Det är inte längre någon överraskning att se ett nytt Assassin’s Creed varje år, börjar likna lite det som EA Sports gör med sina sportspel. Men det gör absolut ingenting så länge det är något nytt vi får bjudas på, och frågan är om Assassin’s Creed IV: Black Flag bjuder på tillräckligt mycket nyheter för att attrahera spelarna.

Assassinscreedivtxtscrnone

När jag sätter mig med ett spel i Ubisofts lönnmördar-serie har jag alltid lika svårt att få en känsla om spelet är bra, eller om det är exakt samma sak som tidigare. Black Flag bjuder oss på en resa som Edward Kenway, en pirat vars minne ska redas ut och sparas i Abstergos huvudkvarter. Det är första gången jag får sätta mina nakna fötter innanför Abstergos väggar och möts där av en storslagen miljö med hundratals ”Animus-maskiner”, maskiner som låter vanliga människor hoppa in i en lönnmördares olika minnen. Edward Kenway är en gudfar till karaktären Ratonhnhaké:ton som återfinns i Assassin’s Creed III. Större delen av spelet befinner vi oss till havs och kan utforska öar där det finns både huvuduppdrag och sidouppdrag, allt från att döda små leguaner, till att leta rätt på skatter som kommer göra dig rik.

Edward Kenway är en stenhård kille, och en typisk goodguy-badguy. Han lurar de flesta i sin omgivning, men vinner samtidigt förtroende hos andra för att närma sig sina mål. En av de största nyheterna i spelets serie, i och med Black Flag, är just det faktum att du spelar som en pirat. Alla vet vi att pirater rånar, letar efter skatter och styr kosan med sina majestätiska piratskepp, och precis allt det finns inbakat i Assassin’s Creed IV: Black Flag. Tråkigt nog så består spelets uppdrag av nästan samma sak som tidigare, förutom att det nu är anpassat till en ny berättelse om pirater och deras öde i staden Nassau. Till skillnad från andra spel i serien kan du nu som spelare inte bara klättra på hustak, utan även i träd. Detta möjliggör en hel del nya möjligheter att lönnmörda sina fiender, eller ta sig till nya platser. Ett återkommande koncept i spelet är det sedvanliga samlandet. Vi kan samla på minnesfragment, skatter och notblad som svävar runt i luften. Utöver det samlar vi ihop riksdaler för att köpa nya svärd, pistoler och liknande, allt för att göra våra uppdrag snäppet enklare. Inte nog med det kan vi även skapa nya pistolhölster och liknande genom att leta upp och döda djur runt om i världen.

Assassinscreedivtxtscrntwo

Världen utforskas enklast med hjälp av ett piratskepp, men det gäller att ta det någorlunda försiktigt till en början. Överallt på havets blåa horisont möts vi av onda piratskepp vilket däremot bjuder oss på ett nytt spelfragment. Piraternas huvudsakliga syssla, att kriga mot andra pirater, finns implementerat i Black Flag och bjuder spelaren på en ny upplevelse, en hel nyhet. Något som jag länge sett fram emot är att se stridssystemet och dess lite mer ”stressade” moment. Jag är nog inte ensam om att tycka att det faktiskt är lite tråkigt och bli anfallen av en fiende åt gången, när det står 10 runt om en som vill döda en. Tyvärr är det lite samma sak nu, fast visst går det snabbare. Fienderna slår snabbare, attackerar snabbare, men det är fortfarande långsamt och ointressant. Det går att välja och springa därifrån också, vilket ofta är mitt val. Att springa är roligare, häftigare, mer hektiskt och ger spelaren lite mer adrenalin än att stå och dansa i en ring med fiender, och vänta på att få kontra deras enkla och förutsägbara utfall.

Flerspelarläget är även det någorlunda finslipat jämfört med tidigare spel. Ett nytt läge i Assassin’s Creed IV: Black Flag som inte funnits tidigare är ett kooperativt läge som heter Wolfpack. Här samarbetar men i ett lag om 4 spelare och ska utföra olika uppdrag, allt ifrån att döda specifika, datorstyrda motspelare till att skydda skattkistor från att rånas under en viss tidsintervall. Utöver det finns klassiska spellägen som Manhunt (Team Detchmatch), Domination och Capture the Artifact. Spelarna går upp i en individuell level, och låser på så sätt upp nya färdigheter, profilikoner och titlar. Assassin’s Creed IV: Black Flag är även ett av de första spelen som gjorde ett försök på nästa generationens spelkonsoler, men personligen är jag inte direkt jätteimponerad över det ögongodis vi bjuds på jämfört med andra versioner av spelet. Visserligen flyter spelet på oavsett om det är hundratals karaktärer på skärmen samtidigt eller om man klättrar upp för att få en överblick av platsen man befinner sig på. Men utöver det finns det inte mycket i spelet som står ut ifrån andra spel i genren. Visst får vi spela som en pirat, och styra piratskepp, men jag anser inte att det räcker för att ta spelserien till nästa nivå.

Assassinscreedivtxtscrnthree

Som det 9:e släppta spelet i serien, men det tredje som utspelas på en tidigmodern tid, skulle man kunna lägga till så mycket mer saker som skulle kunna ta spelet till nya höjder. Att leka pirat är roligt, att styra skepp är roligare, men när man har gjort det finns det inget kvar att göra som vi inte har sett i de andra 8 spelen. Ubisoft gör ett fantastiskt jobb då man berättar en synnerligt episk historia genom sina spel, men det börjar kännas lite tjatigt då vi spelare ändå bara bjuds på samma sak, spelmässigt, år efter år.

Assassin's Creed IV: Black Flag

9

9/10