Postmasterinfo[1]

När indie-industrin ökar konstant så kommer det att komma ut några spel som är helt underbara, exempel på dessa är Briad, FEZ, The Stanley Parable med flera. Sen har vi rötägg som aldrig borde sett dagens ljus som Guise of Wolves och Day One: Garry’s Incident. Sist men inte minst så finns de spelen som bara släpptes för att fylla ett utrymme vi inte tyckte behövde fyllas, där passar Post Master in.

Post Master är ett spel i simulator-genren, med inriktning på post service. Enkelt förklarat innebär detta att spelet går ut på att man ska bygga upp ett företag á la UPS och FedEx. Varför skulle man vilja göra detta? Ja, det kan vara en bra fråga, men mitt svar är att det vill du inte. Det är svårt att argumentera till säga att spelet är helt omöjligt att ge sig in, det är dock omotiverande att ta sig vidare i spelet.

PostMaster 2014-03-23 20-51-21-68

Spelets tutorial är väldigt simpel, det är en halv hög med tooltips som säger att du ska trycka här och trycka där för att göra olika saker. Inget av detta kommer du lägga på minne, vilket innebär att du är helt oduglig när du väl kommit in i spelet i alla fall. Jag satt själv och gjorde den tre gånger innan jag kom ihåg tillräckligt mycket för att ta mig själv längre in i spelet.

När jag väl kommit en bit in spelet insåg jag att det fanns ett till hål i vägen och det är att spelet inte har något djup. Har man väl tagit sig förbi det första hindret på inlärningskurvan så är framgång i spelet ganska enkelt och har inga större hinder på vägen.

Förutom det här lider spelet även av ett dumt interface som inte alltid gör det självklart vad de olika knapparna man trycker på kommer göra. Visst finns det en medföljande text som dyker upp om man highlightar knappen med muspekaren, men personligen tycker jag inte att man ska behöva vänta två sekunder på dessa varenda gång för att man ska veta vad man håller på med.

PostMaster 2014-03-23 20-39-03-00

Klickandet på knapparna är också någonting du får förbereda dig på att göra en hel del, för Post Master har inga som helst snabbkommandon bundna till tangentbordet. Detta innebär att du inte ens kan trycka på escape för att få upp huvudmenyn och spara spelet.

Att bedöma spelets grafiska presentation är lite knepigt, eftersom att det är en indie-titel förväntar man sig inte särskilt mycket av spelet. Fast det hade inte varit till någon större skada om spelet inte såg ut som om det hörde hemma på Facebook. En enkel lösning på det hade varit att byggnaderna i de olika kvarteren hade lite större variation istället för att alla ska tryckas in i ett identiskt rutmönster.

Nu kommer det i alla fall en positiv sak att påpeka om i detta spelet och det är ljudet. Musiken i menyer och i spelet fungerar riktigt bra i denna typen av spel och är inte alls påfrestande när man sitter och spelar i kortare perioder. I längden är det svårt att tänka sig att det kommer sitta någon och digga med i musiken, då väljer man nog själv att dra på sin personliga playlist för gaming. Tyvärr glänser inte ljudet överallt i spelet för när man sitter i vyn över sitt postkontor och ser alla arbeta så pågår ett visst buller i bakgrunden utav folk som pratar, en jobbig effekt som utav någon anledning kändes mycket högre än många andra ljud i spelet.

PostMaster 2014-03-23 20-39-32-44

Vad jag egentligen tycker om Post Master är svårt att beskriva, spelet i sig har en ytterst svag presentation. Spelet lider inte utav någonting som gör det obrukbart, men det har inte heller många saker som talar om dess fördelar. Har du något undangömt intresse för en simulator som går ut på att starta ett företag som inriktar sig inom transport och bud så kan det här vara spelet för dig. En ointresserad person kommer dock att vända ryggen till snabbt för att söka bättre alternativ för att få sin simulator fix.

Post Master

Post Master
3