Halospartanassualtinfo[1]

Halo: Spartan Assault är Vanguard Entertainment och 343 Industries försök att göra ett spel till surfplattor. Är det en bra idé att porta ett sånt här spel till en kraftfullare konsol, eller borde det fått stanna kvar där det kom ifrån?

343 Industries tog över där Bungie slutade och gav oss ett helt fantastiskt Halo 4 och en skön remake på Halo: Combat Evolved Anniversary. Nu har de försökt ta sig ann den mobila plattformen också, i samarbete med Vanguard Entertainment (kända för Gatling Gears). Jag undrar om det här bara är ett enkelt sätt att försöka tjäna mer pengar, då spelet troligtvis inte sålt speciellt bra på Windows Phone.

Halo Spartan Assault Xbox One Co-op Screenshot 04

För att vara en konvertering från ett surfplattespel håller grafiken relativt hög klass, men det är också här det mesta positiva med spelet slutar. Tolka mig rätt nu, men surfplattor är begränsade i sin prestanda. Man måste således spara in på både det ena och det andra, och det är just därför Halo: Spartan Assault lider. Ljudeffekterna känns okej, men alla röstsamplingar återanvänds väldigt ofta vilket gör det lite tjatigt. Dessutom får vi bara se några korta halvt animerade mellansekvenser. Mellansekvenserna är alltså inte i 3D-grafik utan är 2D-objekt som rör sig, även kroppsdelar och dylikt är 2D-objekt som rör sig för att få gubbarna att röra på sig lite.

Även fast jag sitter och spelar på en Xbox 360 känns det hela tiden som att jag sitter med en surfplatta och spelar. Varje nivå betygssätts enligt brons, silver och guld – standardformulär A1 gällande mobilspel. Man kan också byta vapen och boosters inför varje uppdrag, som betalas med erfarenhetspoäng – även detta enligt standardformulär A1. Mikrotransaktioner erbjuds också i spelet och ifall man behöver mer XP kan man köpa det för riktiga pengar. Spelet kostar alltså runt 150 kr, och erbjuder köp via mikrotransaktioner… I’ll leave it at that.

HaloSpartanAssaultConsoleContentScreenshot_Mission2_a

Halo: Spartan Assault blir snabbt väldigt enformigt även om det erbjuder variation i uppdragen. Oavsett om man ska överleva vågor med fiender eller rensa banan för att ha en ren landningszon för ytterligare trupper känns det som varje uppdrag går ut på exakt samma sak. Döda allt på kartan. Spelet utspelar sig i en isometrisk vy där man ser sin karaktär i mitten av skärmen och kameran går inte att styra runt, eftersom det är en twin stick shooter. Det här gör det svårt att se vad som komma skall. Då man ibland stöter på fordon blir man ganska lätt panikslagen när man ser en Wraith komma mot en. Personligen tycker jag att twin stick shooter-genren är rätt mättad och att spelen sällan lockar med något unikt. De flesta känns som ett horde mode med en väldigt enkel AI som attackerar dig rakt på utan att försöka söka skydd eller ens undvika varandra. AI:n i Spartan Assault känns dock smartare. Beroende på vilken typ av fiende du möter beter den sig olika, likt de vanliga Halo-titlarna. De små Unggoy-figurerna beter sig som i alla Halo spel, yrar runt förvirrade och skriker obscena saker som man inte förstår, medan de större Elites försöker flanka och ta skydd. Trotts detta så känns det inte som Spartan Assault gör något jätteannorlunda mot de andra titlarna i samma genre. Jämför man med Halo-titlarna saknas det väldigt mycket. De episka miljöerna och utforskandet saknas helt, utan man yrar runt på relativt linjära kartor och skjuter fiender till höger och vänster.

Storyn förmedlas dels genom de ytterst få mellansekvenserna, men mestadels i form av text inför varje uppdrag. Jag fastnar inte alls i spelets story eller driv som jag gjort i tidigare Halo-titlar jag spelat. Spelet är också väldigt enkelt och de få gånger jag dött var för att jag slarvade. Styrningen i spelet är, inte helt oväntat, de två analoga spakarna på Xbox-kontrollen. Man skjuter med höger trigger, kastar granater med vänster och plockar upp föremål med X. Allt känns standard. Själva siktandat känns lite konstigt, då det känns som att spelet låser siktet på fiender åt en. Att kasta granater går relativt bra så länge man samtidigt är fastlåst på en fiende, då slängs den nära eller direkt på fienden. Kastar man en granat utan att först ha låst på en fiende så måste man däremot hålla koll var man siktar, då granaten annars kan flyga åt helt fel håll. Alla vapen och utrustning som kommit i de senare Halo-titlarna finns med. Boosters funkar på samma sätt, man kan till exempel ha en starkare sköld under kortare tid, eller ett hologram som springer rakt fram för att lura fienderna. Jag har inte haft någon möjlighet att testa co-op-delen eftersom ingen jag känner har köpt spelet. Men en fördel är att den går att köra online!

HaloSpartanAssaultConsoleContentScreenshot_Mission4_a

Sammanfattningsvis är det här ett väldigt generiskt isometriskt mobilspel, och jag har svårt att hitta något bra med spelet. Visst, AI:n är bättre än de flesta spel i genren men det räcker inte hela vägen. Grafiken är helt okej för att ha varit portat från Windows Phone 8 och ljudeffekterna håller god kvalitet, även om de återanvänds lite väl mycket. Det största problem jag har med spelet är att det inte är speciellt fängslande och jag sugs inte alls in i storyn som andra Halo-titlar (eller andra spel över huvud taget…). Det känns väldigt konstigt, allt finns där från tidigare Halo-spel, men ändå lockar det inget. Jag tycker också att det är väldigt konstigt att Microsoft tycker att de kan ta $15 på Xbox Live Arcade och samtidigt erbjuda mikrotransaktioner i spelet. På Windows Phone-butiken tar de 56 kr, även här känner jag att priset är alldeles för högt om de ändå ska erbjuda mikrotransaktioner. Jag kan förstå om spelet har sålt dåligt på Windows Phone och de nu försökte sälja några extra exemplar genom att porta det till Xbox 360 och Xbox One.

Vanguard Entertainment gjorde mest av arbetet, 343 Industries översåg projektet.

Halo: Spartan Assault

4