Lightningreturnsinfo[1]

Här kommer jultomten!

Kanske några månader för sent men vad gör det när man äntligen ska få ta del av den avslutande delen i FFXIII-sagan. Vi som är Square Enix-fans har tagit oss igenom FFXIII och XIII-2  där de flesta av oss har suttit som frågetecken och inte fått den fulla bilden av vad som pågår, men äntligen är svaren här.

Battle 01_1392037654

Förhoppningsvis besvaras alla våra frågor i den avslutande delen i trilogin. Vi får även ett litet smakprov på vad som kanske är ett nytt stridssystem i Final Fantasy. Spelet startar och jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig och ställer mig frågandes hur Lightning Returns ska konkurrera med de tidigare delarna i Final Fantasy XIII-serien, inte bara storymässigt men även spelmässigt.

I Lightning Returns får vi spela som den tuffa, lite känslokalla, Lightning som har blivit utvald av guden Bhunivelze att bli ”The Savior”, målet med spelet är alltså att försöka rädda så mycket som möjligt innan världen går under. Något som jag alltid har gillat med Lightning är att hon inte är den vanliga stereotypiska tjejkaraktären vi oftast finner i J-RPG spel. Hon utstrålar styrka, mod, självsäkerhet och är en stark karaktär. Många spel försöker porträttera kvinnor som starka men misslyckas kraftigt då deras bild av styrka kretsar kring de kvinnliga formerna.

Ett nytt inslag i serien är en tidsgräns på 13 dagar (speldagar), har du inte klarat spelets huvudstory  innan tiden gått ut så är det ”GAME OVER” . Det är helt enkelt en liten Majoras Mask fast utan chansen att spola tillbaka tiden med hjälp av skönsång. Där slutar dock likheterna, för som i de flesta Final Fantasy spel så har du tillgång till diverse färdigheter som hjälper dig under spelets gång för att nå slutmålet (dagen). Jag personligen tycker inte inte att detta påverkade mig så mycket då jag hade många dagar kvar när jag väl avslutat storyn. Men detta beror självklart hur van du är på att spela rollspel. Dock så tror jag att tidsgränsen kan vara stressande om man spelar på svåraste nivån.

Enviroment 41_1392037661

Det känns som att Square Enix har glömt bort vad som fångade intresset hos oss spelare från första början, (bortsett från storyn). Mycket av stämningen är borta samt det turbaserade stridsstystemet från tidigare delar i XIII-sagan och Crystarium-systemet som du använde för att uppgradera dina karaktärer har ersatts av utförandet av uppdrag och sidouppdrag för att förbättra Lightning. Den största förändringen är att man varken går upp i nivåer eller sätter ut poäng för att förbättra Lightnings liv, styrka med mera. Beroende på vilka dräkter du väljer att använda så får du diverse egenskaper som skiljer sig från dräkt till dräkt, så tänk på att olika situationer kan kräva olika dräkter. Spelet är väldigt fokuserat kring sidouppdragen då det blir både föremål-och egenskapsbaserat i längden, olika dräkter ger dig olika färdigheter som är låsta till respektive dräkt och inte går att ändra på, bra säger vissa och dåligt säger andra. Personligen känner jag att det fungerar bra och utmanar mig att tänka mer strategiskt istället för att bara hamra på knapparna. Det finns väldigt många accessoarer att köpa och hitta som du kan använda för att skräddarsy ditt utseende och du kan även ändra färgerna på majoriteten av alla olika dräkter.

Final Fantasy-seriens största styrka har alltid legat i storyn vilket många J-RPG-fans älskar (mig inräknat), så inledningen av Lightning Returns samt de första 10-30 minuterna av gameplay gav mig verkligen vad jag längtat efter och hoppats på, i alla fall storymässigt.  Spelet bjuder på många olika tutorials som förklarar väldigt bra hur spelet fungerar och hur de olika mekanikerna fungerar i spelet, läs väl vad som står och du lär inte få några problem åtminstone 50-60% in i spelet .

Trots att stridssystemet är nytt, unikt och kanske även lite revolutionerande så ger det en dålig försmak på vad resten av spelet bjuder på. Med detta menar jag att man inte blir inkastad i allt för svårhanterade strider förrän en bit in i spelet. Trots att det är en helt klar fördel att ha spelat de tidigare delarna i spelserien så kan man som nykomling även uppskatta Lightning Returns lika mycket som det inbitna fanet. Spelet kan vara svårt att komma in i och kan kännas lite främmande så jag skulle rekommendera att folk som inte är ute efter en rejäl utmaning att prova spelet på svårighetsgraden Normal och sen kanske börja om på Easy. Som man brukar säga övning ger färdighet.

chocobo eater

Alla fiender du stöter på blir starkare och mer utmanande desto längre in i spelet du kommer. Så tro inte att du är övermäktig för att du enkelt kan döda allt i början, det betyder det inte att du inte kommer att gråta då du upptäcker att fienderna plötsligt är ikapp dig och dina färdigheter som både spelare och karaktär. Dock sker detta i ett bra tempo för när du åter besöker platser du varit vid tidigare under äventyrets gång bjuds du på utmaningar då spelets story är uppdelad i fyra segment och du väljer själv i vilken ordning du vill uppleva dessa. Oavsett vilken ordning du väljer så bjuds du på utmaningar.

För mig som är lite av en hack ‘n’ slash-fantast så ger Lightning Returns mig det bästa från båda världarna, när man kastas in i det från första början känns det som jag tidigare nämnt nytt och fräscht men allt eftersom att man kommer vidare känns det mest simpelt och lite rent utav enformigt. Ett bra råd för alla som testar på Lightning Returns är att försvar är bästa offensiv. Glömmer du bort det mottot så kan du nästintill säga adjö till bosstriderna då de flesta är baserade på just Lightnings förmåga Guard som gör det väldigt lätt att nå fram till Stagger-effekten, med Stagger menas det att fienden blir tillfälligt förlamad och inte kan göra motstånd. Utnyttjas inte denna så blir spelet nästintill omöjligt. Detta är också en utav anledningarna till att jag tror att spelare som inte är ute efter ett spel som kan utmana dem, eller vill lära sig något nytt kommer att överge spelet efter några timmar. Men med tålamod tog jag mig igenom detta underbara spel, och för er som undrar så var det verkligen värt det!

Men hur är det nu för er som känner att ni inte fått några avslut på de olika karaktärerna i trilogin, som bara finns där och helt plötsligt försvinner de utan någon vettig förklaring? Svaret ges i Lightning Returns. Jag kan äntligen säga att kapitlet känns som ett avslut i den tredje och sista delen av trilogin. Många obesvarade frågor tas upp, samt nya frågor dyker upp, som om man med lite tur får svar på. Allting beror på vilka sidouppdrag du tar dig an under spelets gång.

J-EN_1377016324

Sen det grafiska som Final Fantasy bjöd på då den första filmen dök upp på bio under 2001 har Square Enix varit väldigt duktiga på att ge oss spelare och tittare en riktigt detaljerad datoranimerad värld där de inte har sparat på en krona för att ge oss det bästa möjliga. Tyvärr lämnar dock Lightning Returns en hel del att önska på just den den grafiska fronten. Huvudkaraktärerna är detaljerade nästintill felfritt, men alla andra karaktärer samt NPCer du stöter på är så dåligt designade att det ser ut som att de kommer från Playstation 2-tiden, om man ska dra några liknelser. Eftersom att det inte går att komma ifrån detta faktum så sänks betyget en aning. När det gäller känslorna som framkallas från NPCer så berör dialogerna oftast. Både skådespeleriet samt manus är välutfört men jag kan inte säga något mer än det. Alla människor kommer att beröras olika av dessa fantastiska dialoger. I slutändan handlar det om var och ens moraliska kompass.

Ljudupplevelsen i Lightning Returns är över lag väldigt bra, men något som erfarna spelare med ett bra öra snabbt kommer lägga märke till är att ljudspåret som ligger i bakgrunden när man är i strider, är exakt samma som i tidigare delarna av serien. Visst var det väldigt bra när man spelade XIII, men efter ett tag blir man väldigt trött på den monotona slingan som upprepas gång på gång, den sätter sig i huvudet och vägrar försvinna vilket resulterar i att man nynnar på den hela dagarna till slut. Jag kände relativt fort att jag hade velat ha ett annorlunda ljudspår i avslutande delen och tycker att Square Enix var lata som gjorde ett så väldigt bekvämt val. Resterande musik i spelet kan jag inte klaga på men det är heller inte något utöver det vanliga och går obemärkt förbi mina hörselgångar.

Enviroment 20_1392037659

Även fast du kanske inte har spelat alla eller något Final Fantasy spel som kommit ut så kommer du troligen ha kul med Lightning Returns, spelvärlden du befinner dig i har väldigt stor blandning av miljöer och känns aldrig repetitiv, vid första anblick kan de fyra kontinenter verka litet, fast det kunde inte vara längre från sanningen. Omgivningarna är väldigt bra designade och detaljerna är imponerande. Jag kan själv som studerande 3D-artist se hur mycket tid och kärlek som är nedlagt på detta. På varje kontinent erbjuds det många olika saker, så för oss som spelare krävs det inte mer än dessa fyra för att ha tillräckligt att utforska. Trots spelets häpnadsväckande korta huvudstory så avancerar man vidare relativt fort och man får sedan spendera sin tid med att prata med människor för att kunna ge sig an de olika sidouppdragen. Vissa uppdrag kan du t.ex. inte göra vilken tid på dygnet som helst och inte heller vilken dag som helst så det gäller att vara uppmärksam. Men utmaningarna slutar självklart inte där, då du som spelare måste uppnå vissa mål under vissa dagar för att kunna ta del av alla de olika sidouppdragen som finns. Missar du det, ja, då får du chansen igen när du klarat spelet.

Känner du dig fortfarande osäker och inte vet om Lightning Returns är något för dig så finns självklart demot att ladda ner på både Playstation Network och Xbox Live.
Jag rekommenderar starkt att du laddar ned demot och testar då det ger en relativt överblick över hur spelet är. Så för all del testa spelet. Chansen är stor att du blir överraskad. Bättre att ha spelat det än att ha missat att göra det!
Inget vågat, inget vunnet! Tills nästa gång, nu ska jag ro åt mig alla saftiga troféer!

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

7