Fableanniversaryinfo[1]

Microsoft och Lionhead Studios firar Fable’s tioårsjubileum med att släppa Fable Anniversary. Vi får återigen besöka Albion och alla de vanliga och ovanliga karaktärerna från det första spelet i serien. Denna gång är dock vår vistelse kryddad av högupplösta HD-texturer, nya karaktärsmodeller samt ett nytt sparsystem. När du köper Fable Anniversary så får du förutom grundspelet även The Lost Chapters samt integrering med Xbox Smartglass.

FA02

Byborna hälsar mig med ”Hello Chickenchaser”, och får min ryggrad att vibrera. Jag får genast en minnesbild av mig själv från 10 år sedan, hur jag satt med mitt Xbox och tänkte: ”Detta blir min absolut coolaste spelupplevelse någonsin!”. Nu är jag inte lika hoppfull. Jag hoppas bara att det är uppdaterat nog för att stämma överens med mina efterkonstruerade minnesbilder. Det finns ju diverse anledningar till varför man inte har plockat fram sina favoritspel från 10 år tillbaka. Det faktiska utseendet skulle inte alls stämma med hur man minns att det såg ut.

Ingenting har ändrats förutom grafik. Detta kan såklart vara både bra och dåligt. Jag minns hypen inför Fable när det skulle släppas i oktober år 2004. Världen skulle vara dynamisk och evigt förändrande. Ett hugg i ett träd skulle sitta kvar i trädet under resten av äventyret. Albion skulle vara en levande värld där ALLT du gjorde skulle påverka världen eller upplevelsen. På sätt och vis lyckades Lionhead med sitt mål. Minsta lilla prutt gav mig ondskepoäng, och ett välriktat hugg på en bybo resulterade i ännu fler ondskepoäng. För de som tyckte att Fable var fulländat är Anniversary en fulländad hyllning. För de som tyckte att Fable var lite väl sparsmakat för allt som utlovats, är även Anniversary sparsmakat. Spelet är exakt detsamma. Personligen hade jag gärna sett hur Fable hade sett ut om det släppts idag, inte bara grafikmässigt. Även med större områden, fler val att välja mellan, och kanske till och med implementerat några av finesserna som från början var tänkta att komma med i spelet, som under utvecklingsfasen gick under namnet: ”Project Ego”.

Boy_OakVale

Följande utdrag är en del av en artikel som skrevs av Gamespot inför releasen år 2004:

However, since it won accolades at last year’s XO3 in France, Fable’s ambitions have been somewhat curtailed. Earlier this year, the game’s multiplayer features were scrapped, and its once totally open-ended gameplay was given a more linear focus.

Ambitionerna kring Fable var större än vad slutprodukten blev. Många var peppade på ett spel som från till en början verkar ha liknat Fable 3, eller kanske till och med Elder Scrolls, men fick istället ett linjärt men mysigt RPG. De som sedan innan kände till Peter Molyneux och hade spelat Black & White var nog extra taggade på att se Lionhead släppa ett RPG med multiplayer och öppna landskap. Jag var en av dem. Jag hade därför hoppats att Fable Anniversary skulle ge det Fable lite rättvisa. Att det skulle bli återskapat av visionen Lionhead en gång hade när spelet fortfarande gick under namnet Project Ego. Vi fick i alla fall Smartglass-integrering, men att kunna titta på kartan över Albion på sin mobiltelefon medan man spelar tror jag inte stod med på Lionheads projektplan för 10 år sedan.

Fable Anniversary_04

Fable Anniversary är Fable, återskapat på pricken, och på sätt och vis kan jag tycka att det är skönt. Jag har alltid gillat när saker är enhetliga, och det faktum att hela trilogin nu finns på samma konsol, med i stort sett samma grafik och samma stil är tillfredsställande. För kommande fans känns det säkert också mer genuint att uppleva hela trilogin på samma plattform, även fast de flesta kanske hellre köper en Xbox One eller PlayStation 4 snarare än en trilogi till den äldre generationens konsoler. Hade det funnits bakåtkompatibilitet på de nya maskinerna så kanske…

Fable Anniversary

5

6/10