ”De hade rätt och vårt vapen-team var tillgängligt.”

Red Storm har ett helt team vars fokus är vapendesign. ”Personligen har jag gjort det här i ungefär sex år nu,” berättar Lead Weapons DEsigner JD Cragg. ”En av grabbarna i mitt team har hållit på med det här i nästan nio. Det här är ungefär det jag gör – autentiska militärvapen, fordon och sånt.”

Vad exakt Red Storm jobbar med är för tillfället hemligt, men deras primära fokus just nu är artwork för The Divions vapen. Studion har tre dedikerade konstnärer som jobbar med ett team i Malmö. ”Vi hjälpte att göra en lista med realistiska och vanliga vapen som skulle dyka upp i fiktionen till spelet och vi började bygga de helt från grunden i 3D,” berättar Cragg.

Realism, som redan är en grundpelare för hela Clancy-märket, är även en viktig komponent i The Division. Och när det kommer till realism så kommer Red Storm verkligen att kunna påverka det i spelet. Red Storm har bra kontakter inom den lokala militären. Inte nog med att Red Storm har en autenticitetavdelning in-house men eftersom de även har en stark relation med lokala tillverkare, distributörer och leverantörer har de inga problem med att få tag på faktiska vapen. ”Vi har haft tillverkare som kommit hit och faktiskt demonterat ett helt vapen i smådelar, och våra grabbar tog högupplösta bilder av allt. Vi har troligtvis utan motsvarighet tillgång till de här typer av saker på grund av våran autenticitetavdelning och deras fokus på våra relationer. Vi kommer aldrig släppa taget om några av våra relationer vi har!”
Inte nog med att de har tillgång till delar och möjlighet till högupplösta bilder fortsätter det även vidare till vapenljud. Sturtzel säger att deras ljudkillar är några av de mest lyckligt lottade i världen, eftersom de får möjlighet att resa till alla dessa exotiska ställen i världen och spela in ambienta ljud. Men de får även resa ut i öknen och skjuta allt mellan himmel och jord, bara för att få rätt ljud…

Källa: Ubiblog