Legothemovievideogameinfo[1]

The lego movie videogame är de första Lego-spelet jag har spelat sedan  jag och min sambo tog oss igenom Midgård i Lego Lord Of The Rings. Det märks att man nu valt att fokusera mer på att erbjuda spelarna en trevlig spelupplevelse och det ska vara sådär lagom mycket att göra utanför de olika banorna. Traveller’s Tales senaste lego titel kommer inte göra varken dig eller din bästa vän besviken, men förvänta er heller inte att kunna ge er ut på en lika omfattande utforskningsfärd som i de tidigare spelen i Lego-serien.

The LEGO Movie Videogame_20

Ni som brukar gå på bio rätt ofta har ju garanterat sett reklamen ifrån lego filmen visas, och säkerligen sett en hel klunga barn på väg in i salongen som är sjukt taggade på att se just lego the movie. Jag har själv sett filmen och kan relatera till inte bara barnens förväntningar men även väldigt många platser och mellansekvenser till det som visades upp under biobesöket. Inte nog med att vi får spela ett nytt lego-spel som är baserat på sin egna film så finns det en hel del karaktärer nya som gamla där vi bland annat stöter på: Gandalf, Abraham Lincoln eller varför inte Sheriff-not-a-robot som hör och häpna faktiskt ÄR en robot.

Då vi spelade Lego Lord of the rings upplevde i alla fall jag en del störningsmoment där lite av spellusten och utforskarlusten inom mig dog en smula. Banorna var på tok för långa, väldigt enformiga men samtidigt charmiga på det sättet de flesta lego spelen är. The Lego Movie Video Game lider lite av samma problem fast tvärtom. Spelet i sig är otroligt färgglatt, mysiga och fenomenalt uppbyggt. Vi blir ständigt påminda av att det är ett lego-spel vi spelar och den störtsköna humorn är evigt närvarande. Banorna är precis lagom i längd och bjuder in till omspelsvärde för att hitta alla gömda skatter. En bana tar inte mer än 15 minuter att ta sig igenom, men det gör absolut ingenting då de olika områdena man kan springa runt i helt klart väger upp till utforskaren inom oss alla.

The LEGO Movie Videogame_30

Banorna följer som vanligt en röd tråd men när vi inte befinner oss i en bana strosar vi istället runt i en av spelets 4 världar. Vi kan exempelvis springa runt i Brickensburg som är en legostad där man kan rädda katter som sprungit bort, bygga en glassbil eller helt enkelt leta rätt på verktyg som byggarbetarna tappar bort. Allt detta belönas i vanlig lego anda med upplåsning utav röda legobitar. De röda legobitarna är det som kommer göra din vistelse i the lego movie videogame till en roligare upplevelse. Som i alla tidigare lego-spel används dessa till att erhålla 1-10 gånger mer pengar, odödlighet, en pil som hjälper dig genom att peka mot gömda guldbitar i olika banor med mera. En nyhet i det här spelet är att vi även kan hitta olika byxor till våra karaktärer. Dessa byxor finns utspridda på de 15 olika banorna och ger dina karaktärer superkrafter som att flyga, springa snabbt, hoppa högt eller slå hårt.

Det tog mig totalt elva timmar att låsa upp alla troféer i spelet, vilket jag tycker är helt klart godkänt för ett lego-spel. De elva timmarna kändes precis lagom långt. Platinum trofén var just att göra precis ALLT i spelet, och att ta alla troféer är något jag oftast har som mål att få i alla spel jag sätter mig med. Något som även förhöjer spelupplevelsen är att allt flyter på så otroligt bra, fast man kan ju egentligen inte förvänta sig annat när man spelar på en Playstation 4. Alla animationer, bakgrunder och flödet blir helt annorlunda jämfört med när man faktiskt satt och spelade Lego Lord of the Rings på Xbox 360. Under tiden jag suttit och spelat The lego movie videogame så har jag och en god vän använt oss av stream-möjligheten till fullo! Vi har hjälps åt att leta rätt på skatter, och genom stream-tjänsten visat den andra vart respektive sak den andra missat faktiskt legat. Bara att man kan använda sig utav en sådan funktion som ett hjälpmedel och dessutom fungerar bra, förhöjer upplevelsen med spelet enormt, oavsett om det är implementerat i spelet eller själva konsolen.

The LEGO Movie Videogame_33

The lego movie videogame bjuder spelaren på en hel del trevliga upplevelser och äventyr med ett hundratal olika karaktärer kända ifrån både filmer och spel. Vi bjuds på en mysig atmosfär där referenserna flyger kors och tvärs ifrån dagens media. Om man ser tillbaka på spelseriens tidigare spel tycker jag definitivt det här lyser som absolut starkast med tanke på banornas upplägg, spelets utmaningar och utformningen av storyn. Om du inte tidigare spelat ett av Lego-spelen så är det definitivt dags att göra det nu. The  lego movie videogame är ett av seriens starkaste kort och en perfekt inkörsport för både barn som vuxna, kvinna som man.

The Lego Movie Videogame

8

8/10