När det väl begav sig spelade jag Tomb Raider på Xbox 360, det är ungefär ett år sedan. Crystal Dynamics har nu gjort en smygdebut på nästa generations spelkonsoler då man i förra veckan släppte mer eller mindre samma spel men under namnet Tomb Raider: Definitive Edition. Den enda stora skillnaden i den här återlanseringen av spelet är att Lara Croft nog aldrig varit snyggare, samt att allt nedladdningsbart innehåll från tidigare versionen följer med. Frågan är bara om ett spel som hyllades av kritiker för över ett år sedan, fortfarande är lika bra idag på de nya konsolerna. Och för er som missat så gjorde jag en videorecension av Tomb Raider till Xbox 360, kika in den efter ni har läst den här recensionen.

Trdetxtscrnone

Vart börjar man egentligen när man aktivt ska försöka titta med de analytiska glasögonen och förstoringsglaset på ett spel som man redan har spelat igenom och gjort precis allt som det har att erbjuda? Berättelse, dialogerna, omgivningarna, allt är desamma och återigen ska vi ta oss till en öde ö med Lara och gå på skattjakt i hopp om att hitta antika objekt ifrån den Japanska solguden Himikos härkomst. På skeppet som ska styra kosan mot den förglömda ön råder det ett lugn, som snabbt övergår till någon typ av panik, man har nämligen hamnat mitt i en storm och kapsejsar. Lara spolas upp på en ö, tillsammans med några av sina äventyrs vänner, och det första uppdraget blir att samlas, lugna ned sig för att sedan spridas ut på den övergivna ön i hopp om svar och att bli räddade.

Under spelets gång samlar man på sig en liten arsenal av vapen, där den mest användbara helt klart är pilbågen som vi erhåller relativt tidigt. I Tomb Raider har man lyckats kombinera äventyr med små rollspels-segment så som att gå upp i nivåer, erhålla nya egenskaper och uppgradera dina vapen. För att gå upp i nivåer måste Lara döda fiender, leta rätt på skatter utspridda på ön, lösa mindre mysterium och jaga diverse olika djur. Spelet i sig är väldigt engagerande, och man sluts snabbt upp i den väldigt påtagliga atmosfären som Crystal Dynamics lyckats skapa. I mina ögon är Tomb Raider fortfarande väldigt rått, sätten som stackars Lara springer in i fällor, eller spetsas av träpålar genom brösten är inte behagligt för psyket, men samtidigt väldigt grafiskt. Idag är man ganska avtrubbad när det gäller blod åt höger och vänster och våldsamma scener, fiender exploderar med mera, men hur ofta ser man en sekvens där huvudkaraktären spetsas av en sylvass träpåle genom halsen, fortfarande medveten om vad som hänt under några sekunder och paniken verkligen syns i ögonen. Spelet är magstarkt och målande på samma gång, och man sitter som på nålar nästan hela tiden för att inte råka hamna i ytterligare en fälla som kanske krossar någon kroppsdel på Lara eller kostar henne livet.

Trdetxtscrntwo

I och med att Tomb Raider: Definitive Edition är lite som en inkörsport för Crystal Dynamics och Square Enix på nästa generations spelkonsoler, tycker jag ändå att man kunde engagerat sig lite mer än man gjort. När Tomb Raider släpptes var Crystal Dynamics väl medvetna om att både Playstation 4 och Xbox One snart skulle släppas och kunde enkelt ändrat om delar i spelet, istället gjorde man en direkt portning där man har fått hjälp utifrån att klistra på en liten snyggare grafikmotor. Ärligt talat märker jag knappt av den lilla skillnaden i grafiken som det pratats så mycket om. Laras hår blåser lite finare med vinden, partikeleffekterna är definitivt bättre, men det är så pass lite att det inte riktigt räcker till för att imponera på mig igen. För ett år sedan satt jag mer eller mindre och jubla över hur underbart det var att spela ett vuxet Tomb Raider, och ett snyggt sådant framförallt. Jag ger mig in i spelet med erfarenheten av det första Tomb Raider-spelet till PC som släpptes 1996. Men att sitta här nu med nästa generations spelkonsoler och bjudas på exakt samma berättelse och upplevelse igen gör mig lite besviken. Visserligen får vi med all nedladdningsbart material (Cave & Cliffs, 1939, Shipwrecked och single player outfit), men det väger absolut inte upp det man skulle kunnat ha ändrat på i själva spelet. Varför inte skapa några extra uppdrag? göra om vissa omgivningar eller bjuda på något lite mer revolutionerande än fler partiklar?

Jag är tyvärr inte lika imponerad nu som jag var för ett år sedan. Crystal Dynamics Tomb Raider reboot är definitivt ett bra spel, men när man får uppleva precis samma sak är det inte lika spännande. Det är ungefär som att hoppa fallskärm för första gången, den känslan i kroppen är nog rätt obeskrivlig. Men hur skulle man känna om man skulle hoppa en gång till direkt efter, det skulle definitivt inte vara lika spännande och häftigt som första gången. Samma sak gäller spel, Tom Raider är fortfarande bra och håller definitivt en hög kvalitet i det man är ute efter i ett bra spel, men när man har spelat igenom det och tagit alla troféer en gång, varför göra det igen? Om man bara bjuds på lite extra rök från eldar, eller hår som inte längre sitter som en tjock klump i bakhuvudet. Crystal Dynamics, ni kunde gjort något mycket bättre än det här, och det är tråkigt att ni inte riktigt tog chansen, vågade, och försenade releasen någon månad på grund av det som kunde blivit. Tomb Raider: Definitive Edition är för alla er som inte kan få nog av Lara Croft, som älskar snygg grafik och som inte fick möjligheten av någon anledning att inte spela igenom det nedladdningsbara materialet som släpptes. Tomb Raider är spelet ni måste spela, och om jag får dra det så pass långt som jag tänker göra, så är det här nog fortfarande det bästa äventyrsspelet jag har upplevt.

Tomb Raider: Definitive Edition

Tomb Raider: Definitive Edition
9