Polska spelutvecklaren Intermarum är de som ligger bakom spelet Race to Mars. Helt nya på marknaden slår de snart upp portarna till sitt simulatorspel där det är upp till spelaren att leta rätt på sponsorer, anställa personal och utveckla rymdraketer i hopp om att vara den första som sätter ned foten på planeten Mars. Spelet är vid testtillfället i ett mycket tidigt stadie och innehåller inte speciellt mycket statistik eller någon ingående tutorial. Men än så länge kan jag säga att de två timmar det tog för mig att lösa problemet med att spola fram dagarna i spelet utan att det hände något som helst på min rymdbas lämnade mig bara ledsen och förargad. Här med vill jag be alla spelutvecklare att skapa tutorials först av allt för sina strategi/simulator-spel, oavsett om det är i early beta eller inte.

spaceracescreenshot1

De första steg du som spelare tar blir är att starta utvecklingen av en ny rymdkrafts-teknologi. I det här fallet måste du uppfinna raketmotorer, höljen som klarar olika typer av tryck och diverse tillbehör till dina rymdraketer så de kan landa på Mars utan några allvarligare problem. Men det huvudsakliga målet handlar egentligen om att binda upp sponsorer för att dra in så mycket pengar som möjligt till projektet. Här handlar det om att ge alla sponsorer en förhoppning om vad de själva ska få ut av ditt bygge på Jorden, samt vad dina framtida planer när du påbörjar bebyggelsen av Mars ger i mervärde. Det märks att Race to Mars saknar en hel del funktioner och att det är i ett oerhört tidigt skede i utvecklingen. Jag har då aldrig hör talas om att en rymdbas kan ha fans. När jag hör ordet “fans” tänker jag osökt till sportens värld och fotbollens olika fans, för inte tusan tänker jag på rymdbas fans.

När du påbörjar utvecklingen av din första rymdraket gäller det att du har stenkoll på en massa andra saker runtomkring. Du måste hålla kontakten med National Space, Air Office och militären för att göra de införstådda i vad det är du håller på med, så de inte får för sig att du bygger långdistans-raketer som ska säljas på svarta marknaden. När ni läser det här måste ni ha det i bakhuvudet att Race to Mars är ett simulator-spel, allt kan hända i ett sådant spel och militären kan få för sig att stänga ned din rymdbas just på grund av att du varit dålig på att återkoppla till dem. De polska spelutvecklarna bakom spelet arbetar nära med forskare och vetenskapsmän ifrån Kosmonauta, allt för att kunna återge en så verklig bild och upplevelse som möjligt av hur arbetet går till på en rymdbas.

spaceracescreenshot2

Trots att det här är en förhandstitt får jag ändå nå slutet och etablera min nybyggda bas på Mars, utveckla alla möjliga program och upptäcka nya ritningar. Målet med spelet är just att nå Mars före dina datorstyrda konkurrenter, det hela känns lite som att köra ett mer avancerat “Space Race” i Civilization V, försten dit vinner. Race to Mars planeras att släppas efter sommaren till både Windows och OS X men planer finns även för en Android och iOS-version av spelet. Om ni diggar simulator-spel och rymden, så är det här definitivt ett spel ni bör lägga till på eran steam-önskelista, allt för att få de senaste uppdateringarna. Om ni vill ha mer information redan nu kan ni kika in den officiella hemsidan.