Det finns många ämnen som potentiellt kan bli fantastiska spel. Robotar, vilda västern och grävande har alla vid olika tillfällen visat att de fungerar utmärkt att göra spel utav. SteamWorld Dig: A Fistful of Dirt kombinerar dessa tre och skapar en värld som gör mig lite extra nyfiken på vad den här kombinationen har att erbjuda. Spelet släpptes redan förra året på Pc och Nintendo 3DS men nu har det letat sig in på Sonys domäner. Ingen mening med att fördröja det här utan nu greppar vi hackan och börjar gräva ner oss djupt under jord.

Digdownunderground

Spelaren antar rollen som roboten Rusty som blivit ombedd av sin farbror att besöka honom då farbrorn tydligen har hittat något väldigt speciellt i sin gruva. Nu visar det sig snart att vad det nu var den gamle roboten ville visa har Rusty tagit lite för lång tid på sig att komma fram och det enda Rusty finner är en gammal gruva, en hacka och en hög med skrot som tidigare var hans farbror. Det är väldigt lite i berättelsen som berättas rakt ut och det mesta är gjort för att ge spelaren ledtrådar för varför världen ser ut som den gör. Den lilla ”staden” Tumbleton som stolt skryter med sina tre invånare är knappast en guldgruva av ledtrådar, vilket gör att den information som ges lätt sätter sig kvar. Det är dock inte mycket tid man lägger på filosofiskt grubblande utan större delen av tiden använder spelaren till att gräva.

Detta är spelmekanikens kärna. Att gräva sig ner under jord, leta efter mineraler, sälja dessa för pengar och till sist handla bättre verktyg innan proceduren upprepas. Jag gillar den grafiska profilen och även dem ljud som mjukt flyter ut ur högtalarna, men denna cykel av grävande och säljande av ädelstenar är verkligen inte vad anser vara ett roligt tidsfördriv. Skulle jag behöva någon monoton och upprepande terapisysselsättning skulle det definitivt fungera men nu behöver jag något lite mer stimulerande. Det blir bättre när man når speciella gruvor där man ställs inför utmaningar som snarare är utformade som klassiska plattformsutmaningar med hoppande och överlistade utav fiender, men dessa sidospår är en relativt liten del av SteamWorld Dig och majoriteten av tiden spenderas med jord upp till knäskålarna.

Upgradingisprettybasic

Det blir bättre när man gräver sig djupare och fienderna både blir fler och aggressivare, men någon större variation blir det aldrig. Trots att många klassiska beprövade spelelement finns med och att Rusty får nya förmågor och föremål som exempelvis dubbelhopp och dynamitgubbar kommer man snart tillbaka till det monotona grävandet som ibland känns som att det aldrig vill ta slut. Till slut börjar jag gräva per automatik. Inga tankar, inga speciella val eller ens någon strategi. Jag gör bara mitt bästa för att så snabbt som möjligt nå botten för att se om det någonsin dyker upp något extra intressant och till slut händer det. Plötsligt är inte mitt enda mål att gräva mig neråt utan att leta upp någonting i områdena jag redan har grävt mig förbi. Jag trodde aldrig jag skulle vara tacksam över klassisk ”backtracking” där man helt enkelt går tillbaka till områden man redan varit på, men SteamWorld Dig bevisade för mig att allt kan vara välkommet om man desperat söker omväxling.

Att någonting med en så vacker yta kan kännas tomt och tråkigt är inte vad man direkt förväntar sig men det är precis hur jag skulle beskriva SteamWorld Dig. Vore det inte för att mina ögon och öron fick en behaglig upplevelse hade jag troligtvis gett upp ganska fort men i stället sporrades jag lite smått av vetskapen om att nästa gång jag lämnar diamanter och guld till ytan får jag återigen besöka de ytterligt charmiga invånarna i Tumbleton. Jag vill verkligen tycka om det här. Det finns extrema mängder av charmiga detaljer och ting lite här och var och musiken som förvisso håller sig väldigt lugn när man är under jord passar ypperligt till det man gör. Tyvärr för min del är detta ett spel som är anpassat för dem som inte har något emot ”grinding” och jag tillhör inte den gruppen på långa vägar.

SteamWorld Dig: A Fistful of Dirt

6

8/10