När vi sätter oss ned med ett nytt spel och har skyhöga förväntningar på vad som ska presenteras på skärmen framför oss och möts av något som kan efterlikna ett skeppsbrott kan det ibland vara svårt att samla in alla intrycken vi bjuds på. Precis såhär kände jag efter knappt 5 minuter med Triumph Studios nya Age of Wonders III. Jag som recensent har stött på ett helt gäng olika spel, men att stöta på ett spel som jag hoppats ska bjuda mig på en underbar spelupplevelse och får istället känslan av att kliva in på en fest du blivit bjuden till, men där alla dina kompisar dragit någonannan stans och du står kvar i mörkret. Svår liknelse, men Age of Wonders III är ett turbaserat strategispel som gör nästan allt fel i mina ögon, och tappar ofantligt mycket spelupplevelse på små simpla misstag som andra spel i genren klarade av galant för över 10 år sedan. Här nedan följer en förklaring till mina hårda ord.

ageofwonderscreenshot1

Det första spelaren möts av när man startar Age of Wonders III är det färgglada upplägget och hur allt ser så ofantligt vackert ut med sin detaljrikedom. Här ställs vi inför vårt första dilemma, ska vi hoppa in på den långsamma och tragglande berättelsen om hur de olika nationerna ska ta över hela världen och styra den med järnhand, eller ska vi ta oss an att spela ett scenario där vi bestämmer spelets regler. Scenariot där spelaren är den som bestämmer alla de olika parametrarna var det som föll mig i smaken att först pröva. Här får vi välja hur snabbt eller långsamt spelet ska gå, hur mycket resurser varje spelare får tillgång till vid start eller vad det huvudsakliga målet med hela spelet ska vara. Efter att ha pillat på dessa inställningar börjar det då trasiga spelet att visa sitt rätta ansikte. Missförstå mig rätt, Age of Wonders III är ett fenomenalt spel förutsatt att du som läsare och spelare aldrig hört talas om Heroes of Might and Magic- eller Civilization-serien. Dina hjältar använder sig av begränsade ”energi-poäng som möjliggör förflyttningar på spelets karta. Du kan även välja vilken produkt som ska skapas i din stad och får redan här välja vad din nation ska inrikta sig på. I Age of Wonders III kan du vinna genom att antingen ta över hela spelplanen, vara politiskt engagerad och skapa fred mellan spelets alla nationer eller vara den nation som nått maximal utveckling genom att ha forskat fram all möjlig sorts forskning som högteknologiska stridsvagnar eller medicinlaboratorium.

ageofwonderscreenshot2

Det stora problemet som jag upplever med spelet är mer eller mindre själva sättet Age of Wonders III presenterar sig på och upplägget. Jag som tidigare spenderat många speltimma i både Heroes of Might and Magic samt Civilization har redan bjudits på allt som Age of Wonders III vill erbjuda mig och få mig att uppleva. Faktum är att Age of Wonders III känns lite mer som en blandning av ovanstående spel. Du styr diverse olika hjältar som i sig styr eller kontrollerar mindre arméer av olika karaktärer om dessa nu inte är story relaterade, men själva spelet går framåt då din stad blir allt mer avancerad när det gäller forskning och kultur vilket breddar stadens yta.  Till en början blev jag förälskad i själva mixen, men när man inte lyckas presentera spelet i sig på ett snyggt och lättillgängligt sätt kommer spelaren snabbt tröttna. Jag stötte på stora problem i hur man utför bytesaffärer med andra motståndare tills jag förstod att man själv måste upprätthålla ett byteskontrakt, och var det ett för dåligt sådant ville motståndaren starta krig. Ännu svårare var det att förstå de olika parametrarna i min egen stad. Inlärningskurvan i spelet är så brant att även den mest erfarna bergsklättraren på denna jord skulle falla handlöst mot en säker död. Men vi får inte glömma, Age of Wonders III är trots allt ett bra spel, bortsett från den hårda kritik jaggett det i recensionen.

ageofwonderscreenshot3

Under spelets gång och med hjälp av rätt typ av spelare kommer spelet att uppnå sin fulla potential, men detta ändrar dock inte faktum att det finns spel som Civilization och Heroes of Might and Magic som redan gjort precis allt det som Age of Wonders III nu försöker modernisera.  Jag kommer dock inte ändra min syn på att det finns spel som gjordes för drygt 10 år sedan som redan gjort allt som Age of Wonders III nu gör. Spelet är förbaskat snyggt och detaljrikedomen är fantastisk. Vi bjuds på hundratals olika valmöjligheter som alla på sitt sätt kommer påverka spelets utgång. Berättelsen är något långsam men för den inbitne spelaren kommer man få uppleva ett par häftiga strider på slagfältet, och tack vare spelets fokus på fantasy finns det en hel drös intressanta karaktärer och vissa berättelse sektioner i spelet som får mig och troligen dig attbli förvånade av denna extremt duktiga berättelseteknik som spelet erbjuder. Är du helt ny inom genren tur-baserade spel bör du definitivt plocka upp Age of Wonders III. Har du däremot tidigare erfarenhet av spelen som nämnts i recensionen kan du med gott samvete hoppa över detta.

Age of Wonders III

6

8/10