Raininfo[1]

Rain handlar om en namnlös pojke, som när spelets början tar vid ligger i sin säng med feber. Han hör ett ljud och genom sitt fönster ser han en siluett av en flicka i regnet. Han ropar efter henne, men hon hör honom inte och han ger sig av för att finna henne. När han själv kommer ut i regnet har hans skepnad också blivit en siluett.

Jakten på flickan sker på gatorna i en fantastiskt detaljrik stad som för tankarna till Italien på 30-talet och den vackra musiken i kombination med regnets dystra smatter får spelet en drömlik och melankolisk inramning.

Rainintxtscrnome

Gatorna är helt tomma och pojken får ibland en skymt av flickan och springer ihärdigt efter henne. Helt ensamma är de dock inte. I mörkret och regnet ruvar faror. Siluetter av monster stryker omkring på gatorna. En lång rad pussel måste lösas för att smyga förbi eller fly från de okända monstren. Ta betäckning under regnet eller använd ett lockbete som tillfällig distraktion för att komma vidare.

Pojkens och flickans vägar korsas till sist och därmed kan de hjälpas åt i flykten från spelets huvudsakliga antagonist, Den Okände, som försöker hindra dem från att ta sig tillbaka till ljuset i världen utanför. Det känns skönt att ha flickan som sällskap då det innan känts väldigt hopplöst och ensamt. Stundtals så förvandlas världen från en detaljrik och pittoresk stad till något som mer påminner om en målning av M.C. Escher. Lite kusligt och ohyggligt snyggt.

Man får tack vare kontinuerliga cutscenes och hjälptexter på skärmen väldigt uppenbara ledtrådar om hur man ska komma vidare. Det sistnämnda är något som under spelets gång för mig blir ganska irriterande. Jag vill i mycket större utsträckning själv lista ut vad jag ska göra och vart jag ska gå.

Kameravinklarna går inte att påverka, vilket känns irriterande i början men man vänjer sig efter ett tag och vinklarna hjälper en ständigt att fortsätta åt i den riktning man ska. Utvecklarna av Rain har trots låsta vinklar lyckats göra något som många andra misslyckats med, nämligen att vid vinkelbyte behålla karaktärens momentum åt rätt håll så du slipper finna dig själv oavsiktligt helt plötsligt springa över en kant. I stort känns spelet för lätt, men den namnlösa duon behåller ändå mitt intresse, jag vill se hur det går för dem.

Rainintxtscrntwo

Sammanfattningsvis är Rain ett bra spel. Barnens feberyra kamp mot en icke specificerad sjukdom fängslar. Grafiken är ofantligt vacker och musiken stämningsfullt. Regnet jag trodde skulle irritera mig ger mig istället en känsla av trygghet då det hindrar monstren från att höra mina fotsteg. Att det inte går att utforska miljöerna fritt och att det är för lätt drar ner betyget.

Rain

7

8/10