Legomarvelsuperheroesinfo[1]

Jag har alltid gillat superhjältar och Lego, så kombinationen av dessa två kan ju inte vara annat än bra? Att rabbla upp alla superhjältar och superskurkars namn, men några favoriter ska vi nog klämma in och eftersom diverse har olika egenskaper så passar dessa olika bra i olika situationer (några är dock väldigt snarlika och ibland bara ett annat utseende) men 155 st är ganska många om man inte räknar in nedladdningsbart material.

Lego-Marvel-Superheroes-8

Som i alla Lego spel finns en humor konstant närvarande som får även den gamla surgubben att rycka på smilgroparna. Människorna runt om i staden kommenterar och säger olika saker beroende på vem av karaktärerna du spelar som. The Human Torch från Fantastic Four är nog den jag sent kommer glömma ” Hey it’s what’s his name? Candle Man!” (Jag googlade Candle man) i tur och otur har man valt att inte ha med svenska som språk i spelet. Idag kan dom flesta sjuåringar en hel del Engelska men jag menar tänk er själva ” Hej! Det är ju han, vad heter han? Stearinmannen!” chansen att jag skulle vrida mig av skratt är rätt stor.

I Lego Marvel Super Heroes samlar Dr.Doom, Magneto, Loki på sig så kallade ”Cosmic bricks” som dom fått fatt i då dom skjutit ned Silver Surfer (för er som inte har koll på vilka dessa karaktärer faktiskt är rekommenderar jag Google) Vad och framförallt varför de samlar på sig dessa Cosmic Bricks är något som storyn i spelet kommer avslöja. Men utan att spoila kan jag berätta att det inte är några bra saker alls. Jag nämnde humorn i början på recensionen och förutom att människorna i världen kläcker ur sig roliga kommentarer så finns det som alltid i Lego spelen andra skämt som kan vara allt ifrån att larvigheter som Tony Starks personlighet, Spindelmannens låga skämt och svar på tal till internskämt som de flesta som har koll på Marvels värld förstår.

Det bjuds på en hel del klurigheter och till skillnad från tidigare frustrationer och vredesutbrott (se Lego Pirates of the Caribbean och Lego Harry Potter Years 5-7) Är dessa faktiskt roliga att lösa för att ta sig vidare och även om det blir en och annan facepalm av den simpla lösningen skrattar jag och tänker ”en sjuåring skulle äga mig här” min vän Taze som satt och spelade med skrattade gott åt både det ena och det andra när jag fastnade på diverse banor. Lego Marvel Super Heroes är sådär lagom långt i speltid, och när man faktiskt är klar och har klarat får man valet att fortsätta spela för att spela sidouppdrag, hitta nya karaktärer och ta allt hemligt som finns på de olika banorna. Stan Lee spelar en stor roll i spelet och att rädda honom blir som en besatthet hos mig, när jag väl lyckats så blir jag självklart rikligt belönad. Men inget Lego spel speciellt inte detta är utan buggar och jag har flertal gånger vart med om att spelet hängt sig vid speciella sekvenser som resulterat i omstart av hela Xboxet, som tur är sparas spelet per automatik så man förlorar inget man redan låst upp men om det är just det du försöker göra är det fruktansvärt irriterande. Detta löstes dock genom att jag kom tillbaka till samma event vid senare tillfälle i spelet. Jag har en panikartad känsla oavsett vilket spel jag spelar som innefattar att jag tänker ”åh nej nu är spelet snart slut! vad har jag missat ?” som nämnt ovan är det inga problem då spelet låter dig fortsätta spela i lugn och ro.

standlee

Det finns mycket extra och hemligt att samla på sig förutom diverse fordon och 155 karaktärer. Bonus banor låses upp vartefter man samlat på sig Golden bricks och jag lovar att mer en ett kärt återseende med just din favorit kommer ske under spelets gång. Sedan Lego Batman 2: DC Heroes har Traveler’s Tale valt att istället för diverse jibber jabba använda sig av riktig Engelskt tal till alla karaktärer. Det som var standard innan med mummel har blivit en sak man vant sig vid (bägge har sin charm förstås) Staden du befinner dig i har många kända byggnader samlade: Stark Tower, The Daily Bugle m.flera, och världen känns sådär lagom stor oavsett hur du väljer att ta dig fram. Att åka runt i olika fordon öppnar upp olika race som du kan delta ta i för att låsa olika saker. Samma sak gäller med karaktärer som kan flyga som Iron Man, Thor, men att bara gå omkring och titta på saker, byggnader och hur folket beter sig på gatorna, i trafiken är riktigt roligt och ett tidsfördriv i sig.

Musiken är ganska lågmäld i detta äventyr och även om det finns några mer pampiga stycken är det mer en loopande slinga man får höra på när man utforskar. Frågan är hur viktigt detta är i ett spel där den stora fokusen ligger på att utforska, och även om flera karaktärer som nämnt är mer eller mindre exakta bortsett från utseendet är Lego Marvel Super Heroes ett roligt spel, roligt och lättspelat, lättsmält. Såna spel behövs också bland allt skjutande, rollspelande och däckbrännande i bilspel. Saken blir inte sämre när min favorit Marvel-douchebag Deadpool även finns med och är spelbar! och det finns få saker som faktiskt är roligare än att ta fram den andra handkontrollen, ge den till sin vän och spela tillsammans. Mer skoj, mer skratt, mer nöje.

249130_screenshots_2013-11-10_00010

Nästa Lego spel att hålla utkik efter är The Lego Movie Video game som hade release i fredags (2014-02-14) samt kommande Lego The Hobbit: The Video Game som ska dyka upp under våren. Framtiden för Legospelen ser onekligen ljus ut då det inte finns brist på olika genrer att basera Lego på, men precis som allt annat är lagom bäst och det skulle vara trist om vi fick nog av Lego som funnits i de flesta av våra liv stora som små.

Lego Marvel Super Heroes

8

8/10