Det kan inte alltid vara lätt att bryta sig ut ifrån ett fängelse, men när det gäller spelet 1954 Alcatraz är det tydligen hur enkelt som helst. Du som spelare kastas in i rollen som två personer på vardera sida om gallret, fången Joe som är inlåst på grund av ett bankrån som inte gick riktigt som planerat, samt hans fru Christine som väntar troget på att hennes man ska bli frisläppt. De båda hamnar snabbt i en situation som innebär att de inte bara kan sitta och vänta på att Joe ska få sin slutliga dom utan måste ta saken i egna händer.

Mickey är en person som betalt Joe för att utföra det misslyckade bankrånet och har nyligen fått reda på att Joe lyckats gömma undan en del pengar som stals under rånet. Han ger då Christine ett val, hitta de gömda pengarna inom trettio dagar eller så kommer hon bli dödad. På ytan låter detta som ett utmärkt koncept på ett härligt litet äventyr, men det finns tyvärr många dörrar som går i lås i 1954 Alcatraz .

Alcatrazscreen3

Även om det är en bra berättelse på ytan så har Alcatraz många problem när det gäller presentationen av den. Jag har inga som helst problem med att hänga med i vad spelet handlar om, men jag blir verkligen inte uppslukad av det som erbjuds. Inte nog med att samtliga dialoger låter stela och väldigt påtvingade så leder detta till att det blir svårt att relatera till spelets karaktärer.

När det kommer till spelets estetiska design är mitt intryck att Daedalic Entertainment försökt spara både tid och pengar under spelets utvecklingsperiod. Alacatraz är långt ifrån ett fotorealistiskt spel då Daedalic Entertainment valt att sikta in sig på en designstil som ligger i närheten utav att se ut som rena karikatyrteckningar man velat uppnå. Tyvärr har de även snålat med polygonerna en hel del på vissa utav karaktärer då man kan se dessa polygoner i ansiktena. Enligt mig är det inte charmigt på något vis, och det gör att min spelupplevelse blir rent av påverkad av detta.

Musiken är det inget fel på, men det är inget som sätter sig i huvudet trots att det kör ett ”noir”-tema rakt igenom. Samtidigt pratas de mycket om jazz och blues vilket är en fin blick tillbaka på vilken musikstil som var mest relevant under tidsperioden då spelet utspelar sig.  Spelsystemet är ungefär så upphetsande som ett peka-klicka spel kan erbjuda. Genom att klicka med musen tar vi oss från punkt A till B utan några som helst svårigheter. Du går runt med den karaktären du har valt att spela med för tillfället och plockar upp allting du kan se för att senare hoppas att du kan använda det till något. Det finns inget i spelet som är utformat på så sätt att spelaren stöter på en utmaning eller liknande. Trots det flyter spelet på snabbt och de spelare som är rädda för peka-klickas största farhåga, att fastna, behöver inte oroa sig det minsta.

Alcatrazscreen1

1954 Alcatraz har dock ett par riktigt stora problem där det ena borde åtgärdas omedelbart av Daedalic Entertainment. Jag stötte på en bug i spelet som vid tre olika tillfällen gjorde samtliga menyer helt oklickbara, det vill säga att du inte kan göra något annat än att starta om spelet. Man kan inte spara eller ladda och chansen att din speltid går förlorad är relativt stor, baserat på när den oregelbundna autosave-funktionen sparade senast. När man stöter på en återkommande bug som helt stoppar alla framsteg i spelet så kvittar de om man är Daedalic Entertainment och spelet heter 1954 Alcatraz eller Fable III från Lionhead Studios (Där det också fanns en spelförstörande bug). Detta är något som jag hoppas att de verkligen fixar så de som faktiskt vill ta sig igenom spelet kan få en möjlighet att göra det.

Om jag nu släpper all frustration som jag känner över dessa problem så tycker jag ändå att spelet inte är allt för hemskt. Alcatraz har trots allt ett par dialogval som ger spelaren en möjlighet att påverka spelets utgång. Valen i sig är väldigt begränsade då det oftast handlar om att ta död på en person, eller låta denne leva. Trots begränsningen så kommer det påverka utgången på spelets berättelse och om det blir ett lyckligt slut för Joe och Christine eller inte. Jag tror att Daedalic Entertainment hoppades på att de kunde ta snålskjuts på Tell Tales The Walking Dead framgång genom att skapa ett spel de trodde hade samma potential och låg i samma prisklass, men på något sätt så misslyckas detta på nästan alla fronter. Det kommer att vara tråkigt att sätta betyg på detta spelet då både jag och utvecklarna ville att det skulle vara bra, men tyvärr är det inte fallet denna gång.

1954 Alcatraz

4

4/10