Narutofullburst3info[1]

Jag som aldrig sett en enda animeserie i mitt liv ger mig på en kultförklarad serie som Naruto i spelform. Jag gör mitt bästa men eftersom jag inte är insatt i historien bakom serien så kanske det inte blir så mycket story och name dropping. Det börjar med den ganska vanliga standarden som de flesta Playstation 3 spelen har – en obligatorisk installation av skivan (aldrig förstått fördelarna med Blu ray när det blir ett krav av göra så här jämt?) Jag bjuds dock som plåster på såren av kompensation i form av text innehållandes bakgrundsinformation, men redan här känner jag mig rätt så vilsen. Jag försöker läsa, ta in, förstå det som berättas om. Det är något som saknas. Som att dem har kastat in mig mitt i handlingen och antar att jag sett minst 52 avsnitt av animen, men jag fortsätter att försöka läsa och ta in så mycket jag kan. Men om jag har förstått det hela rätt så är de flashbacks man bjuds på i början från början av the Nine-Tails’ Attack on Konoha och fortsätter sedan med Five Kage Summit Arc och avslutas med en alternativ version av det som händer under Shinobi World War Arc.

Narutoshippudenumsfullbursttxtscrnone

När spelet är klart med sitt försök att utbilda mig som Naruto noob är det dags att få greppa kontrollen och smiska lite stjärt! Det är ingen större överraskning att grafiken är tecknad vilket är helt ok för mig som älskar stilen som Cyber Connect 2 använder sig av och känner hur barnet inom mig skriker lite av lycka. Det som slår mig väldigt snabbt är hur mycket handling som ligger bakom själva spelet. Till en början är det mest dialoger följt av en strid som tar någon minut och därefter ytterligare dialoger i några minuter. Det är alltså späckat med story. Och för någon som har sett Naruto kan jag tänka mig att det kan vara riktigt trevligt att lyssna på dessa. För mig som aldrig hört talas om Naruto fram tills nu då?

Nej… Jag finner det inte intressant alls dessvärre. Jag fick uppfattningen om att det var en annorlunda tolkning på ett fightingspel dock känns det mer som ett Rollspel med tydliga fighting influenser ju mer jag spelar det. Striderna är också av ett annat slag än vad de flesta fighting spel som jag spelat brukar använda sig av. I början av spelet handlar det mest om att undvika motståndarens attacker och trycka på samma knapp för att få in långa combo-attacker. Detta ändras desto längre in i spelet du kommer såklart. Du har också en större yta att röra dig på under striderna i detta spel. Vilket gör att spelet inte känns lika monotont som vissa fightingspel kan göra trots skryt om både stora ytor och interaktiva banor.

Narutoshippudenumsfullbursttxtscrntwo

Combo systemet kunde dom enligt mig dock lagt lite mer fokus på då jag kan få till en 20 hits combo genom att trycka på samma knapp om och om igen. Under stridens gång är det en bra idé att bygga upp sin ”Shakra” som i sin tur gör så att du kan använda din karaktärs specialattack. Dock går även dessa att blockera vilket inte alltid känns så genomtänkt. Tar jag mig tiden att ladda upp inför ett specialattack så ser jag helst att det inte är möjligt att blockera det. Möjligtvis undvika det på något annat sätt med att blockera den gör den ganska meningslös och tar bort ”Wow faktorn” jag vill känna av att utföra den.

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst har dock en mysig känsla som lyckas nå mig men som jag inte riktigt kan sätta fingret på vad det exakt är. Musiken får mig att stanna upp och bara lyssna många gånger och som gammal JRPG fantast så finns det små element av rollspel i detta även om dom som sagt är små. När det kommer till multiplayer så var det en annorlunda känsla. Nu blir det ett fightingspel utav det hela, dock förlorade jag gång på gång så kan inte ge någon objektiv blick på hur det fungerade. Min andra handkontroll valde såklart också att säga upp sig så frugan kunde inte heller möta mig…

Narutoshippudenumsfullbursttxtscrnthree

Jag har helt klart börjat fundera på att titta på Naruto serien för att se vad jag har missat för något. Så på så sätt lyckas spelet fånga mig och min nyfikenhet. Gillar du anime och framförallt Naruto tror jag att du kommer att tycka om det här spelet. Gillar du det inte eller aldrig har sett det så kan det ändå vara värt att pröva det för det är ett väldigt annorlunda spel. Jag själv har aldrig spelat något liknande, både på gott och ont.

Läs även vår recension av Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm Generations

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 Full Burst

7